Mata upp utmärglade fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    Mata upp utmärglade fiskar

    Tog hem 3st utmärglade Satanoperca acuticeps som jag antar fått gå med fiskar som varit för tuffa för dom. Funderar på om det bara är att fläska på med så mycket mat de kan trycka i sig eller om jag borde hålla tillbaka lite och sakta öka mängden mat.
  • {_AquA_}
    Användare
    • februari 2013
    • 1299

    #2
    Mata och se om de äter först.. Vissa bara spottar ut det direkt... om de äter så mata lite till...osv
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • PiaJo
      • januari 2011
      • 1744

      #3
      Ge dem gärna frysfoder som artemia eller liknande, det brukar trigga aptiten
      ----------------------------------
      /PIA

      Kommentar

      • ewa
        NCS Medlem
        • mars 2013
        • 457

        #4
        Eller levande vita mygglarver.

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          #5
          Fick hem dom för några dagar sen och har vräkt i lite matigare fryst, levande blackworms och levande vita mygg. Blev bara lite betänksam häromdan om det fanns någon risk med att gå på så hårt med mat och mata så ofta som jag gör. Inledningsvis var de rätt loja och letade inte mat vid botten men nu verkar de lite piggare, magen är inte längre en grop upp i buken och de kivas mer, så antar att jag fortsätter att göda dom så länge de äter upp allt jag skickar i.

          De är ~10cm och har inte växt något på säkert ett år, kommer det att påverka deras möjligheter att utvecklas normalt och nå full storlek?

          Edit: Nu har de börjat munbrottas och utmana varandra. Två verkar jämnstarka och en verkar bli hackkyckling, även om de andra inte är så jävliga mot den. Börjar fundera på om det är tre hanar.
          Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 23 september 2014, 14:07.

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Först och främst vill jag säga att jag inte vet något om just den fisken du frågar om men i allmänhet så finns det risk att fisk tar skada av att få för lite/fel mat. Det är vanligt hos ciklider men även hos annan fisk att de stannar i växten av att få för lite mat under lång tid, se våra svenska tusenbröder t.ex. Det är inte säkert att dina stannat i växten, de kan ha klarat sig och inte tagit någon skada av det men det kan hända, ofta har de inte stannat helt utan växer lite om de får bra mat men når aldrig full storlek. Är det riktigt illa så kan även organ drabbas och fisken lever ett kortare liv som följd. Det går ofta att se på fisk om de har växt bra genom att kolla storleken på deras ögon, en liten fisk med förhållandevis stora ögon har troligtvis inte fått tillräckligt med mat under uppväxten, något man ofta ser på lite vekare arter av malawi som gått med för tufft sällskap under uppväxten. En annan sak man kan märka det på är att de blir könsmogna när de är väldigt små, då tiden för könsmognad är mer kopplat till ålder än till storlek (inte säkert på att det är så för fiskar i allmänhet men hos många malawi- och tanganyikaciklder i alla fall).

            Jag hoppas att det hjälpte något, det kallas "stunted" på engelska om du vill läsa mer.

            Kommentar

            Arbetssätt...