Söker ett modernt möbelakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taskov
    Användare
    • maj 2009
    • 33

    Söker ett modernt möbelakvarium

    Hej Hej

    jag ska köpa ett nytt möbel akvarium, vill ha ett modernt och snyggt akvarium. frågan är vilken är bäst kvalité mellan Eheim Incpiria och Akvastabil Move (gillar även Eheim Proxima men dem säljer inte den i svart..)

    Ehiem Incpiria 300 https://www.eheim.com/en_GB/products...iria_300-black
    och
    Akvastabil move 275 http://www.akvastabil.dk/index.php/move/akvarier


    finns det några andra alternativ som jag missat??


    Tack på förhand!
    Mvh Deni Taskov
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • augusti 2013
    • 202

    #2
    Hej Deni,

    Jag har två Akvastabil Move och ett Juwel Rio. Skillnaden mellan dessa är stor. När jag återtog hobbyn efter en tioårig paus köpte jag ett Juwel. Tyckte det var OK men inte utan brister. Gjorde en beskrivning av mina erfarenheter här
    Har med stor behållning läst om erfarenheter här på forumet och fått många goda råd. Så jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter från de senaste månader då jag startade upp mitt 450 liter Tanganyika kar. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?68368-%C5terfall-p%E5g%E5ng/page8 NCS Forum **** Härligt forum med en mycket


    när det var dags för ytterligare kar ( för det blir lätt så när man ger sig in i hobbyn igen....) så tittade jag på många alternativ innan jag slog till på Akvastabil Move. Byggtråden hittar du här
    Dags för nytt projekt igen. Jag drog ingång ett Tanganyika kar för snart ett år sedan och återfallet var ett faktum. Det första projektet finns beskrivet här: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?68368-%C5terfall-p%E5g%E5ng Så var man fast igen och började snart fundera på om det inte fanns plats för ett andra kar. Mitt


    Riktigt nöjd med det senaste karet så just nu är jag i processen att byta ut mitt Juwel med ytterligare ett Avkvastabil Move 720. Ny byggtråd kommer att startas snart.

    Lycka till med Ditt val!
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän

    Kommentar

    • taskov
      Användare
      • maj 2009
      • 33

      #3
      Hej Joakim

      Jag läste igenom ditt 720 Akvastabil Projekt. riktigt snyggt kar. Men hur är det med förborrade hål? jag har aldrig haft ytterfilter pga att jag alltid varit rädd att vatten ska rinna ut från akvariumet.
      * Har du Led rampar i ditt Move 720?

      Har själv ett Juwel Rio 180 och kört med Juwel innan dess och gillar inte dess kvalite.

      Ska själv ha mitt akvarium i vadasrummet så det är viktigt att det är snyggt och stilrent.


      eheim proxima är perfekt, Men det görs inte i svart utan i Mocca och Vit vilket blev lite jobbigt eftersom vi har alla svarta möbler här hemma.


      har kollat på många olika akvarium men verkar dock stå mellan Akvastabil eller Eheim
      At Charterhouse Aquatics we stock the largest range of aquarium dry goods in the UK. We have full design, installation and maintenance services. We are the UK's leading aquatics retailer.

      Kommentar

      • Joakim Birgersson
        Användare
        • augusti 2013
        • 202

        #4
        Jag var också skeptisk till förborrade hål och ytterfilter, men måste säga att jag helt ändrat uppfattning. Kör dubbla ytterfilter och med limmade pvc kopplingar, slangklämmor etc. är det mycket säkert. En limmad pvc koppling klarar ju 10 bar så trycket i ett akvarium är minimal belastning. Eheims filter har också smarta kopplingar som gör filter rengöring enkelt utan en enda droppe vatten i läck. Ökar vattenvolymen och är enklare att gömma undan i karet. Sparar simutrymme så att säga.

