Fiskar på "postorder" till hela landet ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Fiskar på "postorder" till hela landet ?

    Ja i många år har det ju förekommit att vissa butiker/privatpersoner skickat fisk med bussgods inom Sverige. En gång för nåt år sedan Så beställde jag en låda Malawi från Mälardalen till Luleå. Frakten gich på ca 400 kr. Nu upptäckte jag att zoo.se ( Fd Bromma zoomarknad) erbjuder hemtranport i hela Sverige ( utom adresser med lantbrevbärare) till priset av 200 kr. Och detta kan ju inte vara bussgods så någon som vet vad det är för fraktsätt ?. Låter ju väldigt bra , någon som provat och kan man förvänta sig att fler affärer följer efter ?.

    Citat från hemsidan för zoo.se

    "Du kan välja på att hämta akvariefiskarna i zoobutiken på Zoo.se, Bromma Blocks.
    Alternativt att få akvariefiskarna levererade hem till din dörr. Vi har nu hemleverans i hela Sverige med undantag för adresser som har lantbrevbärare.

    När Zoo.se transporterar levande akvariefiskar hem till dig görs detta med godkända fisktransportpåsar och speciella fisk transportlådor med t.ex. värmepåsar för att hålla akvarievattnet i rätt temperatur.

    Fraktpriset för att köpa akvariefiskar hos Zoo.se är f.n. 200kr vid hemleverans. I webbshopens kassa väljer du då leveransalternativ ”akvariefisk” eller välj alternativ ”hämtas i butik” på Zoo.se, Bromma Blocks. Om akvariefiskarna hämtas i butiken så är det självklart fraktfri "
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Ja i många år har det ju förekommit att vissa butiker/privatpersoner skickat fisk med bussgods inom Sverige. En gång för nåt år sedan Så beställde jag en låda Malawi från Mälardalen till Luleå. Frakten gich på ca 400 kr. Nu upptäckte jag att zoo.se ( Fd Bromma zoomarknad) erbjuder hemtranport i hela Sverige ( utom adresser med lantbrevbärare) till priset av 200 kr. Och detta kan ju inte vara bussgods så någon som vet vad det är för fraktsätt ?. Låter ju väldigt bra , någon som provat och kan man förvänta sig att fler affärer följer efter ?.

    Citat från hemsidan för zoo.se

    "Du kan välja på att hämta akvariefiskarna i zoobutiken på Zoo.se, Bromma Blocks.
    Alternativt att få akvariefiskarna levererade hem till din dörr. Vi har nu hemleverans i hela Sverige med undantag för adresser som har lantbrevbärare.

    När Zoo.se transporterar levande akvariefiskar hem till dig görs detta med godkända fisktransportpåsar och speciella fisk transportlådor med t.ex. värmepåsar för att hålla akvarievattnet i rätt temperatur.

    Fraktpriset för att köpa akvariefiskar hos Zoo.se är f.n. 200kr vid hemleverans. I webbshopens kassa väljer du då leveransalternativ ”akvariefisk” eller välj alternativ ”hämtas i butik” på Zoo.se, Bromma Blocks. Om akvariefiskarna hämtas i butiken så är det självklart fraktfri "
    HUR vet du att det inte kan vara bussgods de skickas med?

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      För att bussen oftast inte kör hem till dörren? Kan ju vara bussgods + något annat, typ budfirma. Känns dock inte helt riskfritt..

      Kommentar

      • Christer5
        Användare
        • december 2012
        • 155

        #4
        Man kan undra om dom använder transportörer godkända att transportera levande fisk !

        Kommentar

        • riktlinjer
          Användare
          • augusti 2013
          • 335

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          För att bussen oftast inte kör hem till dörren? Kan ju vara bussgods + något annat, typ budfirma. Känns dock inte helt riskfritt..
          Bussgods har ju alternativet utkörning om man vill, det går med buss eller lastbil mellan terminalerna och sedan vanlig budbil ut till kund.

          Kommentar

          • Ducce
            Användare
            • november 2009
            • 360

            #6
            Ursprungligen postat av riktlinjer
            Bussgods har ju alternativet utkörning om man vill, det går med buss eller lastbil mellan terminalerna och sedan vanlig budbil ut till kund.
            Jo - men då skulle det inte spela någon roll om du har adress med lantbrevbärare! Låter som det är något avtal med posten.

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Reglera är busenkla Är transporten Commerciel så krävs det att bilen är märkt med adekvat skylt + att chauffören har utbildning på det djur han fraktar.
              ops Sedan måste man ha ett tillstånd med.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Christer5
                Användare
                • december 2012
                • 155

                #8
                Och det har alla transportörer som denna leverantör använder ?

                Kommentar

                • Ducce
                  Användare
                  • november 2009
                  • 360

                  #9
                  Posten hempaket är tjänsten som används vid leveranser.

                  Kommentar

                  • Christer5
                    Användare
                    • december 2012
                    • 155

                    #10
                    Hur någon kan tycka att det är bra att skicka levande fisk med Posten övergår mitt förstånd (kanske inte är så stort )

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      Användare
                      • maj 2014
                      • 5

                      #11
                      Jag har själv jobbat på poståkeriet för några år sen och kört paket, just därför skulle jag själv ALDRIG beställa hem fisk som skickas med posten då jag vet hur paketen behandlas.
                      Tyvärr så vet jag också att 10 röda lappar på paketet med texten "hanteras varsamt" inte heller spelar nån roll. Alla paket går samma väg.

                      Sorry om jag trampar på någon postarberares tår, men sån är verkligheten. Och något tillstånd för att transportera djur har inte Posten eller Poståkeriet vad jag vet.

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        #12
                        Det står på deras hemsida att det är posten som levererar. Det var någon i Akvarister 2.0 som kontaktade posten för att se om de har tillstånd och utbildad personal. Det hade de inte sa de. Så det som Zoo.se gör verkar tyvärr inte vara helt inom ramarna för lagen.

                        Sen utöver det kan jag tycka att köpa fisk som jag inte sett i butiken låter väldigt dumt. Se så att de är friska, se så att fiskarna i de kar som ligger i samma vattensystem är friska. Det finns så mycket i min egen moral som säger att det är fel att skicka fisk på detta sättet.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...