PH halt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas 58
    Användare
    • april 2003
    • 26

    PH halt?

    HEJ! Jag har PH 9,0 i mitt kar hur får jag ner det till lagom halt,har ett 222L kar,ska man ha i bikarbonat?I så fall hur mycket?Det ska väll ligga på 7-8 i malavikar.MVH.Thomas:
  • Mrsonk
    Användare
    • december 2002
    • 233

    #2
    Hur har du fått upp det till 9? Bikarbonat höjer Ph och Kh, annvänd inte det. Vad har du för värden i kranen? Tror att du har mätt fell, det är nog inte så högt som 9.
    Oscar Cederqvist
    -----------------

    Kommentar

    • zeke
      Användare
      • november 2002
      • 75

      #3
      Ph 9 Fungerar annars utmärkt till Malawiciklider
      Bara det bästa är gott nog ;-)

      Kommentar

      • Rigan

        #4
        hmmm...enda vettiga att göra för sänkning av ph är att sura ner vattnet...detta görs lämpligen med massor av rötter eller helt vanlig torvfiltrering i tex ett ytterfilter eller en strumpa fylld med torv liggandes i karet. Du kan oxå tillreda surare vatten genom att låta kranvatten rinna genom en torvfylld hink med hål i botten, men tillred vattnet i ett separat kar och fyll på i akvariet tillsammans med kranvatten till önskat ph.

        Mvh Rigan

        Kommentar

        • salar
          Användare
          • juni 2002
          • 227

          #5
          Du måste ha avläst fel.9.0 är omöjligt med kran vatten om du inte driver med oss. Dessutom bikarbonat!Stoppa inte bikarbonat idet karet. Oj aj ta det lungt!
          SALAR

          Kommentar

          • kilova
            Användare
            • april 2002
            • 327

            #6
            Salar ,Vadå omöjligt med ph på 9.0... Jag har ph 8,4 i kranen men efter ca ett dygn i akvariet är det uppe på 9.0 i mitt akvarie, så omöjligt är det inte alls...Ph 9 = perfekt malavi och tanganyika vatten...
            mvh kim
            Tropheus moori golden kazumba F1
            Tropheus dubosi F1
            Tropheus Chaitica F1
            Tropheus red chimba F1
            Tropheus black pemba F1
            Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
            Tropheus moori bärnsten F1
            Tropheus moori kejsare
            Mvh Kim

            Kommentar

            • Thomas 58
              Användare
              • april 2003
              • 26

              #7
              OK Tack för svaren,Jag skämtar inte med dej Salar.Och jag hade hört talas om att folk använder Bikarbonat,men inte till vad det var därför jag frågade.Ha det bra,MVH.Thomas

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • juli 2003
                • 23

                #8
                har frågat en kompis som kan mycket om kemikalier och han råde mig att använda AMMONIUM CHLORIDE för att sänka din ph men var noga med att hantera den om du vill använda det här preparatet, ta dig fram i små proportioner och mätt ph tills du får det rätta.
                EDUARDO RUBIO C.

                Kommentar

                Arbetssätt...