Neolamprologus leleupi*gav sig på Jullar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    Neolamprologus leleupi*gav sig på Jullar...

    Känner mig så fruktansvärt värt dum. Hittade fina Jullidchromis Regani Kipli.
    Sedan tidigare hade jag fyra ungfiskar av Apelsinciklider, som är rätts sura mot varandra. Dock sällan mot andra arter.
    Men när Jullarna kom i blev de vansinniga och jagat två till döden.
    Jag borde räknat ut att det stark gula i Jullarna triggade Apelsinarna. Har stort akvarium med mycket gömställe men det räckte inte. Synd för jag gillar Jullidchromis släktet.
    Bara ett inlägg och tips. Funkar säkert bättre i andra akvarium.
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Hur vande du i dem i akvariet? När jag vänjer i små fiskar eller andra fiskar jag misstänker kan få stryk brukar jag ta god tid på mig, ibland lägger jag dem i en håv i akvariet under natten och släpper ut dem innan det tänds på morgonen. Tycker att det brukar gå mycket bättre när de fått vänja sig vid varandra på det sättet, dessutom är de nyanlända in lika stirriga och rädda när man väl släpper i dem vilket annars kan trigga de andra fiskarna att jaga dem. Inte säkert att det går bättre för det men värt att testa nästa gång kanske. Det fungerar hur som helst klockrent när man släpper ihop yngel med äldre och större yngel, jag har en liten yngelkasse de får gå i då under några dagar/veckor beroende på hur stor storleksskillnad det är. Det är rätt smidigt när man bara har ett yngelakvarium, när vi hade lokal släppte jag aldrig ihop yngel i olika storlekar eftersom att det brukade gå illa.

    Kombon du hade kan säkert som du säger vara en chansning. De är ju både lika i färgen och i utseendet men jag hade N.leleupi tillsammans med J.ornatus "yellow zarie" ett tag och de ignorerade varandra, men som sagt jag kan mycket väl ha haft tur för jag har bara testat en gång.

    Kommentar

    • Falken
      Användare
      • december 2013
      • 16

      #3
      Jag har båda arterna tillsammans. Har inte haft några problem.

      Richard

      Kommentar

      • FLAVUS
        Användare
        • mars 2014
        • 122

        #4
        Vet inte hur du gjorde när du släppte i dom ?
        Av tidigare erfarenheter så; när jag släpper i likasinnade fiskar(snäcklekare alt.substrat,) så ändrar jag om totalt i rösena.
        Leldupisarna är oftast aggresiva inom eget släkte men kan också gå¨åt andra arter.
        När man tillför likasinnade arter så är det att rekommendera att röja tidigare rösen och (möblera) om i akvariet.
        Flytta om stenar,i samband med vattenbyte och sen i med nya fiskar.
        I och med detta så underlättar du för nya fiskar och du distraherar dom tidigare invånarna.
        Dom tidigare lägger mer tid på att lägga energin på (det nya) än på nytillkomna fiskar.

        Kommentar

        Arbetssätt...