Äntligen mbunas igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    Äntligen mbunas igen!

    När jag började med ciklider i tolvårs åldern (1980) så var det mbunas som gällde. Affärerna här uppe i norr hade en helt ok sortering och det var riktigt många arter i omlopp. Nu är det ytterst sällan man ser någonting annat än små exemplar av några få standardarter.
    Under årens lopp har det mesta passerat revy i mina kar och min sista utflykt var inom saltvärlden. Efter ett tag kände jag att salt inte riktigt var min grej. Visst var det intressant med koraller och både kejsarfisken och muränan var skojiga - fast det var någonting som inte riktigt stämde. Efter ett tag var det bara att erkänna. Jag är en ciklidkille och i vardagsrummet måste det finnas ciklider! Sagt och gjort ut med koraller, sten, firrar, skummare och annat och in med ciklider. Efter en titt i Aquatropics lagerlista upptäckte jag snart att flera av mina favoritarter fanns tillgängliga.

    Akvariet i fråga är ett 660 liters RENA möbelkar. Gruset fick bli en blandning av ljus kvartssand och fin korallsand och som stenar valde jag faxesten, plus att jag tryckte ner några rejäla javaormbunkar. Filtreringen sker genom ett avgränsat filterhörn med 2x5cm filtermatta som drivs av ett Eheim 2252 plus en separat 2252:a i andra hörnet. Kort sagt - ett riktigt 90-tals malawikar.

    Idag kom då firrarna. Ett urval av flera av mina gamla favoriter och en delvis nyhet. I mångas ögon kanske en fisksoppa (ett uttryck man ofta hör ) men precis som jag vill ha det. I karet simmar nu:
    Melanochromis chipokae - ända sedan jag såg en 17cm bjässe i ett akvarium i Älvsbyn så har detta varit min favorit inom Melanochromis.
    Petrotilapia "yellow chin" - tyvärr klarade inte hanen transporten vilket var riktigt sorgligt. En mäktig art som man verkligen lägger märke till i ett akvarium.
    Labeotropheus fuelleborni mbenji - för mig den klassiska fuellebornivarianten. Mitt förstahandsval var white belly men nu när jag sett min mbenji är jag mer än nöjd med valet. Jag gillar deras milda blåfärg, höga kroppsbyggnad och kontrastrika OB-honor.
    Metriaclima lombardoi - en fisk jag inte haft på säkert 25 år. Hanarna minns jag som väldigt aktiva och kraftfulla och honorna som väldigt vackra, så länge de var unga i alla fall.
    M. zebra maisoni - en snygg BB-zebra är ett måste i ett mbunakar. Valet föll på maisoni i stark konkurrens med katale och chilumba.
    Tropheops "yellow cheek" - gissar att det är den gamle Ps. macropthalmus från förr i tiden. Någon som vet om det stämmer? Jag hade dessa på 80-talet och det är alltid kul att återse gamla vänner.
    Pseudotropheus elongatus Luhuchi - tänkte mig egentligen ornatusen (även det en gammal bekant) men jag släppte sargen och provade denna istället.

    Får jag nu bara tag i några fina Labidochromis joanjonsonae (visst har den bytt från Melanochromis?) - det var den första mbuna som någonsin lekte för mig - så blir jag grymt nöjd.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Riktigt kul!

    Lite bilder vill vi se också!

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • augusti 2003
      • 514

      #3
      Det får jag se till att fixa. Jag återkommer.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Kul med Malawi och aquatropic med bussgods är ju vår livlina här i Norr, skall själv snart beställa.......

        Kommentar

        • RickardK
          Användare
          • augusti 2013
          • 148

          #5
          Ursprungligen postat av HåkanM
          Kul med Malawi och aquatropic med bussgods är ju vår livlina här i Norr, skall själv snart beställa.......
          Vad kostar det att beställa med bussgods och hur funkar det rent praktiskt?

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Mbunas är fullständigt uppdaterade i artregistret med Ad Konings som referens.

            Du hade några firrar där som jag inte kan placera. Bland annat Pseudotropheus elongatus Luhuchi
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Om Labeotropheus fuelleborni mbenji är den klassiska varianten är det skämmigt att vi inte har en enda bild på den i artregistret. Jag ser fram emot bilder :-)

              Petrotilapia sp. "yellow chin" ser skitfin ut!

              Tropheops finns i dessa varianter som kanske passar:
              Tropheops sp. "red cheek"
              Tropheops sp. "red cheek north"
              Tropheops sp. "yellow chin"
              Tropheops sp. "yellow gular"

              Någon annan?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #8
                Ursprungligen postat av RickardK
                Vad kostar det att beställa med bussgods och hur funkar det rent praktiskt?
                Maila order= orderbekräftelse med pris= betala= gör upp om levdag= hämta på bussgods (frakt ca 400 kr för en låda)

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 514

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Om Labeotropheus fuelleborni mbenji är den klassiska varianten är det skämmigt att vi inte har en enda bild på den i artregistret. Jag ser fram emot bilder :-)

                  Petrotilapia sp. "yellow chin" ser skitfin ut!

                  Tropheops finns i dessa varianter som kanske passar:
                  Tropheops sp. "red cheek"
                  Tropheops sp. "red cheek north"
                  Tropheops sp. "yellow chin"
                  Tropheops sp. "yellow gular"

                  Någon annan?
                  För mig så är mbenji den klassiska fuellebornin - men det är absolut ingen sanning och snarare en personlig uppfattning. Däremot är det väl en ganska klassisk variant. När det gäller Tropheops så är det väl "red cheek" det gäller gissar jag.

                  För tillfället har min belysning (MH) gett upp så jag har bara en ytterst tillfällig - och alldeles otillräcklig - lysrörsbelysning över karet. Fotograferandet får vänta tills detta är löst är jag rädd.

                  Dagens glada nyhet är i alla fall att första leken redan har skett. En tuggande chipokae!
                  Det är kul med mbunas!

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Ja dom är tacksamma, leker lätt!

                    Kommentar

                    • Ola Sjödin
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 514

                      #11
                      Här kommer en liten bild på karet tagen med plattan. Som ni ser ett riktigt 90-tals kar med faxesten, Vallisneria och javaormbunke. Jag har tillfälligt lagt på två 90cm lysrör. Ett varmvitt och ett Sylvania coralstar som jag hade kvar från ett saltkar. Det är inte så blått som bilden visar utan en mix som jag verkligen tycker passar med mbunas.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      Arbetssätt...