Hjälp med dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Hjälp med dvärgciklider

    Hej! Femton år efter att jag lämnade mitt pojkrum har jag åter skaffat ett akvarium som nu varit igång i ett par veckor. Det har dock inte varit helt utan problem, och därför söker jag nu lite råd. Karet bebos av 30 gröna neontetror (som är ganska blåa), 3 ottocinclus, ett par apistogramma agassizzi, samt tills idag ett par apistogramma opal (borelli?). Idag hittade jag opalhonan död, vilket inte kom som någon chock, eftersom agassizzi-hanen visat sig vara något av en tyrann. Hon har därför inte vågat komma fram och äta så mycket. Bottenytan är 120x40, och trots att agassizzi-hanen primärt verkar ha sitt revir kring stenarna till vänster i karet ger han sig ofta ut för att jaga och terrorisera opalerna på högersidan. Opalhanen flyr, men kommer sedan genast fram igen som om inget hade hänt, och när det är matdags är han först framme.
    Nu vet jag dock inte vad jag ska göra riktigt. Finns det något beprövat knep för att göra det möjligt att skaffa en ny opalhona, utan att hon ska behöva gå samma öde till mötes som den andra. Eller är det bara att låta det vara, och låta hanen leva ensam för att sedan eventuellt skaffa en tuffare fisk den dag han eventuellt kastar in handuken? Såhär ser karet ut. Växtligheten i bakgrunden är i startgroparna, och fortfarande erbarmlig.
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1000833.jpg
Visningar: 1
Storlek: 270,1 KB
ID: 700383
  • Dashivas
    Användare
    • October 2013
    • 245

    #2
    Min första tanke är att vill inte dessa ha mycket växter och gömställe ?
    I så fall är det nog en anledning
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    • matt.is
      Användare
      • September 2003
      • 386

      #3
      Borelli är nog en av de vekaste apistogrammorna, så jag skulle ha skaffat en annan art.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Aha, tack för svar! Vad skulle kunna vara ett lämpligt sällskap (under förutsättning att akvarietbutiken tar emot opalhanen)? Om jag minns rätt tror jag exempelvis att jag skulle kunna få tag på Nannacara anomala , Ap. nijsseni, macmasteri, vijeta, kakaduor eller fjärilsciklider?

        Kommentar

        Arbetssätt...