        Angående belysning så kör jag med JMB Led med en dimmer. Funkar perfekt. Totalt 90 watt LED och mycket bättre ljus än mitt Juwel 450 liters med 4x54=216 Watt. Mindre risk för överhettning på sommaren, billigare i drift, bättre ljus temperatur och enligt min smak mer naturligt med liter "glitter" i stället för lysrörens "platta" ljus. Att det är bättre ur miljösynpunkt är pricken över i. Att ha 12 Volt i närheten av vatten känns också bättre än 220 V, i fall att oturen är framme... Kommer aldrig att köpa lysrör till mina akvarie i fortsättningen, helt enkelt en daterad teknik enligt mig.
        720 l. Malawi mbuna
        720 l. Tanganyika
        112 l. Yngel och karantän

        Kommentar

        • Joakim Birgersson
          Användare
          • augusti 2013
          • 202

          #5
          En sak till som som jag gillar med Akvastabil är locken. Fungerar som motorhuven på en bil med låspinne som håller dom uppe vid rengöring. Ljusramperna ligger kvar på sina stag och bländar inte vid rengöring...
          720 l. Malawi mbuna
          720 l. Tanganyika
          112 l. Yngel och karantän

          Kommentar

          • riktlinjer
            Användare
            • augusti 2013
            • 335

            #6
            Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
            Jag var också skeptisk till förborrade hål och ytterfilter, men måste säga att jag helt ändrat uppfattning. Kör dubbla ytterfilter och med limmade pvc kopplingar, slangklämmor etc. är det mycket säkert. En limmad pvc koppling klarar ju 10 bar så trycket i ett akvarium är minimal belastning. Eheims filter har också smarta kopplingar som gör filter rengöring enkelt utan en enda droppe vatten i läck. Ökar vattenvolymen och är enklare att gömma undan i karet. Sparar simutrymme så att säga.

            Angående belysning så kör jag med JMB Led med en dimmer. Funkar perfekt. Totalt 90 watt LED och mycket bättre ljus än mitt Juwel 450 liters med 4x54=216 Watt. Mindre risk för överhettning på sommaren, billigare i drift, bättre ljus temperatur och enligt min smak mer naturligt med liter "glitter" i stället för lysrörens "platta" ljus. Att det är bättre ur miljösynpunkt är pricken över i. Att ha 12 Volt i närheten av vatten känns också bättre än 220 V, i fall att oturen är framme... Kommer aldrig att köpa lysrör till mina akvarie i fortsättningen, helt enkelt en daterad teknik enligt mig.
            Inte möbelakvarie men lät byggaren göra bottenhål i mitt akvarium från akvarielagret. Har sedan grenledning och 2 uttag till filter, avstängningsventil på båda uttagen.

            Skruvar man åt genomföringen korrekt ska det inte läcka, och sedan mot filter etc slangklämmor.

            Nästa grej är att när man kört igång filter etc och luftat stänger man av filtret och väntar en stund. Om någon packning etc är dålig är det nu det kommer läcka. Efter en kvart utan läckage kommer det inte läcka senare.
            Så gör man varje gång man haft isär filter etc.

            Största fördelen jag ser det är att filtrena pumpar på med bra drag även efter det kommit lite skit i dem, när de skulle suga vattnet över akvariekanten så tappade de draget mycket snabbare.
            Drygt en månad grejade mitt filter när det sög vatten över kanten, sedan kom det knappt vatten ur utblåset.
            Nu med bottenanslutning så går filtret 3 månader utan synbar försämring, efter rengöring sedan så var de nedersta 6cm i filterbehållaren ren lera :-)

            Kommentar

            • taskov
              Användare
              • maj 2009
              • 33

              #7
              Tack för svaren upskattas.

              Efter planering med Frugan hemma så går vi på Eheim Pproxima 250 tycker det är stilrent & ruskigt snyggt kommer köpa till deras led till karet oxå


              Nu ska man leta efter moduler som jag ska lägga in bara (BTN är ännu dom som håller bäst kvalite va?)

              God Jul Mvh Deni

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                BTN är bra för att bygga filter/gömma utrustning bakom. Riverstonemodulerna är ett väldigt bra komplement och då dom inte behöver limmas kan man ändra inredningen i burken enkelt. Ser fram emot en projekttråd sen när du sätter igång

                Glöm inte att betala medlemsavgiften för 2015 nu så får du 10% rabatt i våra rabattbutiker, ciklidbladet samt tillgång till artregistret som app m.m.!
                Lönar sig snabbt när du ska köpa nya prylar!

                Kommentar

                • chelmon
                  NCS Medlem
                  • mars 2007
                  • 45

                  #9
                  möbelakvarie

                  Kolla diamantaquarien.de

                  Kommentar

                  Arbetssätt...