Inventering av arter hos medlemmar runt om i landet och överallt annars

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ErikS
    Användare
    • november 2013
    • 20

    #16
    @Ola Sjödin
    Definitivt lugnare än många mer hårdföra CA-ciklider iaf. Jag har medvetet valt en lugnare mix av CA-ciklider för att slippa det värsta galenskaperna och ha en rimlig chans till nån form av stabil harmoni när de blir vuxna.

    @Pabbe
    Har du börjat se några partendenser?
    Min enda helt bekräftade synspilum hanne har försökt skapa par med två andra synspilum med halvlyckat intresse så här långt. De två största Deppi, förmodade hannar som trots allt är 14-16cm verkar allmänt ointresserade av det här med partners.

    De befinner sig just nu i ett 540L. Men även med två ytterfilter och ett rejält innerfilter börjar det närma sig tajt. Ett 200L är nyss inköpt begagnat och på väg att sättas igång som avlastning i väntan på uppstart av stoooort akvarie under vinter/våren. Pengar finns avsatta, frun är på och det stora research arbetet har pågått några månader med golvförstärkningar i krypgrund, dragning av nytt avlopp och vatten. Sump/dropfilter. Bänkbyggen osv... Ja ämnerna verkar ju aldrig ta slut... puh. Fast samtidigt en hel del av tjusningen!

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #17
      Jag har haft mina deppii två veckor. Har kommit fram till att det är två hannar och två, kanske tre honor. Hon jag köpte dem av hade haft dem knappt två år. Hon hade inte fått någon lek. Men då hade de gått trångt. Den största hannen verkar lite på gång att åtminstone se ut som om han vill något. Men det är en trevlig fisk! Helnöjd med att äntligen hittat dem. De är ju inte helt vanliga. Liksom du har jag strävat efter en någorlunda lugn balans i beståndet. Funkar. Jag har ett 1050 l. En synspila, förmodad hane, verkar vara på väg att bli könsmogen, men jag är inte säker på kön på de övriga. Pearseien gillar jag. Den största drar mot 20 cm snart och har verkligen fin olivgrön/bronsaktig ton.

      Kul med kommande projekt du har.

      Kanske skulle det kunna bli ett byte av något senare om våra synspila eller pearsei lyckas eller inte lyckas para ut sig?

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #18
        Herichthys deppii "rio misantla"
        Paraneetroplus synspilus spotted.
        Cichlasoma trimaculatum " rio coyolate"
        Nandopsis tetracantha "rio bayamo"
        Amphilophus nourissati .
        Amphilophus citrinellus "lago Nicaragua" .
        Paraneetroplus bifasciatus " rio chacamax"
        Parachromis dovii "laguna de arenal".
        Cryptoheros panamensis .
        Cryptoheros nanoluteus .
        Amatitlania sp. "honduras red point" "rio monga"
        Thorichthys pasionis "laguna catazaja"
        Thorichthys aureus .
        Thorichthys socolofi .
        Senast redigerad av JockeB; 19 november 2014, 19:44.
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • ErikS
          Användare
          • november 2013
          • 20

          #19
          @Pabbe Låter som en bra ide att vi kanske byter nån fisk senare varefter som de börjar 'para ut'

          @
          JockeB Oj! Vilken imponerade lista ca-ciklider! Har du en hel våning med akvarier?

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #20
            Hej! Det har blivit lite av en nystart av CA här uppe i norr för mig:
            Parachromis managuensis - 19st
            Parachromis dovii - 5 st
            Alla var riktiga minisar, ca 2-3 cm, vid inköp men ett par jaggor har vuxit till sig efter att ha fått smak på tetror och den största är kanske 6 cm nu. Lång väg till att bli monster men de har redan nu fått mitt intresse att gå i taket som så många gånger tidigare
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Ola Sjödin
              Användare
              • augusti 2003
              • 514

              #21
              Ursprungligen postat av FI
              Hej! Det har blivit lite av en nystart av CA här uppe i norr för mig:
              Parachromis managuensis - 19st
              Parachromis dovii - 5 st
              Alla var riktiga minisar, ca 2-3 cm, vid inköp men ett par jaggor har vuxit till sig efter att ha fått smak på tetror och den största är kanske 6 cm nu. Lång väg till att bli monster men de har redan nu fått mitt intresse att gå i taket som så många gånger tidigare
              Kul att höra att du börjat om igen ☺

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #22
                Ursprungligen postat av ErikS
                @Pabbe Låter som en bra ide att vi kanske byter nån fisk senare varefter som de börjar 'para ut'

                @
                JockeB Oj! Vilken imponerade lista ca-ciklider! Har du en hel våning med akvarier?
                Nått åt det hållet ErikS
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #23
                  Ni andra som har hittat dovii, visst är det fångstplats ni skriver efter namnet? har ni importerat själva eller luskat ut varifrån grossisterna har fått sina fiskar? Jag är alltid nojjig att man har fått fel fisk, mina hade inget speciellt namn eller så och de är rätt lika andra parachromis, skillnaden från jaggorna vad jag har sett hitills på mina är att de har mer obruten lateral lnje samt lite spetsigare huvud, ljusare är de också.

                  Postar en bild på mina små dovii och en bild på den minsta giraffnosen jag någonsin haft, max 5cm, troligtvis mindre.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 940,6 KB
ID: 691723Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 670,7 KB
ID: 691724
                  Senast redigerad av FI; 21 november 2014, 19:45.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #24
                    Uppdatering #2

                    Ursprungligen postat av Pabbe
                    Herichthys deppii

                    Uppdatering. Kom över 5 st deppii.
                    Den verkar intressant. Dessa är nästan vuxna occh funkar i grupp. Kanske en av de få CA som gör det?
                    Citat Ursprungligen postat av Pabbe Visa inlägg

                    Cichlasoma pearsei
                    Cichlasoma salvini
                    Herichthys carpintis
                    Paraneetroplus synspilus
                    Herichthys deppii

                    Äntligen hittade jag Paraneetroplus regani
                    Fyra småttingar på runt fem cm

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #25
                      "@Pabbe
                      Har du börjat se några partendenser?
                      Min enda helt bekräftade synspilum hanne har försökt skapa par med två andra synspilum med halvlyckat intresse så här långt. De två största Deppi, förmodade hannar som trots allt är 14-16cm verkar allmänt ointresserade av det här med partners..."

                      Nej Erik, deppin verkar inte vara den mest lekvilliga arten jag haft...

                      Kommentar

                      • ErikS
                        Användare
                        • november 2013
                        • 20

                        #26
                        Vad kul att du fått tag på Regani. Verkar väldigt ovanlig! Har sett att den funnits på akvarielagrets lista senaste tiden.

                        Jag har också varit sugen på Paraneetroplus regani
                        länge. Ursnygg... Some en finare Deppi


                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #27
                          Ursprungligen postat av ErikS
                          Vad kul att du fått tag på Regani. Verkar väldigt ovanlig! Har sett att den funnits på akvarielagrets lista senaste tiden.

                          Jag har också varit sugen på Paraneetroplus regani
                          länge. Ursnygg... Some en finare Deppi


                          Jag blev lite till mig när jag såg dem. Lagret har inne. De finns inte med på listan längre, så det var en trevlig slump att jag råkade vara där i annat ärende. Tror det fanns ett tiotal. Kanske finns några kvar. I tisdags var jag där.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...