Herichthys deppii - fjällätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Herichthys deppii - fjällätare?

    Mina Paraneetroplus synspilus och Cichlasoma pearsei har senaste tiden haft stora sår. Alla upptill mot ryggfenan och framtill mot pannan. Undrade var det kom ifrån. Finns inga vassa stenkanter.
    Idag såg jag: Mina Herichthys deppii må vara en ganska lugn fisk, men lömsk vad det verkar. Såg hur en av dem liksom smög på en pearsei uppifrån och bet till. Som om den ville åt fjäll. Eller så bara för att...

    Någon annan med den erfarenheten av arten? Om det fortsätter får jag göra mig av med dem. För det är sår på uppåt 1x1 cm på vissa. Verkar som om de gärna hugger till där det redan är ett sår också.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Intressant! Och tråkigt. Jag har inte haft deppii och har inte så mycket att bidra med...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #3
      Ursprungligen postat av Pabbe
      Mina Paraneetroplus synspilus och Cichlasoma pearsei har senaste tiden haft stora sår. Alla upptill mot ryggfenan och framtill mot pannan. Undrade var det kom ifrån. Finns inga vassa stenkanter.
      Idag såg jag: Mina Herichthys deppii må vara en ganska lugn fisk, men lömsk vad det verkar. Såg hur en av dem liksom smög på en pearsei uppifrån och bet till. Som om den ville åt fjäll. Eller så bara för att...

      Någon annan med den erfarenheten av arten? Om det fortsätter får jag göra mig av med dem. För det är sår på uppåt 1x1 cm på vissa. Verkar som om de gärna hugger till där det redan är ett sår också.
      Har nog inget med fjäll ätande att göra, dom testar nog bara för "topdog" I akvariet Har hållt Deppi I ca 4 år nu och det är inget ovanligt när det gäller det för att var en medelstor CA.
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Jocke har du några uppdaterade bilder på dina?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Ursprungligen postat av JockeB
          Har nog inget med fjäll ätande att göra, dom testar nog bara för "topdog" I akvariet Har hållt Deppi I ca 4 år nu och det är inget ovanligt när det gäller det för att var en medelstor CA.
          Ja, det är tanken nära till hands, att den/de testar lite. Men de beter sig inte så för övrigt. Inga revirtendenser eller aggressioner överhuvudtaget. Bara detta lite bakhållsbeteende.
          Får se hur det utvecklar sig. De angripna verkar inte direkt störda, men ser illa ut.

          Ja, Jocke gärna bilder på dina. Och andra arter till 2015 års bildtråd för CA!

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Det är nog som du tror, Jocke. Idag har jag tillbringat mycket tid vid karet. Det är den största hannen som nu försöker etablera ett revir och en slags "topdog"-ställning i karet. Däremot ser jag inga tendenser till att han försöker få någon hona med sig.
            Är de svårlekta, Jocke?

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #7
              DaRe, jag har Inga vuxna kvar, bara ett kar fullt med ungdomar mellan 7-15 cm. Ska försöka bli bättre på att fota I år, har ju inge kamera tyvärr, bara mobil

              Pabbe, när jag har gett dom ett eget kar, alltså bara ett gäng Deppi I, då har dom lekt rätt lätt
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              Arbetssätt...