Demasoni med tjocka läppar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freppo
    Användare
    • november 2014
    • 37

    Demasoni med tjocka läppar

    Jag har en Demasoni som har fått jättestora läppar, se bilden, och även hela fisken ser inte lika blank i ytan som de andra, liksom lite ruggad. Inga skador eller så. Fullt aktiv är den med så det verkar inte vara något fel mer än att läpparna är gigantiska!
    Nån som vet något om detta?
    Bifogade filer
  • {_AquA_}
    Användare
    • februari 2013
    • 1299

    #2
    Jääääääääklar!! Botox? Den ser inte alls frisk ut. Kanske fått en infektion då de flesta fiskar biter varandra i läppen och slits.
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • Mathias-D
      Styrelsemedlem
      • januari 2003
      • 511

      #3
      Exakt samma som jag har.
      Kolla denna tråden som jag startade för ett tag sedan.
      Andra fisken som får denna svullnaden på läppen, båda Demasoni. Ser ut ungefär som en fläskläpp eller en böld på underläppen. svullnaden har inga tecken på sår eller likande. Fisken beter sig normalt. Spontant så känns det inte som någon krigsskada. Hade riktigt svårt med mobilbilderna men kan ge lite av vad jag menar.


      Läpparna svullnar upp, ganska utdragen process. Ingen märkar effekt på fisken först men efter ett tag mattare och lite trasigare fenor. Flera har dött och har svårt och tro att det är av matbrist eller likande för dom är aktiva vid matning. Endast en fisk om gången får detta hos mig. Bara Demasoni!
      Jag låter det va. Jag har ingen aning om vad jag ska behandla mot heller. det är ingen massiv bortgång och det verkar bara va demasoni....

      ps. om du inte vill säga vart du köpt fisken kan du väll skicka ett pm , tänkte ifall det är nått samband.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jäklar vad trist det är med sjukdom! Ser otäckt ut.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Mathias-D
          Styrelsemedlem
          • januari 2003
          • 511

          #5
          Det mest intressanta är att jag inte hittar ett smack om det.

          Kommentar

          • Freppo
            Användare
            • november 2014
            • 37

            #6
            Ursprungligen postat av Mathias-D
            Det mest intressanta är att jag inte hittar ett smack om det.
            Nä jag har inte heller hittat något om det!

            Jag hade en Dema innan jag fyllde på med 4 till så jag kan inte med säkerhet säga om det kommer från affären eller inte. Ska spana lite extra på det då de nyare hade lite andra nyanser.

            Det ser bara så konstigt ut, naturligt men ändå inte, helt symmetriskt över o undre.

            Jag har aldrig haft det tidigare på nån demasoni.

            Kommentar

            • daniel.b
              Användare
              • december 2011
              • 25

              #7
              Kan inte va nåt inom sorten typ en bieffekt det parats på samma linjer för mycket?
              Borde ju gå att kolla bakåt om handlarna köpt från samma ställe?
              Har ju set på mina guppyn som jag odlat på nu i samma linjer och inne på 4e nu generationen nu efter 1 hanne och 2 honor sen bara odlat på avkommor från dessa och nu börjar dom få krockiga ryggar och grejor men ha dom som mat åt malawicikliderna så är inget jag säljer vidare eller ger bort.

              Kommentar

              Arbetssätt...