Troffar med våldsamt territoriellt beteende !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    Troffar med våldsamt territoriellt beteende !

    Då har första problemet dykt upp för mig.

    Jag har alltså nyligen införskaffat mig en grupp Troffar...närmare bestämt 30st Tropheus sp. "red" , Sumbu. Finns ett litet klipp på det här.. Dessa har jag i en 375:a med sparsamt med sten som inredning. Det funkade fint till en början med lite fart och fläkt och en del små gnabb mellan hannarna. Men det var ju att vänta.Men dom sista dagarna så har 2 hannar visat upp en i mina ögon extreme hyperdominans. Dom slåss iderligen och jagar skiten ur övriga medlemmar i gruppen. Dom 2 har tagit upp 75% av akvariet själva medans resten trycks ihop i det som blir kvar. Övriga medlemmar visade tydliga tecken på underkastelse och stress. Dom är hela tiden nojiga, reagerar på minsta rörelse, aldrig utfärgade. Vid matningsdags så är det inga problem, alla kastar sig hejdlöst över maten och äter som grisar. Men så fort maten är slut så återgår dom till sin kuvade tillvaro.

    Jag har provat med att plocka bort hannarna, byta vatten och möblera om i akvariet.
    Hela sinnes stämningen och energin i gruppen ändras helt. Helt plötsligt kan dom röra sig fritt, går mer eller mindre färgade hela tiden och är inte ett dugg nervösa över att man kommer gående mot akvariet. Jag lät det var så i lite mer än ett dygn för att sedan släppa tillbaka bråkstakarna. Jag gjorde detta minutrarna innan akvariet släcks för kvällen i hopp om att det skulle gå lugnare till. Detta hjälper inte ett dugg....situationen är den samma. Det verkade t.o.m bli värre...nu gick hannarna så hårt åt varandra och en del övriga invånare så det fattas fjäll på dom. Alfahannarna sitter nästan konstant ihop med läpparna och slänger runt med varandra i akvariet(bokstavligt talat)...på ett väldigt brutalt sätt.

    Jag tröttnade på det och har nu plocka bort dom så dom får gå själva i en på tok för liten balja för tillfället. Så fort jag tar bort dom så ändras allt i burken, alla verkar helt avslappnade och simmar runt som dom ska. Visst är det nya hannar som visar upp dominans, men inte alls på samma nivå. Dom är mycket mer toleranta gent emot övriga i gruppen. Man ser tydligt att det handlar om fortplantning och parningslek med dom nya dominanta hannarna...medans dom som nu är separerade gav känslan av att dom faktiskt ville ha ihjäl övriga gruppmedlemmar.

    Hur hade ni som är mer vana med Troffar löst detta ? Vad hade ni gjort i en sådan situation ?
    Jag vill ju liksom inte bara "kassera" dom hur som helst...det är ju levande djur. Men jag vill heller inte ha tillbaka dom i akvariet !!
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    #2
    Gott om hjälp är det ont om här !

    Hur som helst så gjorde jag ett försök till med att plocka bort dom hannarna som bråkade mest. Väntade nästan 2 dygn med att stoppa tillbaka dom. Det verkar funka bättre nu. Den "nya" alfahannen tog sig ann dom andra 2 och lyckades få bukt på deras trakasserier. Nu är ju så klart han lite kaxig mot alla men klart mycket mjukare och mer tolerant mot övriga i gruppen.

    Jag gjorde så klart ett litet klipp på detta också...återigen är den gjord med mobilkameran så nå får leva med kvalitén.


    Senast redigerad av mrazster; 02 december 2014, 23:46.
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • augusti 2003
      • 514

      #3
      Ibland kan det fungera om man ändrar på någon till synes ovidkommande parameter. Minska belysningen i karet rejält, sänk tempen ett par grader, öka eller minska cirkulationen eller liknande. Sådant kan bryta ett mönster och sedan går man sakta upp till de nivåer man önskar igen.

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        #4
        Tack för att du tog dig tid Ola !
        Efter sista försöket med att separera bråkstakarna en stund och sedan återinföra dom i gruppen verkar ha funkat. Det råder ett lugn och harmoni i gruppen nu...eller i alla fall så mycket lugn man kan få av Tropheusar !
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          #5
          Ibland behövs det fler hanar för att fördela bråket på fler individer, men troffar bråkar det är lite av tjusningen med dom.

