Flytande filterbädd - Kaldnes - K1

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • augusti 2003
    • 476

    Flytande filterbädd - Kaldnes - K1

    Hej alla akvarieproffs!

    Ni som håller relativt känsliga fiskar, är det någon av er som börjat köra lite mer seriös filtrering, och då tänker jag inte Eheim 5 Super Duper Mark V utan större filter med flytande media som sandfilter eller Kaldnes (K1) Jag har absolut inget emot Eheim och använder alltid deras grejor om jag behöver pumpar eller annat, men för att få upp volymen och skapa ultimat vattenkvalitet, behövs kanske större filtervolymer ... Någon?

    Om du undrar vad jag menar, så kolla in detta:


    Ett litet ps
    Om du inte redan följer Joey på Youtube så är det kanske läge ... Han är mycket kreativ.

    Ett par exempel:
    Ytskummare


    Snacka om akvarierum ...
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • Ducce
    Användare
    • november 2009
    • 360

    #2
    Intressant.
    Jag har sökt efter en tråd här på forumet oxå, det var någon som gjort något liknande fast i en BTN modul, kan inte hitta den nu, tror det var i en Tanganyika eller Malawi balja.

    Kommentar

    • Ricard
      Användare
      • augusti 2003
      • 476

      #3
      OK. Men är det någon som har erfarenhet av detta, som vill dela med sig?
      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

      Kommentar

      • {_AquA_}
        Användare
        • februari 2013
        • 1299

        #4
        Har för mig att någon körde sandfilter.
        Förstår inte vad det effektiva med K1 filter är. Det är ju bara plast? Hmmm
        // Nasser H

        Följ mina projekt:

        Tråd 1:
        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

        Finns mer gott på följande sida!
        Min Zoon:
        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

        Kommentar

        • Spangberg
          Användare
          • april 2014
          • 31

          #5
          Plastbitarna stöter i varandra och skaver bort de svaga bakterierna, kvar blir de riktigt bra.

          Kommentar

          • {_AquA_}
            Användare
            • februari 2013
            • 1299

            #6
            Ursprungligen postat av Spangberg
            Plastbitarna stöter i varandra och skaver bort de svaga bakterierna, kvar blir de riktigt bra.
            I see... I princip samma funktion som sandfilter..
            // Nasser H

            Följ mina projekt:

            Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

            Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

            Kommentar

            • Spangberg
              Användare
              • april 2014
              • 31

              #7
              Plastbitarna är väll lite enklare att sätta igång men sandfilter har jag hört ska vara effektivare, då det blir mycket mer yta.

              Kommentar

              • Pettap
                NCS Medlem
                • januari 2005
                • 1385

                #8
                Jag kör 2st 60 liters tunnor med K1 till mitt akvarium. Jag är mycket nöjd. Så här skrev jag i artikeln i CB:.
                Moving bed filtren byggde jag själv av 60 liters plast tunnor. Vattnet kommer in genom locket på tunnan, i varje tunna är det 25 liter vita små biomadgichjul. Vattnet och biohjulen roterar eller snarare kokar i tunnan med ytterligare hjälp av en stor luft pump med en stor syresten som ligger i botten av tunnan. Biomadgic är utvecklat från avloppsrening och fabriksrening. Hjulen har en mycket stor yta som snabbt kan bilda en biofilm med goda bakterier. Den stora fördelen är att de flyter precis under ytan och med tillsats av luft hålls de hela tiden i rörelse och därmed renas från döda bakterier och aldrig sättas igen av smuts. 50 liter biohjul klarar att bryta ner ca 200 – 250gram foder per dygn. I tunnorna byggde jag ett överrinnings system av 75mm avloppsrör, mitt i tunnan står det ett rör som jag sågade en massa 4 millimeters spår i så att vattnet kan passera men inte hjulen. I toppen av röret satt jag ett T rör där ena änden fungerar som överrinnings skydd ifall spåren skulle sättas igen någon gång. I den andra änden leds vattnet ut genom gaveln på tunnan ner till akvariet.
                Bilder finns i min tråd eller i CB
                4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                Kommentar

                • Ricard
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 476

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pettap
                  Jag kör 2st 60 liters tunnor med K1 till mitt akvarium. Jag är mycket nöjd. Så här skrev jag i artikeln i CB:.
                  Moving bed filtren byggde jag själv av 60 liters plast tunnor. Vattnet kommer in genom locket på tunnan, i varje tunna är det 25 liter vita små biomadgichjul. Vattnet och biohjulen roterar eller snarare kokar i tunnan med ytterligare hjälp av en stor luft pump med en stor syresten som ligger i botten av tunnan. Biomadgic är utvecklat från avloppsrening och fabriksrening. Hjulen har en mycket stor yta som snabbt kan bilda en biofilm med goda bakterier. Den stora fördelen är att de flyter precis under ytan och med tillsats av luft hålls de hela tiden i rörelse och därmed renas från döda bakterier och aldrig sättas igen av smuts. 50 liter biohjul klarar att bryta ner ca 200 – 250gram foder per dygn. I tunnorna byggde jag ett överrinnings system av 75mm avloppsrör, mitt i tunnan står det ett rör som jag sågade en massa 4 millimeters spår i så att vattnet kan passera men inte hjulen. I toppen av röret satt jag ett T rör där ena änden fungerar som överrinnings skydd ifall spåren skulle sättas igen någon gång. I den andra änden leds vattnet ut genom gaveln på tunnan ner till akvariet.
                  Bilder finns i min tråd eller i CB
                  Tack snälla Pettap!

