Malawi dör, vad kan jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krypto
    Användare
    • maj 2014
    • 78

    Malawi dör, vad kan jag göra?

    För 5 dagar sen dog en av mina golden, igår låg en död delfinciklid på botten, känns tråkigt speciellt eftersom det var dom största i gruppen, kom som en överraskning då jag inte sett några tecken på sjukdom innan, delfinen var den enda som stod still kanske lite för länge för att det skulle vara normalt, dagen efter låg han död, alla fiskarna åt vad jag har kunnat sett, dock så såg jag igår en fisk som spottade ut maten så det verkar ju mer oroväckande.


    Bytte vatten direkt efter att den andra fisken dog, finns det andra saker som jag kan göra?,ojodat salt har jag hört, dock så verkar dom andra fiskarna friska så jag vet inte om hur det påverkar dom, mediciner finns har jag hört, men då bör man väl isåfall fiska upp och lägga i ett separat kar, annars dödar jag dom nyttiga bakterierna i karet, har inget extra kar i nuläget, vad skulle ni gjort?


    /Kalle
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Tråkigt!

    Kolla noga på fiskarna vid matning, även om det ser ut som att dom äter så kan dom, som sagt, spotta ut maten igen.

    I första läget skulle jag, precis som du har gjort, byta vatten och sen salta lite (för att det hjälper fiskarna att hålla saltbalansen i kroppen och det innebär en mindre stressfaktor). Mata inte på ett par dagar, bakterier gillar också mat

    Det skulle kunna vara bukvattensot men det kan bero på andra saker också så att börja medicinera hej vilt brukar inte jag rekomendera iaf.

    Vad matar du med?

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Bra tråd här på forumet där du kan läsa mer om bukvattensot och vad du kan göra för att få slut på det:
      Efter att jag har läst igenom alla Troffetrådar från 2004 och frammåt under en kort tid, har jag samlat på mig följande information och egen erfarenhet som jag sammanställer under ovan rubrik. Citat: Ursprungligen postat av Mikael Oster "Troffetråden 2006 " Aquamoore betyder nifurpirinol, samma som aquafuran,


      Nu är det ju inte helt säkert att det är bukvattensot men det är bra att vara förberedd

      Kommentar

      • Krypto
        Användare
        • maj 2014
        • 78

        #4
        Matar med aquatic nature african ciklid excel vilket ska vara likvärdigt med Nls typ, hur mycket salt ska jag tillföra till 450 liter, 23 fiskar?, ska spana in andra tråden, tack

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          AN brukar man väl rekomendera att de ska svälla i vatten innan man matar? Det var så länge sen jag matade med det fodret nu så det kan ju ha ändrat sig. Tänker på förstoppning..

          4-5 dl salt (om du har växter så rekomenderar jag att du skippar saltet)

          Kommentar

          • Krypto
            Användare
            • maj 2014
            • 78

            #6
            Dom där medicinerna som rekommenderades i tråden, kan man sätta in det i det stora karet eller bör man ta ut den sjuka fisken i ett eget kar och sedan medicinera, för annars riskerar man väl att döda dom nyttiga bakterierna bl.a.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Problemet med bukvattensot är att även fiskar som verkar friska kan vara sjuka.

              Kommentar

              • Krypto
                Användare
                • maj 2014
                • 78

                #8
                Ingen mer fisk som dött än, men 3 st fiskar står och ser inte så friska ut, rör inte på sig och äter inget, ,bör man medicinera hela karet nu, eller ska jag prova med ett till vattenbyte? Gjorde rent ytterfiltret så det blir lite fräshare cirkulation annars har jag inte några mer tricks.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Hur rengjorde du filtret?

                  Antingen medicinerar du eller också plockar du bort sjuka fiskar tills läget stabiliseras. Alla får inte buken. Det du måste lista ut är vad som orsakar problemet, oftast stress av någon anledning. Maten kan också vara en orsak men då handlar det nog om förstoppning.

