Aequidens sp. Jenaro herrera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisk via Frasse
    Användare
    • maj 2014
    • 54

    Aequidens sp. Jenaro herrera

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0200[1].jpg
Visningar: 2
Storlek: 619,7 KB
ID: 700422Någon som har erfarenhet eller har dessa skönheter,har 2st vildfångade.
    Senast redigerad av Fisk via Frasse; 04 januari 2015, 19:53.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Grattis till en fantasisk fisk, jag har haft den och jag upplevde den som väldigt lugn men samtidigt var den lite retsam mot mina Cichlasoma gephyrum som försökte leka men då ställde sig alltid denna hanne mitt i lekområdet och störde. Verkade nästan medvetet.

    När de närmar sig lek jagade hanen honorna väldigt hårt hos mig, så pass att de knölade in sig i mina moduler och dog. :-(. De gillade stora levande skalbaggar också.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Fisk via Frasse
      Användare
      • maj 2014
      • 54

      #3
      Tack! Läste din tråd om denna fisk. Jag tycker fisken är väldigt snygg och har väntat länge efter den. Jag fick bara tag i 2 st, kön osäkert än så länge. " Social" och nyfiken fisk.

      Kommentar

      • salmberg
        NCS Medlem
        • oktober 2007
        • 830

        #4
        Jag har 5st Vf i ett 820l kar tillsammans med Heros sp red shoulder par och Cichlasoma amazonarum par. Dessa är 16-20cm ock jag har 2 hannar och 3 honor. Har fått lek på dom när dom var lite mindre men fick inte frisimande. Dom är lunga men går det in i munnen på dom så tvekar dom inte på att sätta i sig mindre fisk. Varierad kost är viktigt ex räkor,mysig,mask,pellets mm. Har lite problem med hål i huvudet på mina men jag har fått tippset om vitaminer ( till gnagare/fåglar). Vilket stannat upp utbrotten.

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • januari 2003
          • 638

          #5
          Klicka på bilden för större version

Namn: Aequidens.jpg
Visningar: 2
Storlek: 50,7 KB
ID: 692099Klicka på bilden för större version

Namn: Aequidens2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 54,2 KB
ID: 692100Klicka på bilden för större version

Namn: Aequidens3.jpg
Visningar: 3
Storlek: 62,3 KB
ID: 692101
          Hade för ett antal år se'n ett par som, om jag inte minns fel, köptes som Aequidens diadema , men upptäckte att bilden på honan jag hade är upplagd i artbeskrivningen för Aequidens sp. "jenaro herrera" . Dessa två verkar ju onekligen väldigt lika, och är väl egentligen lokalformer av samma art? Hur som helst, vilken av dem är de jag hade? Har som sagt för mig att de såldes som diadema.
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • Cichlid-Power
            Användare
            • november 2006
            • 253

            #6
            Hei Micke, det var nok A. Jenaro Herrera du hadde. Den kommer fra Peru. Den blir ikke like stor som A. diadema og virker mere sammentrykt i kroppen, ikke så lang. Jeg skal se om jeg får lastet opp et bilde eller to.Klicka på bilden för större version

Namn: Jenaro Herrera2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 620,5 KB
ID: 692114Klicka på bilden för större version

Namn: JenaroH2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 193,8 KB
ID: 692115

            Kommentar

            Arbetssätt...