Eheim Substrat Pro

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    Eheim Substrat Pro

    Eheim Substrat Pro !
    Någon som provat och gemfört med andra märken ?
    Blir det så mycket bättre än våra kära filtermattor ?
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Är du ute efter något som närmar sig biologisk filtrering, så är Substrat Pro, med den mycket mer omfattande ytan för bakterier bättre än filtermatta. Men vill man bara samla skit, så är ju mattan att föredra.
    Jag har i mitt Eheim 2080, makaroner först, sen två korgar med Substrat Pro, enligt Eheims rekommendationer och för egen del, för att det följde med vid köpet (beg).
    Några andra märken av liknande Substrat Pro har jag inte testat.
    Men jag har kört detta i några år nu, och inbillar mig att de är bra. Utan tvekan bättre än att bara köra filtermatta. Grov filtermatta har man kanske överst i en korg där det ligger Substrat Pro, och sedan vit vadd i slutet för de allra finaste partiklarna som tar sig igenom.
    Har Eheim 2028, där jag kör tre korgar med samma princip: i första korgen, längst ner där vattnet pumpas upp, makaroner. Sedan Substrat Pro eller lavakross i de två följande, med 2-3 cm grov filtermatta i mellankorgen och vadd under gallret i sista.
    Så, ja, jag tycker det funkar mycket bättre än bara filtermatta. Blir bättre genomströmning också, då skiten sprider sig bättre. Filtermatta har en tendens att bli igensatta i ytskiktet.

    Kommentar

    • Christer5
      Användare
      • december 2012
      • 155

      #3
      Även jag har ett Eheim 2028,har makaroner plus en grov filtermatta i första korgen,sedan har jag bara fullt med grov filtermatta i dom andra två korgarna,inget fin filtermatta eller vadd alls.

      Det jag har är Eheims förfilter 40044320 som tar den värsta smutsen,detta filter gör jag rent var annan eller var tredje vecka och då är det smutsigt.Sparar huvudfiltret enormt mycket och gör rent huvudfiltret högst två gånger om året.

      Alltid klart vatten

      Har aldrig testat Eheim Substrat Pro.

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        #4
        Tack för att ni tog er tid !

        Funderingen är följande:
        Jag har en Aquaterra bakgrund på väg hem som ska monteras i mitt 325 liters kar. När jag monterat i den så ska jag ordna så det blir som "ytavrinning" mitt på bakgrunden. Sedan så ska jag ha ett ytterfilter(SunSun HW 404B) på varsin sida av akvariet. Vattnet kommer då rinna över avrinningen genom en filtermatta åt varsitt håll och sedan vidare till ytterfilterna. Filtermattorna ska då agera mekaniskt/förfilter och ytterfilterna ska vara rent biologisk filtrering. Frågan är bara då om man ska kosta på sig Substrat Pro till båda ytterfilterma. Dyrt som pocker men jag kommer inte behöva oroa mig över om filtreringen är tillräcklig.
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Låter bra.

          Kommentar

          • mrazster
            Användare
            • september 2014
            • 428

            #6
            Har nu 5 liter på väg hem...återstår att se vad det blir av detta !
            1200 liter plywoodkar

            576 liter Ciklidarium !!

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Nu vet jag inte hur dina filter är konstruerade, hur många korgar och så, men substrat pro släpper igenom finare partiklar, så kombinera gärna med en fin filtermatta i korgen innan utflödet.

              Kommentar

              • mrazster
                Användare
                • september 2014
                • 428

                #8
                Totalt sett har dom en filtervolym på 19 liter. Men där sitter 4st korgar i dom. Vet inte ritkigt hur mycket det går i varje korg. Men tanken är precis som du säger att ha någon form av finare/finmaskigare filter i en av korgarna för att få stoftet att stanna och förhoppningsvis klarare vatten.
                1200 liter plywoodkar

                576 liter Ciklidarium !!

                Kommentar

                • salo
                  Användare
                  • april 2002
                  • 314

                  #9
                  Lånar tråden lite, köpte ett begat Pro3e 700 (2078.) och förra ägaren hade nog vänt lite på filterordningen, tänkte använda medföljande filtermedia som ser fräsch ut.

                  Jag har försökt identifiera materialen och kommer fram till att nere vänster: vanligt Mech, ner höger Mech Pro, Uppe vänster: Bio Mech och uppe höger substrat pro. Stämmer det?

                  Tänker mig ordningen nerifrån > upp: Mech, Mech Pro, Bio Mech och högst upp Substrat pro.

                  Rätt tänkt?

                  EDIT: Karet är tänkt att bli ett sällskapskar med mycket småfisk och lite därgciklider och kanske några nyckelhål så inget rent ciklidkar denna gång.


                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3340.jpg
Visningar: 1
Storlek: 910,4 KB
ID: 695041
                  Senast redigerad av salo; 21 februari 2017, 09:26.
                  540 (180x60x50) under uppbyggnad
                  30L Nano under planering
                  Drömmer om ett Nanorev

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Ja det är rätt tänkt. Jag hade också första gången jag placerade tänkt fel och inte läst instruktionen och hade substrat pro längst ner, som ju är första korgen där flödet kommer in. Ganska snabbt blev flödet sämre då substrat pro inte släppte igenom de lite större partiklarna lika bra som makaronerna. Så det blev lite av en flaskhals. Sen blev det rätt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...