Mer media till tomma kassetter (yttefilter)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krypto
    Användare
    • maj 2014
    • 78

    Mer media till tomma kassetter (yttefilter)

    Har plockat bort allt kol från mitt ytterfilter då många säger att det inte direkt behövs, så nu har jag en tom kasett, är det en bra ide att fylla den med mer "makaroner", mer filtervadd eller liknande eller ska jag låta den vara som det är nu?

    /Kalle
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Hur många kassetter är det? Klart du ska fylla det. Om det är tre kassetter så makaroner längst ner (om den pumpar in vattnet den vägen), ingen vadd där, då blir det stopp snart då grövre partiklar sätter sig där. I mitten lite finare material som lavakross eller substat pro (kulor) och kanske en grovporig filtermatta. Högst upp avslutar du med filtervadd eller liknande.

    Kommentar

    • Bosse G
      NCS Medlem
      • november 2013
      • 235

      #3
      Möjligt att jag missupfattat det men jag har fyra kassar och har makaroner alt. bollar i sista facket för jag trodde dom skulle bryta ner nitrit till nitrat och inte vara ett mekaniskt filter. Att göra rent dom innebär ju att man spolar bort dom nyttiga bakterierna. Så jag har mina fack i följande ordning. 1 Grov filtermatta 2 finare filtermatta 3 Vadd 4 bollar/makaroner. Verkar funka perfekt. Har jag fel?


      Ursprungligen postat av Pabbe
      Hur många kassetter är det? Klart du ska fylla det. Om det är tre kassetter så makaroner längst ner (om den pumpar in vattnet den vägen), ingen vadd där, då blir det stopp snart då grövre partiklar sätter sig där. I mitten lite finare material som lavakross eller substat pro (kulor) och kanske en grovporig filtermatta. Högst upp avslutar du med filtervadd eller liknande.

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Ursprungligen postat av Bosse G
        Möjligt att jag missupfattat det men jag har fyra kassar och har makaroner alt. bollar i sista facket för jag trodde dom skulle bryta ner nitrit till nitrat och inte vara ett mekaniskt filter. Att göra rent dom innebär ju att man spolar bort dom nyttiga bakterierna. Så jag har mina fack i följande ordning. 1 Grov filtermatta 2 finare filtermatta 3 Vadd 4 bollar/makaroner. Verkar funka perfekt. Har jag fel?
        Funkar det så. Jag har Eheim och där pumpas ingående vatten ner genom korgarna till botten, via ett genomgående rör. Sedan pressas vattnet underifrån, uppåt genom korgarna. Därför, och enligt Eheims instruktioner, så kör man grövre, typ makaroner i första korgen (längst ner). Det för att grövre partiklar tar sig upp en bit genom den krogen. Sedan finare och finare ju högre upp man kommer. Jag satte en gång en grov filtermatta längst ner och då satte de första grövre partiklarna snart igen den.
        Vad har ni för fabrikat? Kanske vissa ser annorlunda ut och pumpar ingående vatten uppifrån och ner genom korgarna?

        Kommentar

        • Bosse G
          NCS Medlem
          • november 2013
          • 235

          #5
          Jag har haft en massa olika. Både Eheim och Fluval genom åren.
          Hittade av en händelse sunsun 2000l/h med UV på ebay för 103 EU ink frakt.
          Tänkte att det var väl billig skit men tyckte det kunde vara värt ett försök.
          Döm om min förvåning när jag efterett år insett att det är monst lka bra om inte bättre än dom som kostar 4-5 ggr mer. Kanske går sönder snabbare men vad fasen. Då kan man ju köpa ett par till innan man är uppe i samma kostnad.

          Filtreringsmässig minst lika bra
          Ljudmässigt så måste jag ärligt säga att jag hör inte ett jota av det. Måste kolla på strilröret att det kör på.
          Det enda som känns lite B är kopllngarna men dom funkar i varje fall perfekt.

          Skälet till att jag kör makaroner /bollar sist är filtret är att jag såg en sump med bollar i. inget mer. Dvs ingen mekanisk filtrering där.



          Ursprungligen postat av Pabbe
          Funkar det så. Jag har Eheim och där pumpas ingående vatten ner genom korgarna till botten, via ett genomgående rör. Sedan pressas vattnet underifrån, uppåt genom korgarna. Därför, och enligt Eheims instruktioner, så kör man grövre, typ makaroner i första korgen (längst ner). Det för att grövre partiklar tar sig upp en bit genom den krogen. Sedan finare och finare ju högre upp man kommer. Jag satte en gång en grov filtermatta längst ner och då satte de första grövre partiklarna snart igen den.
          Vad har ni för fabrikat? Kanske vissa ser annorlunda ut och pumpar ingående vatten uppifrån och ner genom korgarna?

          Kommentar

          • ICC
            Användare
            • maj 2006
            • 243

            #6
            Ursprungligen postat av Bosse G
            Jag har haft en massa olika. Både Eheim och Fluval genom åren.
            Hittade av en händelse sunsun 2000l/h med UV på ebay för 103 EU ink frakt.
            Tänkte att det var väl billig skit men tyckte det kunde vara värt ett försök.
            Döm om min förvåning när jag efterett år insett att det är monst lka bra om inte bättre än dom som kostar 4-5 ggr mer.
            Hej!
            Styvt en månad senare, är du fortfarande nöjd med filtret?
            Skulle du rekomendera att man köper ett SunSun?
            Funderar nämligen på ett kompletteringsfilter till mitt 540L.

            Kommentar

            • Bosse G
              NCS Medlem
              • november 2013
              • 235

              #7
              Ursprungligen postat av ICC
              Hej!
              Styvt en månad senare, är du fortfarande nöjd med filtret?
              Skulle du rekomendera att man köper ett SunSun?
              Funderar nämligen på ett kompletteringsfilter till mitt 540L.
              Kommer absolut att ha 2 st i mitt 1000L

              Kommentar

              • Bosse G
                NCS Medlem
                • november 2013
                • 235

                #8
                Ursprungligen postat av Pabbe
                Funkar det så. Jag har Eheim och där pumpas ingående vatten ner genom korgarna till botten, via ett genomgående rör. Sedan pressas vattnet underifrån, uppåt genom korgarna. Därför, och enligt Eheims instruktioner, så kör man grövre, typ makaroner i första korgen (längst ner). Det för att grövre partiklar tar sig upp en bit genom den krogen. Sedan finare och finare ju högre upp man kommer. Jag satte en gång en grov filtermatta längst ner och då satte de första grövre partiklarna snart igen den.
                Vad har ni för fabrikat? Kanske vissa ser annorlunda ut och pumpar ingående vatten uppifrån och ner genom korgarna?
                Jag gör rent den grövsta filtervadden ungefär var 3:e månad och då fungerar det perfekt. Har kunnat minimera vattenbytena till 25% i veckan om jag vill utan att några värden rusar. Då känns det skönt att kunna ta ett par veckors semester utan vattenbyten. Men som du säger. Bara det fungerar. Vill jag ha igång lek så gör jag bara ett större byte så kokar det sedan.

                Kommentar

                • Bosse G
                  NCS Medlem
                  • november 2013
                  • 235

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bosse G
                  Kommer absolut att ha 2 st i mitt 1000L
                  Nu har det gått i en månad med två Sunsun i 1000L och vattnet är kristallklart.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...