Skriv under, bort med förbudet mot äppelsnäckorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #16
    Ja, jag förstår det trubbiga i beslutet. EU på gott och ont. Jag är mest nyfiken på vad som skiljer den från t.ex Posthorn, som i mina kar far fram som små stridsvagnar och betar alger, antar jag, på de mest osannolika ställen. Ser även att de samlas vid överbliven mat snabbt.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      Användare
      • september 2006
      • 796

      #17
      Äppelsnäckor odlades bland annat för att få fram olika dekorativa mönster (jmf guppy, räkor) Men de har också fördelen att äggen läggs i stora tydliga äggsamlingar på land (under täckglaset t ex) så man har så få eller många snäckor som man har lust.

      Och så kommer barn eller andra civilpersoner på besök som säger: "Wow, vilken jättestor snäcka!"

      (när jag tog sådana till akvariet på dagis var de jättepoppis!)

      Den som är till problem i Spanien kommer från Uruguay-Argentina och är mer än dubbelt så stor som de tropiska (Amazonas) arter som hölls i akvarium.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #18
        Om nu EU fortsätter gå den "enkla" vägen och fäller hellre än friar lär många fiskarter förbjudas de närmaste åren. Många av våra tropiska fiskar lär klara sig i södra EU, frågan är väl hur mycket skada de ställer till med (inte i ett biologiskt perspektiv utan i ett ekonomiskt). Mardrömmen är väl om det blir någon form av positivlista framöver. Sedan har vi miljöorganisationerna och vad de lobbar för. Som Kjell skriver är vi en splittrad hobby, med få röster.

        /Jocke

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #19
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Visst jag håller med om att myndigheterna ofta fattar korkade beslut men de går efter den information de har när de fattar besluten och eftersom branschen är svag så har den ofta inte tillräckligt inflytande föra att kunna föra fram sin sak och akvarieföreningarna/organisationerna inte alls bryr sig om att ens försöka agera och akvaristerna bara gnäller på Facebook och hemsidor över hur korkade myndigheterna är. Så "Vi" är definitivt en av anledningarna till att myndigheterna fattar korkade beslut.
          Javisst har du rätt. De är våra myndigheter och därför är vi ansvariga för vad de ställer till med. Själv brukar jag ibland säga att vi har de riksdagsmän och meppar vi förtjänar, tyvärr.

          Men jag tänker inte sluta gnälla, utan fortsätta att påpeka missbruk och okloka beslut. (Orkar tyvärr bara inte göra det tillräckligt ofta.)
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #20
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Det förutsätter ju att det inte står i konflikt med EUs grundprincip om ett fritt flöde av människor, varor och tjänster. Alltså är förbudet mot invasiva äppelsnäckor korrekt! Det är inte där problemet ligger. Problemet är om en enda art eller hela släktet skall omfattas. Där hävdar några akvarister: förbjud bara den art som verkligen är farlig. Ett antal risbönder i Spanien (som har sin försörjning hotad) hävdar: förbjud hela släktet eftersom nykläckta äppelsnäckor är mycket svåra att artbestämma.
            Nu förstod jag inte riktigt här. Eller ja, enligt subsidiaritetsprincipen borde väl förbudet mot invasiv art ha fattats på nivå Spanien och inte på nivå EU, ifall arten är invasiv i Spanien, men inte i (hela) EU.

            Frågan om att förbjuda den "farliga" arten eller hela släktet har förstås inte med subsidiaritetsprincipen att göra, utan handlar mera om att förbud och begränsningar ska vara så precisa och snäva som möjligt. Att gå och svepa med bred pensel är principvidrigt och måste beivras med största allvar. Tydligen har vi behov av en myndighet som övervakar EU-myndigheterna.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #21
              Ursprungligen postat av Banderad
              Många av våra tropiska fiskar lär klara sig i södra EU,
              Nej, det är inte sant! Även Sydeuropa har vintrar där temperaturen går ned mot noll. Tropiska arter börjar må dåligt när temperaturen går under 12 grader. Men många av våra klassiska akvariefiskar är subtropiska - fast inte ens de verkar kunna etablera sig utanför vattensamlingar som har någon form av extra uppvärmning (varma källor, kylbassänger). De invasiva arterna som orsakar problem inom EU är mestadels från tempererade områden: USA, Canada, Argentina, delar av Asien - eller andra delar av EU, men där har EU svårare att agera.

              Kommentar

              • ewa
                NCS Medlem
                • mars 2013
                • 457

                #22
                Mina äppelsnäckor äter andmat med förtjusning- levande växt. Suger i sig den.
                Visst kan de inte äta hål på kraftiga växter, men mina små näckrosor har mjuka blad, med kanter som ser rätt så fransiga ut. Om det är äpplena - inte helt säker.
                Jag har inte läst alla insändare.
                Skulle vara intressant att kolla deras matvanor i ett akvarium inrett med svenska vattenväxter.

                Kommentar

                Arbetssätt...