                  Skall försöka hitta din tråd. Och som sagt. 100 liter K1 tar hand om ett halvkilo foder/dygn!
                  Tänker mig en sump under burken av ett 220 eller möjligen 375, där det blir 100 liter eller drygt det. Men kollar din tråd. Finns länk månne? Vet inte ens vilken avdelning jag skall söka i ...
                  Tack så mkt för input!

                  Och det handlar alltså om din 4,5m3-burk ..? Kollar den först.
                  Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                  Kommentar

                  • Pettap
                    NCS Medlem
                    • januari 2005
                    • 1385

                    #10
                    Om du tittar i min avatar så står det en länk
                    Eller så klickar du här
                    Hej Nu känner jag mig mogen att starta en tråd om bygget av mitt Tanganyika "akvarium" på ca 5000liter. Jag har som många av er haft en dröm att ha ett riktigt stort akvarium med ciklider. Detta projekt har gnagt till och från i mitt huvud sen säkert 20år tillbaka. Det har varit mycket som stått i vägen under åren
                    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                    Kommentar

                    • Ricard
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 476

                      #11
                      Ja jag såg det. Håller på att läsa tråden. Tar "en stund". Har kommit till sidan där ni diskuterar lämpligheten med två sumpar i olika storlekar och med olika pumpkapacitet. Spännande läsning men ej ännu ngt om själva filtret men det kommer säkert ...
                      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                      Kommentar

                      • jozi81
                        Användare
                        • november 2011
                        • 56

                        #12
                        Har precis kört igång min sump med ca 35 liter K1. Första filmen är efter uppstart då k1 fortfarande flyter. Vid den andra har det sjunkit som det ska, bra snurr...
                        Luftpump med 3000l/h samt att flödet genom sumpen är ungefär samma.




                        Svårt utvärdera ännu då det tar månader för detta media att mogna, men det känns bra
                        Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

                        Kommentar

                        • Ricard
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 476

                          #13
                          Flytande filterbädd - Kaldnes - K1

                          Nu börjar vi snacka! 😆
                          Tack för att du delar med dig! 👍

                          Skjuter av några frågor om hur du tänkt om det är ok?
                          1/ Smurfmattan - valde du den för att slippa borra mer glas och slippa fler dyra genomföringar, eller för att få xtra filtrering?

                          2/ Vad använder du för syrepump? Länka gärna inköpslänk om du vet ngn.

                          3/ Vad har du för syresten? Eller använder du ngn form av stor platta etc som de har i dammar, eller kanske balsaträ?

                          4/ Det tjocka röret i överrinningsboxen, varför står det inte rakt upp inne i boxen? Tänker mig att om det kommer till användning kommer väl vattenytan när den är i nivå med rörets övre del, och därmed hela rörets kapacitet används, vara över själva akvarietankens höjd? Förstår du min rör-Iga fråga?

                          5/ Vad har du för rör- och slangdimensioner och kapacitet på returen?

                          6/ Volym på tank och sump?

                          Det var allt så länge ...
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                          Kommentar

                          • jozi81
                            Användare
                            • november 2011
                            • 56

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ricard
                            Nu börjar vi snacka! 😆
                            Tack för att du delar med dig! 👍

                            Skjuter av några frågor om hur du tänkt om det är ok?
                            1/ Smurfmattan - valde du den för att slippa borra mer glas och slippa fler dyra genomföringar, eller för att få xtra filtrering?

                            2/ Vad använder du för syrepump? Länka gärna inköpslänk om du vet ngn.

                            3/ Vad har du för syresten? Eller använder du ngn form av stor platta etc som de har i dammar, eller kanske balsaträ?

                            4/ Det tjocka röret i överrinningsboxen, varför står det inte rakt upp inne i boxen? Tänker mig att om det kommer till användning kommer väl vattenytan när den är i nivå med rörets övre del, och därmed hela rörets kapacitet används, vara över själva akvarietankens höjd? Förstår du min rör-Iga fråga?

                            5/ Vad har du för rör- och slangdimensioner och kapacitet på returen?

                            6/ Volym på tank och sump?

                            Det var allt så länge ...
                            Då ska vi se

                            1. Jag köpte karet så här, det är 2 utlopp 50 mm borrat inne i överrinningen samt ett tillopp (30mm) sen förstår jag inte riktigt frågan. Så karet är borrat med 3 hål i botten.

                            2 syrepumpen är en resun lp40, den hittar du på stobys websida och den trycker 3000l/h. Mer än nog, på filmen ser du att jag även på prov just nu avdelar lite luft till akvariet.

                            3. En syreplatta, köpt på dammbutiken, fixar bild sen, galet effektiv (samma du ser i akvariet men med mera luft)

                            4. Det är rakt och under nivån, det smala du ser är utblåset.

                            Returen är 25mm innerdiameter.

                            Sumpen är 165 liter och akvariet ett 960 med dom ortodoxa måtten 160*100*60

                            Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...