Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff
    Användare
    • december 2014
    • 15

    Tanganyika

    Äntligen efter 8 års uppehåll är det dax igen. Har köpt ett 365 liters kar, Skall nu fylla det med lite Tanganyikaciklider. Därför vänder jag mig till dom riktiga experterna. Jag vill inte ha Tropheus kan man få lite tips på en bra sammansättning

    Mvh Steff
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det finns massor av Tanganyikaciklider och det är svårt att rekommendera arter om man nu inte tar de vanligaste arterna. Mitt råd är att kika i artregistret https://www.ciklid.org/artregister/a...nganyikasj%F6n och/eller köpa boken Back to Nature Guide om Tanganyika Ciklider. Kolla vilka firrar som tilltalar dig och läs beskrivningen. Fråga sedan vilka som skulle kunna passa ihop i ditt kar. Fiskar som jag har i 4 olika T-kar är några olika snäcklekare i ett kar, Cyprichromis leptosoma , Paracyprichromis nigripinnis samt Cyathopharynx foae i ett kar samt Julidochromis sp. "gombi" , Cyprichromis leptosoma samt , och ett kar med endast Neolamprologus brichardi
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #3
      Ursprungligen postat av Steff
      Äntligen efter 8 års uppehåll är det dax igen. Har köpt ett 365 liters kar, Skall nu fylla det med lite Tanganyikaciklider. Därför vänder jag mig till dom riktiga experterna. Jag vill inte ha Tropheus kan man få lite tips på en bra sammansättning

      Mvh Steff
      Men om du ger oss något tips på någon / några favoriter så kan säkert experterna hjälpa dig:-)
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Steff
        Användare
        • december 2014
        • 15

        #4
        Jag vill ha både substrat och munruvare som går bra tillsammans.
        Jag kommer att ha Lelupi det vet jag redan.

        Kommentar

        • Joakim Birgersson
          Användare
          • augusti 2013
          • 202

          #5
          Då skulle jag föreslå Hästnosar som munruvande art. Tanganicodus irsacae är den roligaste fisk jag har och den hör hemma i alla Tanganyika kar. En liten grupp på ca 8 individer. Dom är riktiga charmtroll.

          Som substratlekare har Du ju redan leleupi men jag skulle också lägga till en koloni ca 8-10 st snäcklekare, de blir snart fler. Har själv Lamprologus similis vilken är en art med massor av attityd. Stappersi eller occelatus är andra alternativ om du vill ha en mer färg. Glöm inte tomma snäckskal, det är en förutsättning för att få dem att trivas.

          Ovanstående arter fungerar med leleupi avseende föda. Ge dom bara NLS pellets som stapelföda med lite frusen Cyclops då och då så blir det bra.

          Välkommen tillbaka till hobbyn. Kul det här...
          720 l. Malawi mbuna
          720 l. Tanganyika
          112 l. Yngel och karantän

          Kommentar

          • Steff
            Användare
            • december 2014
            • 15

            #6
            Tack för svaren blir hästnosar och leleupi, hur många tycker ni jag skall köpa?

            Kommentar

            • Joakim Birgersson
              Användare
              • augusti 2013
              • 202

              #7
              Jag har en grupp på 8 hästnosar som går väldigt fint ihop som en grupp. Leleupi har jag bara lyckats med att hålla i par. Börja men 4-5 stycken och låt dom bilda ett par.
              720 l. Malawi mbuna
              720 l. Tanganyika
              112 l. Yngel och karantän

              Kommentar

              • FLAVUS
                Användare
                • mars 2014
                • 122

                #8
                I dom flesta rekommendationerna så säger dom 6-8 st/art.
                För att dom själva ska kunna para ut sig.
                Jag personligen tycker att detta blir ett för DYRT urval av fiskar.
                Köper du Viltfångat så kostar denna metod dig skjortan.
                Handla gärna av en duktig Zoohandlare som kan kan könsbestämma och köp ett par alt. 1+2.
                Av detta kan du köpa fler arter ev.
                365 liters akvarium utan troffar så har du en del att välja på.

                Förklara gärna vad du vill ha ut av dit akvarium. ?

                Kommentar

                • Steff
                  Användare
                  • december 2014
                  • 15

                  #9
                  Tack för synpunkter mitt mål med karet är att ha en del olika sätt att leka samt olika temperament sen skall det vara snyggt att titta på

                  Kommentar

                  • GraTis
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 414

                    #10
                    Jag skulle nog välja något annat än leleupi i en så pass liten burk, jullar eller liknande.

                    Kommentar

                    • jhes
                      Användare
                      • september 2010
                      • 229

                      #11
                      Min erfarenhet av Leleupi är att dom är sjukt aggressiva mot varandra!
                      Jag skaffade 13st som komplement till Petrochromis i ett 720, men minst hälften blev spöade och stod och tryckte bakom pumpar mm. Det lugnade ner sig när gruppen ökades till 25st! Har läst att dom kan va aggiga mot även andra arter som Jullar tex. (Samma kroppsform o lite gult)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...