          Riktigt fina bilder i din portfolio .

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • augusti 2003
            • 514

            #6
            Jag skulle gissa att anledningen till att det inte kom in en ström av svar helt enkelt är att det är en jäkligt svår fråga att ge ett bra svar på. När det krånglar med tropheusar så är det inte lätt att lösa. Det är lätt att ge de allmänna råden om gruppstorlekar, foder och vattenbyten - men om det ändå går fel så måste man agera och tänka lite utanför boxen. Lycka till och håll oss uppdaterade om hur det går.

            Kommentar

            • FLAVUS
              Användare
              • mars 2014
              • 122

              #7
              Tjena mrazter !
              Är som vissa säger en svår nöt att knäcka , bara så där .
              Mycket spelar in och vissa råd och knep kan fungera för vissa men inte för andra.

              Var har du köpt dessa ?
              Från butik? Har du köpt samtliga privat , så hör av dig till tidigare ägare .

              Har själv haft detta problem tidigare i mitt Troffe-liv.
              Vill inte avskräcka dig eller så men av mina tidigare erfarenheter så är det lönlöst att ens försöka att ta bort/ tillbaka
              med samma firrar i samma grupp.
              Hade detta problem även på mina Malawi som jag hade för ett tag sedan.
              Gjorde som du där, tog bort störningsmomenten och sen tillbaka med dom igen efter några dagar.
              Såg bra ut till en början men sen var problemet tillbaka.
              Jag " gjorde mig av" med dessa firrar ,sen tog det inte många dagar förrän 3 par inom några dagar började att leka.

              Hoppas för din skull att det fungerar för dig nu men personligen så är jag mycket skeptisk.
              Jag hade antingen skaffat några fler hanar i liknande storlek eller gjort mig av med dom i samband med ommöblering + lite mer/större rösen.

              Men som sagt , hoppas du lyckas för det är inte kul att göra sig av med sina djur !

              Mvh / FLAVUS

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8597

                #8
                Troffar har gott minne. Att ta bort en eller två fiskar och sätta tillbaka dem efter några veckor räcker inte, de blir igenkända.

                Att röra om i reviren är ett trick. Bygg om, flytta rösena. Och, om inte fler/större hjälper, är färre/mindre ett alternativ att testa.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  Det handlar om vissa Individer som helt enkelt inte platsar och har också haft liknande bekymmer med Melanchromis Auratus i stor grupp, man får helt enkelt prova sej fram och ta bort de som inte är kompatibla, och sen skadar det inte med lite tur och få individer som går bra redan från början.
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    Har det löst sig för dig?

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      Troffar med våldsamt territoriellt beteende !

                      Har haft liknande "problem". Har provat som du tagit bort "boven" ett tag för att sedan sammanföra dem igen men samma problem återkommer efter ett tag.
                      Det effektivaste har varit för min del att tillföra ytterligare individer.
                      Senast redigerad av Johan F; 09 december 2014, 07:41.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • mrazster
                        Användare
                        • september 2014
                        • 428

                        #12
                        Som det verkar så har jag fått balans och harmoni i gruppen nu.
                        Men det krävdes att jag plockade bort dom 4 mest aggressiva hannarna en efter en.

                        Tog först bort dom 2 som initialt krånglade...sedan så bytte jag vatten och möblerade om. Sedan var det 2 nya hannar som hade ungefär samma beteende, något snällare men fortfarande i mitt tycke alldeles för aggressiva. Jag tog då bort dessa 2 och gjorde en ny omstrukturering tillsammans med ett vattenbyte. Och nu verkar det som om balansen är där. Lite små gnabb här och där men det är ju så det ska vara. Ytterligare 2 honor som går och tuggar. Alla rör sig tämligen fritt och obehindrat i hela akvariet. Dom hannar som nu har dominans visar också lite revihävdelse e.t.c men detta är inte på långa vägar samma beteende som tidigare. Nu ser man verkligen att det handlar om fortplantning och att hålla sin alfahanne status. Inte som tidigare där man fick känslan av syftet är att jaga ihjäl och mörda alla som närmar sig reviret.

                        Ja jisses...dessa troffar !!
                        1200 liter plywoodkar

                        576 liter Ciklidarium !!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...