Hur stort akvarium bör jag ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • muppins
    Användare
    • september 2002
    • 96

    Hur stort akvarium bör jag ha?

    Hejsan!

    Jag sitter här och funderar över hur stort mitt nya akvarium ( när jag nu får rad att köpa det ) bör vara. Jag har tänkt att ha ett sydamerika-kar med ca 5-6 st scalarer och ett par malar...
    Hur stort behöver akvariet minst vara??

    /muppins
    /muppins
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    ca 375 liter verkar väl vara OK!
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • muppins
      Användare
      • september 2002
      • 96

      #3
      Hmmmm...så stort har jag inte plats för.

      /muppins
      /muppins

      Kommentar

      • muppins
        Användare
        • september 2002
        • 96

        #4
        Om jag nöjer mig med 3-4 stycken då...?

        /muppins
        /muppins

        Kommentar

        • spaceace
          Användare
          • februari 2003
          • 93

          #5
          Köp så stort som får plats. Ju större desto bättre!
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=99418

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            satsa på så stort som möjligt...jag hade inte köpt ett på mindre än 250 liter.........
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • muppins
              Användare
              • september 2002
              • 96

              #7
              Jag var och kollade på ett 240 liters idag...det var ju hur stort som helst!! Jobbigt att dra omkring på för stora akvarium när man flyttar. Jag har gärna ett jätteakvarium men det jag tänker på främst är att min sambo kanske får en chock om jag kommer hemsläpandes på ett större än vad jag har nu... ( 93 liter )
              Sen blir det väldigt dyrt att fylla det med växter också....
              Runt 200 liter kanske jag kan smyga in utan att någon märker något.
              Får det plats några scalarer i det??

              /muppins
              /muppins

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #8
                240 är ju pluttelitet.

                Köp så stort som möjligt, varför ska din sambo hindra dig från att utöva dina hobbies?
                fish r friend

                Kommentar

                • muppins
                  Användare
                  • september 2002
                  • 96

                  #9
                  Nä...det var ju skitstort!
                  Jag hade ju kunnat simma i det!!
                  Det är ingen som hindrar mig direkt...jag tänker bara på hur jobbigt det ska bli att bära omkring på det.
                  Men...typ ett 222 liters eller nåt kanske jag orkar. ( Jag lär ju inte få någon hjälp med att bära upp det på tredje våningen.... )

                  /muppins
                  /muppins

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Muppins skrev:

                    citat:Men...typ ett 222 liters eller nåt kanske jag orkar. ( Jag lär ju inte få någon hjälp med att bära upp det på tredje våningen.... )
                    Menar du att du verkligen anpassar akvariets storlek efter vad du själv orkar bära upp tre våningar? 222 liter är rejält tungt och bökigt för en enda person att bära...du måste skämta?!?!

                    375 liters akvarium är en lagom storlek. 222 liter är ok, men du får nog känslan av att vilja ha större ganska omgående.

                    Kommentar

                    • muppins
                      Användare
                      • september 2002
                      • 96

                      #11
                      Jag kom på att jag nog inte orkar bära upp det själv - så...det blir nog inget akvarium för min del tyvärr.
                      Hur ska jag få upp det då?? Jag kan ju gärna inte be någon på gatan...
                      Suck!!
                      ( och jag tycker faktiskt att det är enormt....med tanke på att det största jag har haft har varit på 105 liter. )

                      /muppins
                      /muppins

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        Nog räcker ett 222-liters till skalarer, däremot så kommer du aldrig någonsin att kunna bära upp det till tredje våningen själv... Grejen är att det inte bara är tungt, det är hyffsat otympligt att bära också...

                        Om du trots allt inte vill ha större än ca 200 liter så kan jag varmt rekommendera Juwels Rio240. Brorsan har ett sånt och det är sjukligt snyggt! Skalarer har han också för övrigt.
                        Ett sånt kar kostar iofs lite mer men med tanke på utseendet med möbeln och allt så är det värt varenda krona om ni frågar mig. Priserna varierar rejält från affär till affär, någon affär skulle ha typ 6500:- för ett Rio240 + tillhörande möbel, stället där han till slut köpte det på skulle ha 4900:-... Hyffsad prisskillnad.

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          "Hur ska jag få upp det då?? Jag kan ju gärna inte be någon på gatan...
                          Suck!!"

                          Det är lugnt, det är sånt budfirmorna finns till för.
                          Köp karet i butiken och säg att du vill ha det hemkört och uppburet så fixar butiken så att en budfirma hjälper dig.
                          Det kan iofs kosta några hundralappar extra men det kan det ju vara värt om du får så stort kar som du vill ha.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #14
                            Annars brukar det ju vara det man kan utnyttja sina vänner till. Flytt och bärhjälp.

                            Tur att polarna är lättmutade med starköl när jag köpte min 50" Toshiba crt-bakprojj
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • muppins
                              Användare
                              • september 2002
                              • 96

                              #15
                              Ok...nu är det så här.
                              Jag är fruktansvärt fattig!! ( så någon exklusivt möbelakvarium lär jag aldrig få. ) Jag har precis flyttat till en ny stad, har inte hittat nåt jobb än och känner inte en människa här ( mina vänner bor ca 20 mil bort... ), förutom min sambo...som hatar fiskar!
                              Han anser nog att om jag vill hålla på med sån där skit så får jag allt fixa det själv också. Så...mina förutsättningar är inte de bästa! Liten bil har vi också...måste kolla hur stort som får plats där. Livet är hårt! Jag blir så deprimerad av det här.

                              /muppins
                              /muppins

                              Kommentar

                              Arbetssätt...