Detta märkliga sätt att dö på hos Julidochromis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Detta märkliga sätt att dö på hos Julidochromis

    Skaffade en grupp på sju små Julidochromis regani kipili i somras. Nu är det fyra kvar. Jag vet att det brukar bli så med dessa arter. Tror det är 2+2 kvar. Får se om det ska sluta med en hona och två hannar kvar. Det som slagit mig, även förr när jag haft dem, är att frånfälle av individer sker så stillsamt. Lite gruff och positionerande några dagar och plötsligt är någon död. Utan skador, som om de väljer att bara lägga av. Ofta hinner man inte förutse vilken som kommer att gå bort, så man hinner ta undan den.
    Någon därute som också upplever det med julidochromis?
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Har bara haft jullar en gång, hade då dickfeldi. Jag upplevde det att jag han plocka ur de mobbade, men hade ett 100 liters också, kanske är lättare att urskilja vilka det går bra för och vilka det inte går bra för i ett mindre kar.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Ja, mina går i ett 375 med en grupp troffar, så det kanske pågår bakom ridån.

      Kommentar

      • FLAVUS
        Användare
        • mars 2014
        • 122

        #4
        Kan varit så för mig med . Köpte 5 st. J.Ornatus.
        Efter ett par veckor så började det jagas lite men inget anmärkningsvärt.
        Stillade sig och några dagar senare så var en död.
        Såg inte att den var sönderbiten eller så men......
        Däremot så har en hela tiden blivit utmobbad men lever sitt stilla liv i ena övre hörnet av akvariet.
        Lever vidare trots att han emellanåt blir jagad.
        Så länge han vet sin plats så klarar han sig och kommer endast fram bland dom andra när det matas och sen tillbaka igen.
        Har varit så i ca. 8-9 månader. Hela fenor har den och är lika välmående som övriga invånare.

        Kommentar

        Arbetssätt...