Laetacara dorsigera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    Användare
    • december 2012
    • 155

    Laetacara dorsigera

    Har fyra Laetacara dorsigera i ett 120 liters akvarium och dom trivs väldigt bra,håller på köra in ett 350 liters akvarium där jag har Pansarmalar.

    Tänkte att dessa ciklider kanske skall flyttas över till det stora eller trivs dom bättre i det mindre akvariumet ?
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • januari 2003
    • 638

    #2
    Vilket kar de trivs bäst i beror nog mer på vattenvärden, inredning, och så. 120 liter är väl inte för litet för dorsiger, men de lär inte klaga över mer utrymme heller.
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • Christer5
      Användare
      • december 2012
      • 155

      #3
      Någon mer som kan tycka till, Piajo kanske

      Kommentar

      • Christer5
        Användare
        • december 2012
        • 155

        #4
        50 visningar men bara ett svar,ni som kan tycker jag skall ge ert svar eller är det Facebook som gäller även här

        Kommentar

        • Ola Sjödin
          Användare
          • augusti 2003
          • 514

          #5
          Frågan är inte helt lätt att besvara rakt av. I det mindre akvariet är det lättare att odla och ta reda på yngel. I det större kommer de att vara intressantare att följa vad gäller beteende och yngelvård. Jag rekommenderar det större alternativet + att de får dela det med någon annan ciklidart från samma del av världen. En personlig åsikt är att det blir ofta intressant att följa interaktioner mellan olika arter om dessa är något så när jämnstarka. Jag skulle ha övervägt någon av följande: nyckelhålsciklider, scalarer eller kanske tuppkamsciklider?

          Kommentar

          • Christer5
            Användare
            • december 2012
            • 155

            #6
            Tack för svaret,jag har i det stora akvariet Pansarmalar och Blodfenstetror som nu går för att köra in akvariet då det är nytt, dessa fiskar skall vara kvar.

            Det jag har tänkt är att ha sex stycken Scalarer samt då eventuellt flytta över fyra stycken dorsigera från det mindre akvariet. I det mindre akvariet har jag Kilfläcksrasboror och om jag flyttar över dorisgera tänker jag då ha någon annan mindre dvärgcicklid.

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • januari 2003
              • 638

              #7
              Angående tuppkammen så blir den mycket större än dorsiger. Nyckelhål är nog ett bra sällskap, eller kanske boliviansk fjäril, om man vill ha en art som är ungefär lika stor som dorsiger, men inte tillhör Acarorna.
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              • Marcus Karlsten
                Användare
                • januari 2013
                • 318

                #8
                Hade tidigare två par dorsigera i ett 150 liters inget annat. Ett av de mest underhållande akvarier jag haft med outtrötliga rivirmarkeringar.
                Försöker just göra om samma sak med Laetacara araguiaiae, funkar inte alls lika bra, ena paret skrämmer bara bort det andra.
                www.marcuskarlsten.se
                -www.mobelspecialen.se-

                Kommentar

                Arbetssätt...