Sjukdom/skada hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • March 2009
    • 2410

    Sjukdom/skada hjälp!

    En av mina jordätare har fått en riktig obehaglig svullnad vid överläppen.

    Jag tror han har fått ett sår som i sin tur resulterat i svullnaden och den röda "bölden".

    Är det salt som gäller eller har ni några andra tankar/förslag?

    Lite bilder på den drabbade och en bild på hur det "ska" se ut...

  • Pabbe
    NCS Medlem
    • September 2006
    • 1805

    #2
    Ser nästan ut som en blödning, som resultat av en bristning? Svårt på bilden att se om den står ut som en "böld"?
    Kanske den har varit i mundragkamp med någon?
    För säkerhets skull kanske du ska ge den ett enskilt saltbad några minuter. Då har man i rejält och passar noga på fisken. Om den börjar se medtagen ut tar man genast bort den. Ska visst kunna hjälpa för att ta död snabbt på eventuella bakterier och parasiter som sökt sig till såret

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • September 2006
      • 1805

      #3
      Du råkar inte ha någon liten pansarmal den gett sig på och fått ett stick av? Den ser nästan lite stelopererad ut...Kan den dra in läppen, eller ser den alltid ut så?

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • March 2009
        • 2410

        #4
        Ursprungligen postat av Pabbe
        Ser nästan ut som en blödning, som resultat av en bristning? Svårt på bilden att se om den står ut som en "böld"?
        Kanske den har varit i mundragkamp med någon?
        För säkerhets skull kanske du ska ge den ett enskilt saltbad några minuter. Då har man i rejält och passar noga på fisken. Om den börjar se medtagen ut tar man genast bort den. Ska visst kunna hjälpa för att ta död snabbt på eventuella bakterier och parasiter som sökt sig till såret
        Ursprungligen postat av Pabbe
        Du råkar inte ha någon liten pansarmal den gett sig på och fått ett stick av? Den ser nästan lite stelopererad ut...Kan den dra in läppen, eller ser den alltid ut så?
        Jag tror också att skadan uppkommit vid mundragning, dessa fiskar fightas mycket sinsemellan, mest tjuvnyp men ibland lite mer... Honorna är oftast värst dock.

        Svullnaden har lagt sig något och jag har nu sett att han har hål i "överläppen" så troligtvis har han slitits sönder i strid och sedan fått blödningen/svullnaden. Hoppas de är ett gott tecken att svullnaden gått ner.

        Han äter ok men har lite svårt att försvara sig med sin fläskläpp...

        Han får nog ett julbad med mycket salt imorgon iaf!

        Kommentar

        Arbetssätt...