Foder fråga malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XlntMan
    Användare
    • augusti 2014
    • 12

    Foder fråga malawi

    Hej!
    Jag har lite blandade malawiciklider som varierar i storlek från 4cm upp till ca 25 cm.

    Nu har jag tänkt byta från tropicals malawi flingfoder till aquatic natures excel och energy eller nls spectrum cichlid formula pelletsfoder för afrikanska ciklider.

    Min första fråga är vilket av maten skulle ni rekommendera, aquatic nature eller nls?

    Min andra fråga är vilken storlek bör jag välja på pelletsen om jag köper aquatic nature fodret, dom finns i både small och medium?
    Min tanke är väl att alla fiskarna bör kunna få i sig small storleken men att medium kanske blir för stort för dom mindre fiskarna. Eller skall man köpa medium och knäcka av dom så att det blir lite varierande storlek på fodret?

    Såg även att om man köper aquatic nature fodret i lösvikt så är det granulat man får istället för pellets och även där finns det small och medium storlek att välja på, så vad tycker ni jag skall välja för storlek om jag istället köper granulat?

    Tack på förhand!
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Foder fråga malawi

    Bra foder båda två när det gäller näring och bibehålla färg och form på fisk men jag skulle rekommendera NLS. Jag använde mig av AN för flera år sedan vet inte om det har förändrats i dag. Men det belastade filter hårdare samt så var jag tvungen att blötlägga fodret innan matning det var anledningen till att jag byte. Men som sagt var det var ju ett par år sedan så det kan ju ändrats i dag.
    Om mix av små och stora fisk i samma burk så skulle jag välja storlek small.
    Senast redigerad av Johan F; 29 oktober 2014, 07:13.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Jag matar också uteslutande med NLS.

      Vad har du för arter som är 25 cm?

      När jag hade Fossorochromis rostratus ihop med lite mindre fiskar så körde jag med medium och small. Rostratusen hade lite svårt att få i sig tillräckligt av 1 mm om jag inte tokmatade och då fick dom mindre fiskarna för mycket istället.

      Sen beror det ju lite på vilka arter du har. Vissa arter är ju inte lika "snabba" vid matning som andra

      Kommentar

      • XlntMan
        Användare
        • augusti 2014
        • 12

        #4
        Tack för era svar.
        Jag tog nog i lite när det gällde 25cm i storlek men 20 cm är dom iaf.
        Arten är Nimbochromis livingstonii
        Blir nls cichlid formula som jag tänker köpa. Men fick höra att detta foder kanske inte passar dom lite större fiskarna eftersom granulaten endast är 1mm. Det rekommenderas därför att man köper nls medium eller large fish formula upptill som är 2 och 3 mm, någon som har erfarenhet av detta? Eftersom jag har en rätt stor blandning så kanske jag får föra som Erik skrev här ovan att ha både cichlid formula och köpa large fish formula för att blanda upp det.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Det blir perfekt att blanda dom storlekarna.

          Kommentar

          • Joakim Birgersson
            Användare
            • augusti 2013
            • 202

            #6
            Har uteslutande mbuna och kör med NLS Cichlid Formula 1 mm som stapelföda. Toppar upp med spirulina flingor och räkmix någon/några gånger i veckan. Matar två ggr per dag, sex dagar i veckan, en dag fasta. Verkar funka för mina fiskar, leker och verkar allmänt friska. Ta i trä.
            720 l. Malawi mbuna
            720 l. Tanganyika
            112 l. Yngel och karantän

            Kommentar

            Arbetssätt...