Chokladciklider -lekbeteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    Chokladciklider -lekbeteende

    Hej
    Mitt chokladciklidpar leker för andra gången, och de har som förra gången lagt rommen på en rot som lutar upp mot vattenytan. Dessutom lutar roten mot ett främre hörn, så man har verkligen bra åskådarplats! Det är bara så märkligt varför de lägger ner sån energi på att gräva en grop nedanför roten? Leken börjar ju alltid med att de börjar ta sand i munnen och formar till en ganska stor och flack grop. Sedan putsar de den nån da eller så, för att sedan lägga rommen på roten ett par decimeter ovanför. Varför lägga ner energi på gropen?

    En annan fråga:
    Man kan ju se att en del romkorn blir vita eftersom tiden går. Är det de som är befruktade, eller är det de som börjar mögla? Har inte haft tillfälle att studera romm så här bra förut.
    Anders L
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    De vita är obefruktade. Gropen är till för larver/icke frisimmande yngel.

    Mina 2 par har säkert lekt 40-50 ggr nu sammanlagt. De har aldrig lyckats få fram ett yngel, all rom har möglat efter 2 dagar.
    fish r friend

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #3
      Aha, det med gropen borde jag ha fattat!
      Det är väldig få romkorn som är vita (efter 1,5 dag), så det är ju alltid något...
      Spännade är det i alla fall!
      Har lite färska kort här:
      Anders L

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Och precis nu ser jag när paret försiktigt plockar bort de små obefruktade kornen. De har bra precision måste jag säga! Trodde de var på väg att smacka i sig sin avkomma, men än så länge fungerar föräldrainstinkten denna gång...
        Hoppas...
        Anders L

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          det gör aldrig mina, typiskt att jag fått chokladciklider utan instinkt.

          konstiga i huvudformen är de med, lär fått nått hårt inavlat bestånd.
          fish r friend

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Hm, romkakan har minskat en del under natten. Men fortfarande finns det en hel del kvar. Biffen och Magica sköter hyfsat hitintills.
            Men jag är lite orolig för Gymnogeophagus australis och Hoplosternum thoracatum, vet inte om de kan hålla dessa stången under natten.
            Sitter hur som helst och småpassar med kameran... det skulle vara kul att hinna fånga nåt yngel på bild!
            Lite färskare bilder:


            Orm: Dina firrar har ju ett kaxigt underbett, ser ju rätt cool ut! Vad har du för storlek på dom nu? Mina växer långsammare nu, Biffen är uppskattningvis 16-17 cm.
            Anders L

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #7
              Skit också! Chokladcikliden som jag inbillar mig är honan (Magica), har börjat smacka i sig rommen! Biffen (hanen?) försöker putta bort henne, men hon verkar ha blivit psykotisk. Snacka om skräckmamman!

              Men nästa gång kanske...
              Anders L

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #8
                alla har inte underbett, men största hanen har rejält underbett. Jag gissar de är lika stora som dina, växer väldigt långsamt.

                Bättre lycka nästa gång
                fish r friend

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  Nu du anli!

                  Idag när jag satt och såsade framför akvariet upptäckte jag att David, min hane som parat ihop med puff, inte va inne i deras grotta alls lika mycket som de brukar. Efter en 10 minuter så hadde jag även sett att han inte var välkommen där längre, honan puff jagade honom och allt som kom i närheten.

                  Va agressiv hon blivit tänkte jag, vill kanske inte vara med David längre efter alla misslyckade lekar. Iallafall, jag tog fram min maglight å lös in i hennes grotta, och efter nån minut så ser jag! Yngel! Frisimmande! å ett till! å ett till!

                  En hel hög frisimmande yngel är det hon vaktar. Och detta har hon lyckats med trots ett tiotal pansarmalar och det faktum att de har grävt sin grotta/grop 10cm från insuget till min eheim.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    GRATTIS! Fan va kul att David äntligen skjuter skarpt så att säga.. Då finns det altså hopp för framtiden även för mig...
                    Har du nån pelj på hur länge rommen hade legat?
                    Hoppas att du lyckas få till nån bild på ynglen, det skulle vara skitkul för undertecknad att studera!
                    Hoppas denna tråd inspirerar andra akvarister än oss att satsa på Chokladisar.
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #11
                      att fota in i en mörk grotta på 20cm avstånd med en sketen digitalkamera med inbyggd blixt och försöka fånga 2mm långa yngel ..... INTE lätt kan jag säga

                      Men jag lyckades få ett suddigt litet yngel på bild, men har tyvärr inte åtkomst till mina webservar för tillfället.
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • ErikP
                        Användare
                        • april 2002
                        • 61

                        #12
                        Anders: Snygg bakgrund av kork. Jag har några gånger funderat själv på detta alternativ, men inte trott att det vore möjligt att fästa korkskivorna ordentligt. Kanske jag nu skulle testa själv när jag ser hur bra det kan bli. Tätade du helt mellan korken och utrymmet bakom eller cirkulerar vattnet bakom korkstyckena också?

                        Erik P

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #13
                          Det är en hel del glipor mellan sektionerna, så lite cirkulation blir det förhoppningsvis. Har insuget till ett av ytterfiltren placerat bakom en större korkbit.
                          Korkbitarna sitter hyfsat, om man har en bra anliggningsyta. På några ställen (slarvat!)har det lossnat lite (efter ca 9 mån, men det är inge större fara.
                          Anders L

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #14
                            Orm: Hur blir det med bilderna, får du fart på hemsidan eller?
                            Eftersom din mail verkar vara nere så ställer jag frågan här:
                            - Du nämner på din hemsida att du skall skaffa ett "110x55x55 med BTN Mini-amazonas". Blev själv väldigt intresserad, för ett sånt skulle passa mig precis (har en ledig vägg i källaren med de måtten)!
                            Drömmer bla om guldsömm...
                            Anders L

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              anli: nä, blixten har visst slagit ner hos isp'n där min epost och web finns (epich.com) och på min andra webserver på kau (karlstads universitet) så har nån admin (som sitter i usa) lyckats döda ftpd å sshd'n, det finns ingen på plats att starta om servern så vi väntar på ett strömavbrott

                              Men iallafall akvariet ja! jo det är ju måttbeställt dårå, med egensnickrad bänk. och lo and behold det kom faktiskt hem till mig idag! med en BNT miniamazonas 120x50 kapad till 110. Kommer nog bli riktigt bra när det är klart. Imorrn ska jag ut i grannskapet och samla sten. Jag har fotat det, och på måndag borde epich.com vara uppe igen så då ska ja visa lite bilder för dig
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...