Chipokae hane är förstoppad! Superfet! tacksam för hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vattengris
    Användare
    • augusti 2014
    • 31

    Chipokae hane är förstoppad! Superfet! tacksam för hjälp!

    Hej har en Chipokae hane som jag misstänker blivit förstoppad!
    Inte matat han på över 24 och han är fortfarande smäll fet, tror han blivit förstoppad pga övermatning då han och hans honor alltid äter mest av alla i karet de bara trycker ner maten alla andra ser normala ut runt buken utom just dom. Men nu blir hanen inte ens smal när man slutat mata till skillnad från honorna som smalnar av väldigt snabbt igen.
    Han hänger vid botten på samma ställe i karet utan att bry sig om någonting som händer omkring han!
    Finns det något jag kan göra för honom? saltbad åt honom kanske?
    Har dock salt i karet nu 1dl per 100L.


    Vatten värderarna i akvariet är mätta och det finns ingen nitrit i det o PH ligger på 8, 27 grader varmt i karet!
    Karet är 700 L och han blir inte mobbad av några andra fiskar eller så.

    Tacksam för hjälp vill verkligen inte att han ska dö
    Senast redigerad av vattengris; 07 september 2014, 16:48.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Trist! Det brukar vara svårt att få ordning på när det är dessa symptom.

    Vad matar du med?

    Kommentar

    • vattengris
      Användare
      • augusti 2014
      • 31

      #3
      räkmix gjotd på akvariummalawais recept så inga konstigheter!

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Jag har inte haft någon bukvattensot sen jag slutade mata med räkmix. Säger inte att det behöver vara det som är problemet men det finns en tendens till att flera har problem med BVS när räkmix är inblandat.

        Kan vara så att det krävs bra koll på hur mycket man matar när man matar med räkmix eller också att räkmixen inte är tillverkad på ett bra sätt. Jag vet inte men för att slippa problem så matar jag med annat foder.

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Jag har inte haft någon bukvattensot sen jag slutade mata med räkmix. Säger inte att det behöver vara det som är problemet men det finns en tendens till att flera har problem med BVS när räkmix är inblandat.

          Kan vara så att det krävs bra koll på hur mycket man matar när man matar med räkmix eller också att räkmixen inte är tillverkad på ett bra sätt. Jag vet inte men för att slippa problem så matar jag med annat foder.
          Samma här. Över tio år sedan jag slutade. Sen dess ingen sjukdom av något slag. Det märkliga är att när man läser om problem med soten, är det inte ovanligt med meningar som:..."jag har gjort allt rätt. Sköter vattenbyten och matar bara med räkmix..."
          Jag provade alla slags recept. Soten kom, framförallt malawi- mbuna, men även haplisar. Och förstås tropheus.
          Jag ifrågasätter starkt näringsvärdet också i den mix de flesta gör. Köper kokta och infrysta räkor. Som sen tinas, körs i mixer och värms upp tilll en temp där bakterier trivs som bäst. Sedan ny infrysning och därefter upptining inför matning.

          Kommentar

          Arbetssätt...