Få ren skitiga akvarieglas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StepS
    Användare
    • oktober 2014
    • 22

    #16
    Nu är det bestämt att själva silikoningen kommer att fixas av en lokal glasmästare, känns bra. Allt förarbete är gjort, all gammal silikon, och skadad glas är borta.
    Inte blev det så dyrt heller, och det avgjorde saken. Men en fråga uppstår, vad tror ni, kan man flytta ett ramakvarium på 540 l. när en kortsida är borta, och all invändig silikon är väck? Glasmästaren ville gärna göra jobbet i sin butik . så därav funderingen.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #17
      Jag vet inte om det behövs men jag tycker att det hade känts bra att stadga upp det. Skruva ihop en ram av lite spillbitar av trä (om du har några) och fäst fast den med t ex liggunderlag eller filtermatta så att du kan få lite spänn på det samtigt som den är flexibel.

      Kommentar

      • StepS
        Användare
        • oktober 2014
        • 22

        #18
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Jag vet inte om det behövs men jag tycker att det hade känts bra att stadga upp det. Skruva ihop en ram av lite spillbitar av trä (om du har några) och fäst fast den med t ex liggunderlag eller filtermatta så att du kan få lite spänn på det samtigt som den är flexibel.
        Låter klokt att stadga lite, det är väl först o främst kortsidan utan glas som behöver stadgas, antar jag.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #19
          Ja det var så jag tänkte, typ att den ersätter gavelglaset så att inte front och bakrutan böjs åt något håll. Men ramen kanske är stabil nog? Jag har aldrig känt på ett ramkar utan glas i

          Kommentar

          • StepS
            Användare
            • oktober 2014
            • 22

            #20
            Nu är akvariet igång, blev riktigt bra, och håller tätt, har så gjort i fyra dagar nu.
            Det såg ut som om glasmästaren hade gjort ett bra jobb, så jag känner mig trygg.
            Inom kort ska fisken i karet, 20 st Dubbar, och fyra Multisar, det var vad ekonomin tillät denna gång, inköpta till kanonpris hos Thomas på Zoo Källaren i Vänersborg. Mycket nöjd, Dubbarna ser ut att bli kanonfina!

            Kommentar

            • Freppo
              Användare
              • november 2014
              • 37

              #21
              Utan att veta din ekonomiska situation så är själva akvariet inte den största kostnaden totalt sett. Kanske för stunden. Och visst förstår jag att man vill hitta pengar att tjäna. Jag har fått dyga 100L vatten "utspillt" i halva huset och vet hur det känns. Inge bra! Personligen skulle jag inte satsa på ditt utan hitta hellre ett annat som är riktigt fräscht eller nytt från en riktig akvariebyggare. Ja det kostar lite mer, men du sover bättre om nätterna. Förutom stenskottet, vad mer kan det akvariet råkat ut för. Billigt är inte alltid det bästa.
              Hoppas det gett dig lite input till dina funderingar.

              Kommentar

              Arbetssätt...