Ciklider i trädgårdsdammen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    Ciklider i trädgårdsdammen?

    Jag har precis byggt färdigt min nya damm ute på gården. Den rymmer ca. 10 kubikmeter vatten, ytan är ca. 20 kvadratmeter och filtrering sker med ett stort tryckfilter med UVC-ljus. Cirkulationen är nog lite drygt dammens volym/timme. Fiskarna är, som i så många andra dammar, guldfisk och småkoi.

    Efter att ha hållit på med ciklider i över 20 år så börjar jag fundera över om man inte kunde prova sådana ute i dammen. De fiskar jag har inomhus är diverse rovlevande Malawi, lite mbunas och annat smått och gått, men ingenting jag tror passar ute i trädgården. Jag har sökt i litteraturen och ute på nätet efter vilka arter som kunde vara lite mer köldtåliga och jag börjar få en uppfattning om vad som kunde fungera.
    Tanken är att de skulle släppas ut kring midsommar och fiskas upp igen i mitten av augusti. Övervintring sker då i akvarium inomhus. På så sätt skulle fiskarna slippa temperaturer under 15 grader. Denna sommar har nog temperaturen knappt gått under 20 grader någon gång i dammen.

    Mina funderingar har gått till texasciklider (ej carpinte), olika tilapiner (främst Oreochromis då dessa verkar anpassningsbara) och ev även centralamerikaner då, såvitt jag förstår, vissa arter återfinns i lite svalare vatten i lite höglänt terräng. Fiskarna bör bli rätt stora, minst 15 cm, för att synas bra från ovan och gå bra att håva upp vid behov.

    Jag skulle vilja ha lite tips på vad som skulle kunna fungera och även erfarenheter och tankar om det finns någon som har sådana att delge?

    Tack för mig.

    Ola Sjödin, Piteå
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Hej!

    Ta en titt på släktet gymnogeophagus.

    Mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Jag placerat 4st överblivna Gymnogeophagus australis i min trädgårdsdamm. De ser ut att trivas, kanske lite konfunderade i början men fanns sig snabbt. Kul att se ciklider från lite naturligare vinkel. Man kan se den vackra teckningen när de vänder i vattenytan och träffas av solstrålarna.
      Tyvärr så blir australis inte så stora, men det finns ju andra Gymnogeophagus.
      Men att håva upp ciklider blir nog inte så lätt, de är rätt så mycket skyggare än tex guldfiskar...

      Är det ingen som har tips på någon bra "fälla", typ ryssja eller liknande?
      Anders L

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        påfåglar har en undre temperaturgräns på 16,något grader celsius och sprider sig glatt i delar av nordamerika
        fish r friend

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • augusti 2002
          • 1232

          #5
          Hej,

          Så häfftigt!
          Texasciklider i en damm. Då hade det blivit som deras riktiga naturliga miljö ju! Vattenkvaliteten spricker det inte där?
          Jaguarcikliden är inte ett val? Hoppas det skrivs mkt här, det är såå intressant at läsa det! Har själv drömt om samma sak, men föräldrarna och ekonomin spelar ett spratt också;'(

          Mvh Ola
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Ola Sjödin
            Användare
            • augusti 2003
            • 514

            #6
            Jag glömde kanske att tillägga att vattnet är mjukt med ett pH som bör hamna runt 7-7,5. Allt organiskt material som sänker pH motverkas av att svävalger o dyl höjer det i och med sin förbrukning av koldioxid. Då vi som bekant har mycket solljus på sommaren här i norra Sverige, så får svävalgerna verkligen goda förutsättningar i en damm. Detta var i alla fal vad som hände i min förra damm. I den var vattenvärdena ganska stabila, frånsett temperaturen som varierade lite mer.

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #7
              Kommer precis från dammen (onsdags whisky efter jobbet), och det slog mig vilken skillnad det är på beetende när ciklider är i dammen resp akvariet. Gymnogeophagus australis beter sig helt annorlunda. Mer smygande, försiktigare, stillsammare och ständigt spejande med ögonen. Det känns som ett ner naturligt beteende än det där omkringflaxandet som de gör i karet.
              Sjalv skall jag ta mig en alvarlig funderare i vinter, och eventuellt introducera ännu en ciklidart i dammen nästa sommar.
              Anders L

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Kollade in din sajt Anli...helt klart snyggt med dammen! Nu vet jag vad som skall ske i min trädgård när jag väl gör ett husköp...*S*

                Verkligen härligt att se arbetet bakom...

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 514

                  #9
                  Hej igen
                  Jag hittade en spännande dansk sida på nätet som handlar om detta. Besök gärna den:


                  Inspirerad av denna sida så släppte jag ner några Wagtailsvärdbärare igår. Det är mest ett litet experiment för att få en uppfattning om hur de fungerar i dammen.De verkar må prima! Jag har egentligen ingen aning om hur jag skall få upp dem igen, men den dagen den sorgen...

                  Tanken är att svärdbärare skall fungera som mygglarvsätare till våren och under sommaren hinna växa till sig så pass att de går att fånga. Med mycket mat (=vatteninsekter o dyl) kanske de hinner närma sig decimetern på en sommar?

                  I övrigt så har jag tacksamt tagit mot tipset om Gymnogeophagus. Jag hade själv G. gymnogenus härom året och det var en trevlig fisk. Kanske G.rhabdotus, då den inte lär "böka runt" lika mycket som vissa andra jordätarsläktingar?

                  /Ola, Piteå

                  Kommentar

                  Arbetssätt...