                  Vid bukvattensot brukar fiskarna svälla upp mycket, som ballonger, utåtstånde fjäll och ögon. Öppna en död fisk och kolla hur det ser ut i magen. Inte trevligt men kan vara värt det om du kan dra någon slutsats.

                  Kommentar

                  • Krypto
                    Användare
                    • maj 2014
                    • 78

                    #10
                    Filterdelarna rengjorda i en hink akvarievatten, tog ut gammalt kol då jag hört att det efter ett tag släpper ut gift.

                    Jaa kan ju faktiskt vara stress, har en rödzebra hane som är ganska aggresiv, men han jagar mest sina honor.
                    Två st "elengatus gome" kanske har lite stora magar, men golden fisken är rätt smal.
                    Akvarieaffären sa byt 50% vatten två dagar i rad, kan det funka tro?
                    Senast redigerad av Krypto; 25 november 2014, 10:59.

                    Kommentar

                    • Krypto
                      Användare
                      • maj 2014
                      • 78

                      #11
                      Ja nu är det konstaterat bukvattensot (trådlik avföring och uppsvälld mage), har medicinerat med sera baktupur direct, kanske inte den mest optimala medicinen men det var det som den lokala akvarieaffären hade.
                      Frågan är bara vad jag ska göra sen om fiskarna tillfrisknar, gissar på att jag fått en rödzebra hane som är extra aggresiv och han som har stressat upp övriga fiskar och orsakat sjukdomen, så man kanske måste göra sig av med han, frågan om det är någon som vill ha en fisk från ett sjukt akvarium...

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Tråkigt med sjukdom, hoppas det ordnar sig. Häng i!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Krypto
                          Användare
                          • maj 2014
                          • 78

                          #13
                          Har kört en till kur med samma medicin, några har dött men nu verkar iaf alla vara friska, det är 1 rödzebra hona som står och trycker i ett hörn men det har hon ifs gjort medans dom andra 5 fiskarna dog så hon kanske bara gömmer sig för hanen.

                          Några frågor: Är det viktigt att tilsätta bakterier från burk efter jag medicinerat klart?, som sera nitrivec eftersom medicinen har tagit bort alla bakterier?

                          Kol ska ju ta bort mediciner, när ska jag tilsätta det?
                          Senast redigerad av Krypto; 03 december 2014, 14:10.

                          Kommentar

                          • Krypto
                            Användare
                            • maj 2014
                            • 78

                            #14
                            någon?

                            Kommentar

                            • perik9
                              Användare
                              • april 2002
                              • 161

                              #15
                              1 1/2 år gammal tråd men skriver ändå.

                              Det man kallar bukvattensot eller buken brukar vara en parasit/flagellat(Anaeroba bakterier) som alltid finns i fisken normalt, men om fisken blir stressad av olika orsaker tex. sämre vattenkvalite, ny fisk med andra bakterier som befintlig fisk ej är van vid eller vise versa så får den nedsatt imunförsvar och flagellaterna börjar föröka sig som tusan en massa, och dom smittar som så att dom kommer ut med avföringen och är då på jakt efter nästa"Värddjur" fisk, Jag och en som håller på med fjäder fä satt och tittade i microskop läste en massa osv.(hon hade väldigt fin utrustning) flagellaterna dör ganska fort om dom inte hittar ett värddjur men om dom då hittar en annan fisk så smittas denna också på samma sätt.
                              Jag vet att det finns olika Flagellater, men är ej säker på vad som riktigt händer om dom muterar eller vad det nu är?? ja jag vet inte riktigt.


