Fluval fx6

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan Kohler
    Användare
    • augusti 2007
    • 128

    Fluval fx6

    Är Fluval fx6 värt att köpa ?
    Har alltid haft Eheim men ser att Fluvalet finns till ett bra pris.
    Med vänlig hälsning,
    Janne
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    Ursprungligen postat av Jan köhler
    Är Fluval fx6 värt att köpa ?
    Har alltid haft Eheim men ser att Fluvalet finns till ett bra pris.
    Med vänlig hälsning,
    Janne
    Hej.

    Jag hade tidigare ett fluval fx-5 som jag fick sälja för att det brötade.

    Har sedan haft eheim filter.

    Men för några veckorsedan köpte jag mig en fx-6.

    Supermöte att starta och knäpptyst!!!!

    Väl värd pengarna! Tycker eheim är överskattat.

    Kommentar

    • Mathias-D
      Styrelsemedlem
      • januari 2003
      • 511

      #3
      Jag har haft mitt i ett år. Håller det några år till så kan jag inte önska mer av ett filter. bra tryck , stor filterbehållare, tyst. Gjort rent en gång men tappa aldrig i flöde mellan.
      Enda minus är att eftersom jag har 375 med alu ram så går inte dom "U" formade hållarna för slangarna runt ramen. och man får vara noga när man skär slangarna för det går inte att skarva.

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 335

        #4
        Ursprungligen postat av Mathias-D
        Jag har haft mitt i ett år. Håller det några år till så kan jag inte önska mer av ett filter. bra tryck , stor filterbehållare, tyst. Gjort rent en gång men tappa aldrig i flöde mellan.
        Enda minus är att eftersom jag har 375 med alu ram så går inte dom "U" formade hållarna för slangarna runt ramen. och man får vara noga när man skär slangarna för det går inte att skarva.
        Rören går för det mesta att värma i kokande vatten och sedan böja om.

        Ursprungligen postat av Mathias-D
        Jag har haft mitt i ett år. Håller det några år till så kan jag inte önska mer av ett filter. bra tryck , stor filterbehållare, tyst. Gjort rent en gång men tappa aldrig i flöde mellan.
        Enda minus är att eftersom jag har 375 med alu ram så går inte dom "U" formade hållarna för slangarna runt ramen. och man får vara noga när man skär slangarna för det går inte att skarva.
        Rören går för det mesta att värma i kokande vatten och sedan böja om.

        Kommentar

        • Mathias-D
          Styrelsemedlem
          • januari 2003
          • 511

          #5
          Är ju inga rör alls det är slangar.

          Kommentar

          • {_AquA_}
            Användare
            • februari 2013
            • 1299

            #6
            Jag har FX5an och den rengör ganska bra. Man får olika tryck beroende på höjden man har.
            Ganska hög filter och passar inte vart som helst. Ganska jobbig att rengöra om man har låg akvariebänk osv och måste ta in och ur behållaren.

            Slangarna kan man ändra till transparenta på Bauhaus för billig peng. De blir mer flexibla då. Snap ons passar inte kar med RAM som är för bredd.
            // Nasser H

            Följ mina projekt:

            Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

            Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Jag tycker detta filter verkar intressant och prisvärt.
              Men jag undrar och är lite skeptisk till, om jag fattat rätt, den funktion att filtret töms/luftas en gång varje dygn, samt att det finns någon slags inbyggd funktion som ska tala om när filtret behöver rengöras. Styrs dessa funktioner av något datachip?
              Vad sker när det krånglar eller lägger av? Påverkar det de basala funktionerna? Hur länge har filtret funnits på marknaden?
              Eheimfilter utan elektronisk styrning etc går ju i decennier. Eheim har ju också hakat på detta och kopplat till vissa filter, och det får man ju förstås betala för. Jag undrar gällande alla märken med dessa datorsstyrda funktioner: tummar man på kvaliteten i andra avseenden?
              Är filtren beroende av att datorstyrd elektronik funkar, och hur lätt ar fel i detta att åtgärda?

              Annars verkar ju Fluval vara den jämbördige konkurrenten till Eheim.

              Kommentar

              • Jan Kohler
                Användare
                • augusti 2007
                • 128

                #8
                Tack för svaren.
                Har alltid (45 år) haft Eheim och är nöjd men ska nu prova ett Fluval fx6.

                Kommentar

                • {_AquA_}
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 1299

                  #9
                  Jag vet inte om det finns något som säger till när man ska rengöra. Inte på FX5 iallafall. Den stannar var 24e timme, men skjuts fram en timme hela tiden verkar det som... typ kl 18 idag och kl 19 imorrn osv.. Den är ganska beroende av chippet. Den startar nämligen inte om all luft inte tömts ur filtret osv
                  // Nasser H

                  Följ mina projekt:

                  Tråd 1:
                  https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                  Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                  Finns mer gott på följande sida!
                  Min Zoon:
                  http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Det finns inget som säger till när man ska rengöra utan man vrider knappar som visar när man rengjorde senast bara...

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #11
                      Ursprungligen postat av Punkfredd
                      Det finns inget som säger till när man ska rengöra utan man vrider knappar som visar när man rengjorde senast bara...
                      Ok. Men det verkar lite vanskligt att filtret stannar en gång/dygn och kanske inte går igång om chippet lägger av?

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pabbe
                        Ok. Men det verkar lite vanskligt att filtret stannar en gång/dygn och kanske inte går igång om chippet lägger av?
                        Har bara läst om de ett par tre ggr, i vartenda fall har det satt sig skit i impellern och filtret startar som vanligt efter rengörning

                        Kommentar

                        Arbetssätt...