Angående sjukdommar på våra kära malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perik9
    Användare
    • april 2002
    • 161

    Angående sjukdommar på våra kära malawi

    Förr i tiden vart jag väldigt insatt i sjukdomar hos Malawi, då främst Malawi och buken(som kan bero på flera olika saker, när fisken blir sjuk blir den lättare sjuk av annat också)
    flagellaterna som det ofta beror på är ju i dessa fall parasiter (det finns flagellater som inte är parasiter, men som ändå kan vara farliga för fisken).
    När fisken blir stressad, dålig vatten kvalite, fel foder m.m.
    Anaeroba bakterier som då dessa flagellater är(behöver inget syre)finns alltid i fisken dock inte alla sorter.
    När fisken blir utsatt för tex ovanstående stress el. dyl. förökar sig dessa flagellaterna för mycket.
    Jag har sett i mikroskop hur mycket flagellater det kan vara i långt gånget buken( som vi kallar det), jag har även sett folk som tok medicinerat sina fiskar med Nifurpirinol+Flagyl+ Emtryl.vet och ännu mer mediciner, där fisken är helt död på nyttiga anaeroba bakterier och blir då extra känslig för sjukdomar.

    Finns det någon som kan skriva en riktigt bra faq om sjukdomar, det behövs här
    Skulle behövas för allt från ögonsjukdomar till vita prick och varför fiskarna kliar sig.

    Finns det någon med kunskap och ork, det hade besparat många nya inom hobbyn en massa problem.

    Simma lungt
    Perran
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Bra idé! Vi kanske kan få till någonting om vi är fler som hjälps åt?

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Tar gladeliga emot artiklar om sjukdomar för publicering i CB
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Freppo
        Användare
        • november 2014
        • 37

        #4
        Bra initiativ. Jag tycker det skulle ligga under en egen kategori under tex Akvaristik. Bra om det är lite uppdelat från andra typer av frågor, samt om man vill söka i en del är det mer samlat.

        Kommentar

        Arbetssätt...