Äter synodontismalar sovande fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus1979
    Användare
    • januari 2003
    • 404

    Äter synodontismalar sovande fisk?

    Hej,

    Har två stycken Synodontis i mitt malawikar och jag tycker att det försvinner fisk som jag inte sett några sjukdomstendenser på. Någon som varit med om att dessa malar tar fisk? Dom är ju glupska som få när det kommer till NLS.
    Alla erfarenheter av dessa är intressanta.

    Mvh Marcus
    960L Malawi
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag har inte hört talas om det, men det betyder ju knappast att det inte har hänt

    Kommentar

    • Bosse G
      NCS Medlem
      • november 2013
      • 235

      #3
      Ursprungligen postat av Marcus1979
      Hej,

      Har två stycken Synodontis i mitt malawikar och jag tycker att det försvinner fisk som jag inte sett några sjukdomstendenser på. Någon som varit med om att dessa malar tar fisk? Dom är ju glupska som få när det kommer till NLS.
      Alla erfarenheter av dessa är intressanta.

      Mvh Marcus
      Inte speciellt troligt eftersom dom bara blir 8,5 cm.

      Kommentar

      • Marcus1979
        Användare
        • januari 2003
        • 404

        #4
        Ok, mina är dock betydligt mycket större än 8cm mer runt 15cm skulle jag säga. Vad är denna? http://www.ciklider.se/tanganyika/sy...unctatus.shtml
        Mvh Marcus
        960L Malawi

        Kommentar

        • ThomasK
          NCS Medlem
          • januari 2013
          • 286

          #5
          Jag har en synodontis granulosus på ca: 18-20 cm. och för tillfället ca: 25-30 leleupiyngel i samma akvarie.
          Och jag har en känsla av att den aldrig tagit någon av dessa yngel, den verkar mest intresserad av pellets och
          räkor. Ynglen är ca: 5-6 månader, så de har gått ett tag tillsammans, men jag kan inte med säkerhet säga att det
          inte försvunnit några.Men känslan är att den inte gjort det.
          Mvh Thomas

          Kommentar

          • Bosse G
            NCS Medlem
            • november 2013
            • 235

            #6
            Ursprungligen postat av Marcus1979
            Ok, mina är dock betydligt mycket större än 8cm mer runt 15cm skulle jag säga. Vad är denna? http://www.ciklider.se/tanganyika/sy...unctatus.shtml
            Mvh Marcus
            Nja. Då är det ingen S multimaculatus du har i varje fall.

            Kommentar

            • Marcus1979
              Användare
              • januari 2003
              • 404

              #7
              Ok, ska försöka fota dom rackarna nästa gång dom visar sig så kanske jag kan få hjälp med artbestämning på dem. Oavsett om dom äter fisk eller ej.
              960L Malawi

              Kommentar

              • Erik Åhlander
                Användare
                • september 2006
                • 796

                #8
                Det finns en hel del Synodontis-hybrider i handeln, så artbestämning är svårt. Det betyder också att deras benägenhet att ta yngel kan vara svår att förutsäga: om pappa är stor och hungrig och mamma liten och snäll kan hybriderna uppvisa alla kombinationer av detta - alltså en fisk utvecklas till liten och hungrig och syskonet till stor och snäll. Till exempel.

                Rent generellt: fiskar med en mun större än den minsta fisken i akvariet - och som dessutom har skäggtömmar - litar jag inte på!

                Kommentar

                • Bosse G
                  NCS Medlem
                  • november 2013
                  • 235

                  #9
                  Ursprungligen postat av Marcus1979
                  Ok, ska försöka fota dom rackarna nästa gång dom visar sig så kanske jag kan få hjälp med artbestämning på dem. Oavsett om dom äter fisk eller ej.
                  Om du har facebok kan du fråga Van der Lemmoh. Han brukar ha koll.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...