Texasciklid med rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Texasciklid med rom

    Köpte 5 st 15cm texasciklider för två veckor sedan, och hoppades att det skulle bildas ett par bland dessa.
    Texasciklider hade jag på 70 talet och det var en fröjd att återigen ha dessa i mitt akvarium.
    De fick bo ensamma i ett 400 liters akvarium. De simmade lugnt omkring varandra en halv dag och sedan började de att bråka lite med varandra, och förstod att en parbildning var på gång. Efter ett dygna hade det blivit ett par och de började att jaga iväg de andra tre. Ett dygn senare hade de slagit ihjäl 2st artfränder när jag inte var hemma. Den tredje försökte jag fånga men det var svårt eller rättare sagd omöjligt. En håv modell större lät jag ligga på akvariekanten och efter några timmar när jag tittade tilldom såg jag att håven var på botten , och i håven var den tredje texascikliden. Lättfångat!
    Han eller hon fick bo ihop med ett påffepar. För två dagar sedan lade honan en redig romklick på en flat sten. Förhoppningsvis blir det några hundra yngel.
    Bifogade filer
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Har det blivit några yngel, Wilhelm?

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Nej, det bidde inget. Blev uppätet, men det blir väl lek snart igen.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Det blir det säkert

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Och visst är det kul att återse gamla klassiker. Jag har ju carpintis nu (köpta som texas...). Hade också som tonåring på 70-talet texas och tycker det är något visst med att återse de arter som introducerade intresset för länge sedan. Tror jag ska försöka hitta några riktigt fina Eldbuk. Också av nostalgiska skäl. Har inte haft den heller sedan tonåren. Man får liksom en kick, intresset tar fart på ett annat vis när man "återvänder".

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            [QUOTE=Wilhelm;937346]Köpte 5 st 15cm texasciklider för två veckor sedan, och hoppades att det skulle bildas ett par bland dessa.
            Texasciklider hade jag på 70 talet och det var en fröjd att återigen ha dessa i mitt akvarium.
            De fick bo ensamma i ett 400 liters akvarium. De simmade lugnt omkring varandra en halv dag och sedan började de att bråka lite med varandra, och förstod att en parbildning var på gång. Efter ett dygna hade det blivit ett par och de började att jaga iväg de andra tre. Ett dygn senare hade de slagit ihjäl 2st artfränder när jag inte var hemma. Den tredje försökte jag fånga men det var svårt eller rättare sagd omöjligt. En håv modell större lät jag ligga på akvariekanten och efter några timmar när jag tittade tilldom såg jag att håven var på botten , och i håven var den tredje texascikliden. Lättfångat!
            Han eller hon fick bo ihop med ett påffepar. För två dagar sedan lade honan en redig romklick på en flat sten. Förhoppningsvis blir det några hundra yngel.[/
            Grattis wille, men dessa är Carpinte, och det är Cyanoguttatus som går under namnet "Texas"
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Idag hade de lagd en ny blaffa på samma ställe som sist. Hoppas det blir något denna gång. Och varför putsade jag inte rutan innan lek, så jag kunde ta lite bra bilder?
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • {_AquA_}
                Användare
                • februari 2013
                • 1299

                #8
                oscarfish.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, oscarfish.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
                // Nasser H

                Följ mina projekt:

                Tråd 1:
                https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                Finns mer gott på följande sida!
                Min Zoon:
                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                Kommentar

                Arbetssätt...