Panikfråga innerfilen 600 l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peiter
    Användare
    • mars 2008
    • 25

    Panikfråga innerfilen 600 l akvarium

    Hej på er. Var ett bra tag sedan jag skrev något här men min fx5:a har lagt av till mitt 600 liters kar
    Delar beställda men så här i juletider är leveranserna långa. Kan jag köra ett par större innerfilen som pumpar 1000 l/H under tiden ? Kanske en dum fråga men värt att få lite tips. Kan också säga att jag har ett 30 tal Malawis i det. Blandade arter
    /Peter "pastorn" Åsman
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Välkommen tillbaka!
    Det funkar säkert bra. Har du någon bit filtermatta eller annat att koppla till, för att få undan lite skit, så är det ju en fördel. Annars så kanske du kan köra med dessa och lite mer vattenbyte än vanligt. 50% två gånger i veckan tills du får prylarna. Det är ju inte så mycket fisk i ett 600 liters.

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Ja, några innerfilter låter som en bra ide. Se till att få fart på ytan och mata sparsamt eftersom att du inte har någon biologisk filtrering (för jag antar att dessa filter inte är inkörda?). Verkar det behövas så byt vatten lite oftare än du brukar. Om filtret i din fx5:a är skitigt så gör rent det och lägg det i en hink med vatten som du sätter lite fart på, antingen med hjälp av en syresten eller någon liten cirkulationspump. Du kan kickstarta dina innerfilter genom att hälla lite i det skitiga vattnet från din fx5:a på filtermaterialet, gör dock inte det om fx5:an stått stilla länge så filterbakterierna har hunnit dö redan, gör då bara rent och lägg filtermaterialet i hink som jag skrev ovan. Inget att ha panik över, det går säkert galant men var lite extra vaksam för säkerhets skull.

      Pabbe hann visst före men jag låter mitt inlägg vara kvar också.

      Välkommen tillbaka förresten!

      Kommentar

      • peiter
        Användare
        • mars 2008
        • 25

        #4
        Tacksam för snabba svar jodå filteryta finns det men som sagt allt är nytt och inte inkörda. Känns som att jag gjorde
        rätt när jag doppade filtrerna i fx5:ans vatten .

        Tack för hjälpen det uppskattas
        /Peter "pastorn" Åsman

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          och eftersom akvariet i sig självt är inkört, så finns det gott om bra bakterier i sand, etc som snabbt återskapar bakteriekultur även i ej inkörda filter, om det är bra cirkulation och syresättning förstås.

          Kommentar

          Arbetssätt...