Tips om Geophagus sp. "orange head tapajós"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pike
    Användare
    • september 2014
    • 21

    #16
    Vid kontrollmätning visade det sig att karet är på 325 liter (Bredd 130, höjd och djup 50). Ytterfilter är jag tveksam till pga läckagerisken. Jag är medveten om att jag då kanske inte får igång någon biologisk filtrering men jag får vara noggrann vad det gäller matning och vattenbyten.

    Kommentar

    • Pike
      Användare
      • september 2014
      • 21

      #17

      Nytillskott i karet. Hemiancistrus Sabaji (L075))

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #18
        Lyfte över konversationen från Helkarstråden hit. Lättare om den fortsätter...


        "Är det optimalt för jordätare med så mycket fri bottenyta som möjligt? Jag har Orange Head som jag skrev i min tråd https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70834. Har både växter och ganska mycket rötter. Jag har ju märkt att de helst går över den fria bottenytan. "
        ---------------

        "Absolut! Deras naturliga beteende är att sila sand på jakt efter föda, så därför brukar jag försöka bereda så mycket fri sandyta som möjligt. Ett fåtal släta stenar för romläggning eller lämpliga rötter med någorlunda hård och slät yta funkar också. Men de vill ju även ha tillgång till gömslen och skugga. I ett akvarium är det ju svårt att ge dem allt om man inte har ett mycket stort. Därför gillar jag att hitta rötter som de jag har, som kan vändas och stå på "ben". Dessutom blir det en bottenyta till, så att säga, ovanpå rötterna där de då och då betar matrester.

        Tycker ditt kar ser bra ut. Hur går det med mulmen och val av pump/filter? "

        Kommentar

        • Pike
          Användare
          • september 2014
          • 21

          #19
          Ursprungligen postat av Pabbe
          Lyfte över konversationen från Helkarstråden hit. Lättare om den fortsätter...


          "Är det optimalt för jordätare med så mycket fri bottenyta som möjligt? Jag har Orange Head som jag skrev i min tråd https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70834. Har både växter och ganska mycket rötter. Jag har ju märkt att de helst går över den fria bottenytan. "
          ---------------

          "Absolut! Deras naturliga beteende är att sila sand på jakt efter föda, så därför brukar jag försöka bereda så mycket fri sandyta som möjligt. Ett fåtal släta stenar för romläggning eller lämpliga rötter med någorlunda hård och slät yta funkar också. Men de vill ju även ha tillgång till gömslen och skugga. I ett akvarium är det ju svårt att ge dem allt om man inte har ett mycket stort. Därför gillar jag att hitta rötter som de jag har, som kan vändas och stå på "ben". Dessutom blir det en bottenyta till, så att säga, ovanpå rötterna där de då och då betar matrester.

          Tycker ditt kar ser bra ut. Hur går det med mulmen och val av pump/filter? "
          Jo tack, allt rullar på bra. Inga missöden hittills, peppar peppar, men jag ska försöka få till lite mer öppen bottenyta.
          Plockade bort lite gamla eklöv som nog bidrog till mulmen. Kör nu med alkottar som jag lägger i en nätpåse. Jag har också försökt mata riktat till malarna på kvällen när ljuset har släckts.
          Vad det gäller filter så kör jag vidare med Aquael Turbo 2000 och Fluval 4+. Inga problem med vatttenvärdena. Har också kompletterat med ett Aquaclear 30 powerhead med quickfilter. Hade lite problem med partiklar i vattnet men det har blivit bättre.

          Kommentar

          Arbetssätt...