sänka effekt på ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #31
    Du behöver inte minska flödet genom filtret, bara få ner vattenrörelsen. Nu du sprutar ut vatten får du hela vattenmassan att snurra - ju smalare rör desto högre fart på vattnet (som påpekats ovan). Jämför med hur du kan snurra ett hjul på en uppochnervänd cykel. Du kan minska vattenrörelsen genom att rikta utblåset mot något eller sätta filtermatta på det. Det senare tar bort vattenrörelsen nästan helt.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Christer5
      Användare
      • december 2012
      • 155

      #32
      Du kan borra hål på baksidan av strilröret så att vattnet även träffar bakrutan,testa först med få hål och öka antal hål tills du tycker det är lagomt strömt . Då har du hål framtill som ger strömt vatten för syresättning samt även hål på baksidan för att minska vattenflödet.

      Kommentar

      • Dashivas
        Användare
        • oktober 2013
        • 245

        #33
        Ursprungligen postat av fragster
        Tror eheim har nåt kit för att splitta insuget och köra dubbla förfilter för pumpar med hög kapacitet.
        Min 2180 har redan 2 insug oavsett tror jag det är min fx5 som är den stora boven med dubbelt så stor slang tror den är 26/30 och har satt ett nät runt insuget så förhoppningsvis äter den inte mer yngel.

        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Du behöver inte minska flödet genom filtret, bara få ner vattenrörelsen. Nu du sprutar ut vatten får du hela vattenmassan att snurra - ju smalare rör desto högre fart på vattnet (som påpekats ovan). Jämför med hur du kan snurra ett hjul på en uppochnervänd cykel. Du kan minska vattenrörelsen genom att rikta utblåset mot något eller sätta filtermatta på det. Det senare tar bort vattenrörelsen nästan helt.
        Du kan borra hål på baksidan av strilröret så att vattnet även träffar bakrutan,testa först med få hål och öka antal hål tills du tycker det är lagomt strömt . Då har du hål framtill som ger strömt vatten för syresättning samt även hål på baksidan för att minska vattenflödet.[/QUOTE]

        Är ju inte ytrörelsen jag vill minska utan bara suget i insuget.
        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

        Kommentar

        • Christer5
          Användare
          • december 2012
          • 155

          #34
          Det är väl bra att ha full fart på filter men minska ner effekten av utblås.

          Kommentar

          • Dashivas
            Användare
            • oktober 2013
            • 245

            #35
            Ursprungligen postat av Christer5
            Det är väl bra att ha full fart på filter men minska ner effekten av utblås.
            Är bara för själva effekten dock käkar dom yngel bättre än värsta rovfisken.
            http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #36
              Nu kommer jag inte ihåg om du skrev hur insuget arrangerats med en större bit finporig filtermatta har jag använt för att undvika detta.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Dashivas
                Användare
                • oktober 2013
                • 245

                #37
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Nu kommer jag inte ihåg om du skrev hur insuget arrangerats med en större bit finporig filtermatta har jag använt för att undvika detta.
                Mycket bra tips
                Man kan ju sköra ett hål och sticka ner insuget sen sätta strips på så det sitter.
                Hmm
                http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                Kommentar

                Arbetssätt...