Pseudotropheus sp. "acei" mari gold och varianter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Pseudotropheus sp. "acei" mari gold och varianter

    Jag skaffade sju ex Pseudotropheus sp. "acei" mari gold, för att ha tillsammans med mina Tanganyika, Neolamprologus sexfasciatus och Julidochromis regani kipili.
    Anledningen att det blev just dessa acei var att de var billiga, fina och stora (10-12 cm) och hudvudanledningen att ha några livligare fiskar som skulle locka fram de då skygga Tanganyika.
    Det funkar bra. Sexfasciatusen, fyra st runt 10 cm och sju regani mellan 6-10 cm är inte alls skygga längre.
    Sexfasciatusearna är lite irriterade om någon acei gör intrång runt deras hålor. Med tiden måste jag nog plocka bort acei om jag får ut ett par av sexfasciatus och bara ha ett par kvar (375 l).
    Acei verkar mest gilla öppna ytor och simutrymme, så det är ingen egentlig konkurrens om utrymmet.

    Men, jag undrar angående acei:
    kallas alla färgvarianter mari gold (som i artregistret). De jag har liknar de med fångstplats Luwala Reef eller Msuli Point .
    Har alltid trott att det är dessa ljusblå med gula fenor som kallas mari gold. Men i artregistret har huvudsidan ändelsen mari gold och sedan bilder på även de mörkblå/vita varianterna. Kallas alla mari gold?

    Förresten, vilka matvrak de är!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Bra fråga. Följer...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Ursprungligen postat av Pabbe
      Jag skaffade sju ex Pseudotropheus sp. "acei" mari gold, för att ha tillsammans med mina Tanganyika, Neolamprologus sexfasciatus och Julidochromis regani kipili.
      Anledningen att det blev just dessa acei var att de var billiga, fina och stora (10-12 cm) och hudvudanledningen att ha några livligare fiskar som skulle locka fram de då skygga Tanganyika.
      Det funkar bra. Sexfasciatusen, fyra st runt 10 cm och sju regani mellan 6-10 cm är inte alls skygga längre.
      Sexfasciatusearna är lite irriterade om någon acei gör intrång runt deras hålor. Med tiden måste jag nog plocka bort acei om jag får ut ett par av sexfasciatus och bara ha ett par kvar (375 l).
      Acei verkar mest gilla öppna ytor och simutrymme, så det är ingen egentlig konkurrens om utrymmet.

      Men, jag undrar angående acei:
      kallas alla färgvarianter mari gold (som i artregistret). De jag har liknar de med fångstplats Luwala Reef eller Msuli Point .
      Har alltid trott att det är dessa ljusblå med gula fenor som kallas mari gold. Men i artregistret har huvudsidan ändelsen mari gold och sedan bilder på även de mörkblå/vita varianterna. Kallas alla mari gold?

      Förresten, vilka matvrak de är!
      Pseudotropheus acei "ngara" = svartblå med vita fenor.

      Pseudotropheus sp. "acei "mari gold", = blå med gula fenor

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Pseudotropheus acei "ngara" = svartblå med vita fenor.

        Pseudotropheus sp. "acei "mari gold", = blå med gula fenor
        Ja, mari gold förknippas väl oftast med den blå, närmast kanske den ljusare blå med gula fenor. Finns ju mörkare blå med gula fenor, Itungi i arteregistret.
        På andra håll har jag sett beteckningar som Mari gold, yellow tail acei, white tail acei

        Så om jag vill göra mig av med mina så vet de flesta att de får den ljusare blå/gula fenor om jag kallar den mari gold?

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Riktigt trevlig fisk som är en lugnare mbuna. Jag gillar mest ngara även om mari gold är helt okej den med. Cronan här på forumet har (?) en riktigt fin grupp med ngara som är kolsvart mot dom blåvita fenorna. Riktigt snygga!!

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Riktigt trevlig fisk som är en lugnare mbuna. Jag gillar mest ngara även om mari gold är helt okej den med. Cronan här på forumet har (?) en riktigt fin grupp med ngara som är kolsvart mot dom blåvita fenorna. Riktigt snygga!!
            Ja, jag gillar dem. Lite av gruppfisk som det verkar. Ngara är ju helsköna. Ser man väl inte så ofta?

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ursprungligen postat av Pabbe
              Ja, jag gillar dem. Lite av gruppfisk som det verkar. Ngara är ju helsköna. Ser man väl inte så ofta?
              Misstänker att butikerna hellre tar in mari gold för den lär ju sälja bättre än ngaran.

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Lite bilder då

                Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20141011_001(1).jpg
Visningar: 2
Storlek: 239,9 KB
ID: 691411Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20141011_002(1).jpg
Visningar: 1
Storlek: 299,9 KB
ID: 691412Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20141011_005(1).jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,5 KB
ID: 691413Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20141011_006(1).jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,7 KB
ID: 691414
                Belysningen är ett powerglo. Tog med mobilen och justerade lite kontraster etc

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Dom var fina

                  Jag gillar att dom "stimmar" lite. Dom lever ju i stora grupper i sjön.

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Jo. Tror det är2+5. De serlite knubbiga ut då de just ätit. De rovgiriga sexfasciatus måste vara snabba för att få nåt.

                    En kul sak jag läst om acei är att de gärna lever i Malawisjön runt sandbottnar med trädstammar och rötter som sjunkit. De har visst en förkärlek för att beta alger just på rötter. Så då kan man ju skapa en biotopriktig malawiinredning med rötter för en gångs skull

                    Kommentar

                    Arbetssätt...