Mitt 900 liters malawiprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MJohansson
    Användare
    • maj 2013
    • 37

    #16
    Får tacka för sist, det var trevligt och få snacka lite fisk o akvarium. Väldigt inspirerande att få se två likadana kar i olika utförande, perfekt för en som ska starta upp ett likadant snart nog. Får lägga upp lite bilder senare och starta en projekttråd.

    Kommentar

    • Sizar
      Användare
      • maj 2013
      • 12

      #17
      Ursprungligen postat av MJohansson
      Får tacka för sist, det var trevligt och få snacka lite fisk o akvarium. Väldigt inspirerande att få se två likadana kar i olika utförande, perfekt för en som ska starta upp ett likadant snart nog. Får lägga upp lite bilder senare och starta en projekttråd.
      Tack själv, det var trevligt att ha dig här.
      Det blir intressant att följa ditt projekt.

      Kommentar

      • olaw
        NCS Medlem
        • juli 2006
        • 470

        #18
        Fint akvarium och fint inrett. Är det alltså 75 djupt och 80 högt eller tvärtom? Får man fråga vart du köpte akvariumet? Jag har sett det på nätet men det måste finnas på flera ställen.

        Kommentar

        • Sizar
          Användare
          • maj 2013
          • 12

          #19
          Ursprungligen postat av olaw
          Fint akvarium och fint inrett. Är det alltså 75 djupt och 80 högt eller tvärtom? Får man fråga vart du köpte akvariumet? Jag har sett det på nätet men det måste finnas på flera ställen.
          Tack, 80 högt, listen på ovansidan är 13 cm men du kan fylla med vatten upp till 6 cm. Det finns två hål på baksidan till sladdar och sånt. Fyller du mer än 6 cm över, övre listen så rinner vattnet ut. Det är runt 75 djupt, säger runt för framsidan är välvd. Jag har två såna akvarier. Köpte ena på Zoogiganten i Lomma. kostade 12,999 kr, tror det var billigast i Sverige. Det andra hittade jag från blocket. Hoppas jag förklarade noga och inte gjorde dig förvirrad.
          Senast redigerad av Sizar; 11 november 2014, 23:48.

          Kommentar

          • olaw
            NCS Medlem
            • juli 2006
            • 470

            #20
            Tack för din noggranna förklaring, jag förstod den. Det var ett bra pris du hittat där på Zoogiganten. Skälet att jag frågade om vart du köpt var för att jag bara sett den modellen för ca 17000 på nätet. Jag hoppas kunna skaffa ett akvarium med liknande mått efter flytt om ett tag, får se vilket fabrikat eller glasmästare det blir då. Jag tycker den där bottenpluggen låter urläskig. 80 högt måste vara ett svårjobbat akvarium att inreda, möblera om och ånga fisk i. Har själv ett akvarium som är 75 högt, jättejobbigt att greja med när det står på sin bänk 77 hög+skiva och frigolit men håller med om att det ser bra häftigt ut så nästa burk blir också hög (och djup). Lär väl svära en del och få ont i ryggen av den också. Men med btn moduler och rötter så är det i alla fall inga problem att bygga inredningen på höjden.

            Kommentar

            • Sizar
              Användare
              • maj 2013
              • 12

              #21
              Ursprungligen postat av olaw
              Tack för din noggranna förklaring, jag förstod den. Det var ett bra pris du hittat där på Zoogiganten. Skälet att jag frågade om vart du köpt var för att jag bara sett den modellen för ca 17000 på nätet. Jag hoppas kunna skaffa ett akvarium med liknande mått efter flytt om ett tag, får se vilket fabrikat eller glasmästare det blir då. Jag tycker den där bottenpluggen låter urläskig. 80 högt måste vara ett svårjobbat akvarium att inreda, möblera om och ånga fisk i. Har själv ett akvarium som är 75 högt, jättejobbigt att greja med när det står på sin bänk 77 hög+skiva och frigolit men håller med om att det ser bra häftigt ut så nästa burk blir också hög (och djup). Lär väl svära en del och få ont i ryggen av den också. Men med btn moduler och rötter så är det i alla fall inga problem att bygga inredningen på höjden.
              Jag håller med dig, inte det lättaste akvariet att greja med. Du måste tömma halva akvariet för kunna fånga fiskar eller fixa växter. Hade helst velat ha ett Juwelakvarium på 900 l. Som Juwel 450 l men dubbel så långt. Vi får tjata på Juwel så de börjar tillverka såna. Jag ska fixa amazonasbakgrund i det andra akvariet så det kommer att bli häftigt.

              Kommentar

              • olaw
                NCS Medlem
                • juli 2006
                • 470

                #22
                Ja det blir nog snyggt. Jag tror det finns en stor Amazonas bakgrund till salu på blocket.

                Kommentar

                • olaw
                  NCS Medlem
                  • juli 2006
                  • 470

                  #23
                  En sista fråga: Varför har man ett raster så högt upp på en modul som du har längst upp till vänster i akvariet? Är det insug till ytterfilter kanske? Jag använder inte ytterfilter så jag har dålig koll på den biten.

                  Kommentar

                  • Sizar
                    Användare
                    • maj 2013
                    • 12

                    #24
                    Ursprungligen postat av olaw
                    En sista fråga: Varför har man ett raster så högt upp på en modul som du har längst upp till vänster i akvariet? Är det insug till ytterfilter kanske? Jag använder inte ytterfilter så jag har dålig koll på den biten.
                    Den stora amazonasbakgrunden på blocket var såld men jag hittade en annan.

                    Det stämmer, jag har två insug till ytterfilter på den modulen.
                    Tog det säkra före det osäkra ifall nån död fisk skulle blockera insuget undertill.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...