Sjuk Calvus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mada
    NCS Medlem
    • april 2012
    • 5

    Sjuk Calvus

    Min stora fina VF Calvus Black Congo hane har plötsligt slutat äta helt och står mest på botten. Ser lite lätt svullen om magen ut, men inte så påtagligt. Är orolig ifall det skulle kunna vara bukvattusot. Har någon råkat ut för det hos Calvus? Inga andra fiskar i akvariet är sjuka. Jag har haft bukvattusot hos Malawi tidigare men ej hos Tanganyika, så jag vet inte riktigt om det yttrar sig på exakt samma sätt, eller vilka Tanganyika som är mottagliga?

    Det enda nya jag tillfört akvariet på senare tid är att jag köpte lite mer korallsand och hällde i för en vecka sedan. Annars samma mat och inga nyinköpta fiskar.
  • Trafter
    Användare
    • oktober 2013
    • 345

    #2
    Fick troligtvis det på två av mina calvusar. Svullnade upp en del, men åt inget och spottade ut maten de plockade. Efter medicinering är båda friska.
    1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Vilken medicin?
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • FLAVUS
        Användare
        • mars 2014
        • 122

        #4
        Kanske en hjälp

        Låter som du fått bukvattensot i karet.
        Kolla gärna om fiskarna bajsar vita smala trådar,då kan jag nog sätta en peng på att du fått det.
        Kan vara vanskligt att medicinera utan att veta vad det är.

        Har du fått bukvattensot så kan jag rekommendera att köra en Dubbeldos av Ektozon+Waterlife Oktizin(3 dagars kur)
        Finns säkert en del som har andra förslag men jag hade detta för ett par veckor sedan på mitt Tanganyikakar och det dog en Troffe
        på över 50-talet fiskar .
        Så jag kan varmt rekommendera detta.
        Både Tanganyika och Malawi kan få detta och även andra.
        Inget specifikt med denna sjukdom men vill nog påstå att Troffar är vanligast att få det på .

        Mvh / Flavus

        PS ! Lycka till och jag hoppas på ditt bästa !

        Kommentar

        • Mada
          NCS Medlem
          • april 2012
          • 5

          #5
          Tack för svaren!
          Har ännu inte sett honom bajsa vita trådar. Det var det som gjorde mig tveksam på vad som egentligen var felet.
          Inget har kommit ut, fast jag spanar ju inte på akvariet mer än en stund varje dag...
          Fins det risker för andra fiskar med medicineringen eller är den ofarlig?

          Tack för svaren!
          Har ännu inte sett honom bajsa vita trådar. Det var det som gjorde mig tveksam på vad som egentligen var felet.
          Inget har kommit ut, fast jag spanar ju inte på akvariet mer än en stund varje dag...
          Fins det risker för andra fiskar med medicineringen eller är den ofarlig?

          Kommentar

          • Trafter
            Användare
            • oktober 2013
            • 345

            #6
            Såg inte heller några vita bajstrådar på mina calvusar. Men som du säger kan man missa. Jag tog (till slut) det säkra före det osäkra och dundrade en Octozinkur. För vad jag förstår så botar Octozin lite allt möjligt. Efter en vecka åt som sagt båda och såg bättre ut
            1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

            Kommentar

            • Mada
              NCS Medlem
              • april 2012
              • 5

              #7
              Har nu kört Octozin i två dagar och han ser redan piggare ut. Om han inte fått några bestående skador så verkar han kunna tillfriskna :-)
              Enda problemet var att Octozin var jäkligt dyrt...

              Kommentar

              • FLAVUS
                Användare
                • mars 2014
                • 122

                #8
                Ja, dyrt är det men i mitt fall så räcker burken jag köpte för 645:- för 3 sjukdomsfall.
                Inklusive Ektozonet.
                Sen värderade jag mina fiskar för runt 8-9.000:-
                Så det var värt för mig i alla fall.
                och jag slipper se mina fiskar lida till sista stunden i plågsam tid, är kanske lite löjlig där men......
                Synd att du ser pengarna som ett bakslag.
                Personligen lider jag mer för fiskarna än för min plånbok
                Grattis i alla fall om det lyckades för dig att få bukt med ev. problem
                Senast redigerad av FLAVUS; 04 oktober 2014, 21:22.

                Kommentar

                • Repen1
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 877

                  #9
                  Går ju sänka vatten nivån i ett stort kar under medicineringen så blir det inte så dyrt,men som sagt oftast är fiskarna dyrare än medicinen.Mille
                  Dieselråttan

                  Kommentar

                  • Mada
                    NCS Medlem
                    • april 2012
                    • 5

                    #10
                    Självklart är det värt pengarna, annars skulle jag ju inte köpa det Jag konstaterade bara att det var dyrt. Calvusen ser i alla fall ut att tillfriskna så det var verkligen effektivt!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...