Järn i akvariet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    Järn i akvariet.

    Rockorna började bete sig konstigt så jag gjorde ett par större vattenbyten (trots att vattenvärdena var bra) då upptäcker jag en förrymd algmagnet som är full med järnspån. Misstänker att det kommer från kommunvattnet eftersom att vattenkranen i princip blivit igensatt av något (vilket jag aldrig har varit med om tidigare). Finns det något som kan få järn att fälla ut från tex gruset eller något annat (typ över en natt) Om någon har någon aning om vad som har hänt snälla skriv, det här känns lite jobbigt. Är tacksam för ALLA svar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20141223_10_27_27_Pro.jpg
Visningar: 1
Storlek: 351,2 KB
ID: 700396
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det finns en del järnpartiklar i en del sandsorter. Minns dock inte i vilka.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Mathias-D
      Styrelsemedlem
      • januari 2003
      • 511

      #3
      Måste vara sanden. Vart kommer den ifrån?

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        #4
        Tror den är från dm (den har varit i akvariet läänge men den är i varje fall antingen dm eller akvariecenter) Men det som jag tycker är lite märkligt att den helt plötsligt släpper ifrån sig. Finns det något som kan skapa en reaktion av nått slag som skulle kunna ge denna effekt?

        Kommentar

        • {_AquA_}
          Användare
          • februari 2013
          • 1299

          #5
          Jag har haft liknande sand. Växterna gillar det...Till rockor bör du ha MYCKET finare sand än detta!
          // Nasser H

          Följ mina projekt:

          Tråd 1:
          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

          Finns mer gott på följande sida!
          Min Zoon:
          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

          Kommentar

          • riktlinjer
            Användare
            • augusti 2013
            • 335

            #6
            Ursprungligen postat av Danne_K
            Rockorna började bete sig konstigt så jag gjorde ett par större vattenbyten (trots att vattenvärdena var bra) då upptäcker jag en förrymd algmagnet som är full med järnspån. Misstänker att det kommer från kommunvattnet eftersom att vattenkranen i princip blivit igensatt av något (vilket jag aldrig har varit med om tidigare). Finns det något som kan få järn att fälla ut från tex gruset eller något annat (typ över en natt) Om någon har någon aning om vad som har hänt snälla skriv, det här känns lite jobbigt. Är tacksam för ALLA svar.

            [ATTACH=CONFIG]54172[/ATTACH]
            Oavsett skaffa ett enkelt kolfilter från tex JULA och filtrera allt vatten som går till akvariet. Om det kommer genom kranen så stoppar det i filtret...

            Kommentar

            • Danne_K
              Användare
              • februari 2006
              • 777

              #7
              Ursprungligen postat av {_AquA_}
              Jag har haft liknande sand. Växterna gillar det...Till rockor bör du ha MYCKET finare sand än detta!
              Finare? Det är dms finaste (eller motsvarande) eller näst finaste blästersand... det redan nu fulla filtrerna. Vars får man ens tag på finare. Jag är skeptisk till att det skulle vara en bra ide.
              Senast redigerad av Danne_K; 23 december 2014, 15:17.

              Kommentar

              • Danne_K
                Användare
                • februari 2006
                • 777

                #8
                Ursprungligen postat av riktlinjer
                Oavsett skaffa ett enkelt kolfilter från tex JULA och filtrera allt vatten som går till akvariet. Om det kommer genom kranen så stoppar det i filtret...
                Det gör egenterligen allt bara ännu konstigare allt vatten jag kör in i akvarierna går via ett kolfilter. Efter d här funderar jag dock på om jag ska sätta ytterligare ett filter som är finare

                Kommentar

                • riktlinjer
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 335

                  #9
                  Ursprungligen postat av Danne_K
                  Det gör egenterligen allt bara ännu konstigare allt vatten jag kör in i akvarierna går via ett kolfilter. Efter d här funderar jag dock på om jag ska sätta ytterligare ett filter som är finare
                  Har du monterat filterpatron korrekt etc så vattnet inte kan åka förbi så kommer det väl ifrån någonting i akvariet.

                  Du har inte något filter som just håller på och havererar och skickar ifrån sig något innandöme?

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    #10
                    Ursprungligen postat av riktlinjer
                    Har du monterat filterpatron korrekt etc så vattnet inte kan åka förbi så kommer det väl ifrån någonting i akvariet.

                    Du har inte något filter som just håller på och havererar och skickar ifrån sig något innandöme?
                    Det var min första tanke. Kör ett eheim 2080 och en fx5a men ingen av dom har nått missljud å med tanke på mängden som sitter på magneten så skulle det inte vara mycket kvar av rotorn osv (sitter flera matskedar på magneten. Det är ingen liten magnet på bilden)

                    Kommentar

                    • Danne_K
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 777

                      #11
                      Jo filterpatronen sitter som den ska. Tror inte det är möjligt att få ihop den annars.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...