                              Så att ha ytterfilter eller andra filtervarianter som gör att vattnet har en längre sträcka kan göra så att man håller smittan lite mer under kontroll. Förr var det bara Nifurpirinol som gällde och det körde jag alltid för jag hade alltid sjuk fisk, så här i efterhand tror jag att det beror på att jag helt enkelt velade för mycket med fisken, köpte ny fisk var 3 dag (kanske inte riktigt) körde bara räkmix men ändrade den hela tiden, räkmixen tog slut, slängde i torra pellets och som ett brev på posten började dom hosta, trådig avföring, svälla m.m.

                              Nifurpirinolen är en styggelse, den dödar allt, både dåliga och bra bakterier.

                              Jag tror att vid sjukdom så ska man ta ut filtret och göra rent och sedan köra det i en spann(även om där är flagellater så finns där ingen bärare), medicinera karet och om man nu gör det med Nifurpirinol ha släckt ljus då jag har för mig att ljuset äter? tar bort lite av effekten på medicinen, om inte så kanske fisken iallafall blir mindre stressad.

                              Efter medicinering så kör man ett vattenbyte och i med filtret, då kommer hela karet igång fortare med bakterie floran.
                              Och den såkallade nollade fisken kommer igång fortare.
                              Jag tycker mig ha mycket mindre sjukdommar nu idag när jag inte använder BARA Räkmix, jag tycker nästan att räkmixen är för bra, men om man nu bara vill köra med räkmix så tycker jag man ska ha flingor hemma om det kör ihop sig med mixen.
                              Jag tycker att om man ska byta foder från säg räkmix till pellets så gör man bäst i att köra flingor innan och sen vara noga med att pelletsen är uppblötta till och med lite krossade, Africkan Diving använde Hikari gold som blöttes upp och blandades med räkor därefter mosade vi allt ihop med en träbit( typ mortlade) och det var förvånansvärt lite svinn på fisken därnere som kom direkt från sjön. Dom visste vad dom sysslade med.

                              En kille jag hade kontakt med på den tiden hade väldiga problem med sina troffar, han tog med sig en ner och vi kollade i mickroskåpet( som var kopplat till en tv) vi tog med tops, kollade avföring m.m. och det fanns inte ett liv, Den här fisken är död var det första kvinnan med microskopet sa, inte en levande organism finns ju här, denna fisk har inget som helst imunförsvar. Fisken hade då varit medicinerad med Nifurpirinol i 3 veckor.

                              Jag minskade användandet av detta ämne och återgick till Emtryl..Vet men var inte riktigt nöjd med det heller.

                              Sedan kom jag i kontakt med en Veterinär från Hörby som på 70-talet fött upp Malawi och som ihop med ett par tyska kollegor och någon mer provat sig fram och till slut hittat Elyzol (Metronidazol) som fungerade bra.

                              Jag hade första kontakten med Ingvar Hellmalm runt 04-05 och han skrev ut ett gäng burkar, som jag delade med mig av, men 2 kanske 3 st 100 burkar med 500 mg tog slut för mig 2013 och jag fick söka upp honom igen, en väldigt kunnig man inom Akvaristik sjukdommar.

                              Om jag måste använda någon medicin så är det bara metronidazol jag kör och salt förstås.
                              Om jag får ny fisk löser jag en 1/4 tablett och låter tropicals ciklid granulat suga upp det, man slipper medicinera hela karet.

                              Och Räkmix använder jag bara för färgerna, så jag varvar Tropical ciklid gran och en mycket röd Räkmix

                              Dosen jag använder är 500 mg/100 liter vatten dag 1, 3, och 4 OM olyckan skulle vara framme.
                              Ingvars Dos lyder 1000 mg/100 liter vatten.

                              Det hade varit roligt om det finns någon som har erfarenheter av Metronidazol eller annan medicin, Vad som gäller idag?, även roligt om någon har annan uppfattning än mig och kan dela med sig.

                              Jag skulle också vilja höra olika versioner varför Nls är så revolutionerande, något annat foder som är bra?.
                              Och hur ni botar det vi ibland kallar buken.
                              Perran

                              Kommentar

                              Arbetssätt...