Aqua Nova

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RickardK
    Användare
    • augusti 2013
    • 148

    Aqua Nova

    Tittar på ett Aqua Nova ytterfilter. Är det något att ha? Passar min budget bra men man brukar ju få vad man betalar för.
    Ljudnivå och el förbrukning spelar ingen roll. Är det säkert och filtrerar det bra?

    Tänker mig att den borde var bättre en ett inne filter.

    Tänker mig att den borde var bättre en ett inne filter.
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Jag har bara erfarenhet av aqua nova uvc-filter. Det fick jag reklamera, då det läckte och verkade glappt i elektroniken. Det var ju billigt och ja, man får nog vad man betalar för...Eheim, eheim och åter eheim. Lönar sig i längden. Har haft ett ytterfilter som gick dygnet runt i 20 år. Köpte ett begagnat för 7 år sen som nog är 10 år nu. Har bara bytt packningar mellan korgarna en gång. Så jag köper hellre begagnat eheim än nytt och billigt av annat märke när budgeten bestämmer.

    Kommentar

    • RickardK
      Användare
      • augusti 2013
      • 148

      #3
      Ursprungligen postat av Pabbe
      Jag har bara erfarenhet av aqua nova uvc-filter. Det fick jag reklamera, då det läckte och verkade glappt i elektroniken. Det var ju billigt och ja, man får nog vad man betalar för...Eheim, eheim och åter eheim. Lönar sig i längden. Har haft ett ytterfilter som gick dygnet runt i 20 år. Köpte ett begagnat för 7 år sen som nog är 10 år nu. Har bara bytt packningar mellan korgarna en gång. Så jag köper hellre begagnat eheim än nytt och billigt av annat märke när budgeten bestämmer.
      När man kollar eheim ytter filter verkar det som att även att dom rekommenderas till 250 liter kar har pumpstyrka på 440l/h

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Ursprungligen postat av RickardK
        När man kollar eheim ytter filter verkar det som att även att dom rekommenderas till 250 liter kar har pumpstyrka på 440l/h
        Ja, upp till 250l. 440 l/h är ingenting när det gäller ytterfilter. Jag kör ett eheim 2028 pumpar 1050/h till ett 375 kar. Filtret rekommenderas upp till kar på 600 liter,men det är filtervolymen det hänger på. Den har tre filterkorgar. 2026,snäppet underpumpar 950/h, har två korgar och ska klara kar upp till 350 l. För cirkulationen bör man komplettera med en cirkulationspump

        Kommentar

        • RickardK
          Användare
          • augusti 2013
          • 148

          #5
          Ok. Tack för info. Vissa saker om filtrering känns invecklat men otroligt intressant.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Det känns ju dumt att tumma på kvaliteten om man ska leda ut vattnet utanför akvariumet. En läcka kostar mycket mer än ett bra filter!

            När det gäller hur många liter per timme som pumpen har som angiven kapacitet så skiljer det även där. Om man jämför olika märken så märker man att de billigare pumparna inte alls har samma tryck som kvalitetspumpar.

            Så ja, man får vad man betalar för

            Kommentar

            Arbetssätt...