Hur mycket cirkulation i 720l Malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XlntMan
    Användare
    • augusti 2014
    • 12

    Hur mycket cirkulation i 720l Malawi?

    Hej!
    Har fått en del hjälp i ett tidigare foruminlägg men vill ha lite mer input innan jag köper något.
    Jag har två ytterfilter, ett eheim 2080(1700l/h) och ett eheim 2260(1900l/h).

    Nu vill jag köpa en cirkulationspump för jag tycker att flödet inte är speciellt bra i karet, dessutom är det mesta flödet uppe vid ytan och inte längre ner. Det jag undrar över är om någon kan rekommendera hur mycket flöde som skulle vara lagom i mitt 720l kar som är 200cm långt?

    Har kollat en del på hydors och tunzes cirkulationspumpar men det finns så många olika att välja på och med så olika mycket effekt så det är svårt för mig att avgöra vad som passar och behövs.

    Mvh
    Andreas
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Det viktiga är att du har en bra syresättning av vattnet och det åstakommer du genom att ha bra rörelse på ytan. Har du en bra rörelse på ytan så har du bra cirkulation i hela burken (vattnet som trycks framåt flyttar ju på vattnet och då skapas cirkulation).

    Jag har läst dina tidigare trådar och jag tycker att du ska köpa en streamer. Streamern flyttar stora mängder vatten utan att skapa för mycket tryck. En vanlig powerhead har en koncentrerad stråle och det är det som gör att fiskarna får stå och simma mot strömmen, med en streamer får du bara det du vill ha; cirkulationen.

    Köp kvalitet så behöver du ingen större streamer. Tunze kör jag med och jag är nöjd.

    Kommentar

    • XlntMan
      Användare
      • augusti 2014
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Det viktiga är att du har en bra syresättning av vattnet och det åstakommer du genom att ha bra rörelse på ytan. Har du en bra rörelse på ytan så har du bra cirkulation i hela burken (vattnet som trycks framåt flyttar ju på vattnet och då skapas cirkulation).

      Jag har läst dina tidigare trådar och jag tycker att du ska köpa en streamer. Streamern flyttar stora mängder vatten utan att skapa för mycket tryck. En vanlig powerhead har en koncentrerad stråle och det är det som gör att fiskarna får stå och simma mot strömmen, med en streamer får du bara det du vill ha; cirkulationen.

      Köp kvalitet så behöver du ingen större streamer. Tunze kör jag med och jag är nöjd.
      Tack för hjälpen! Lutar åt att det blir en tunze streamer då. Då är frågan bara hur mycket kraft tycker du är lämpligt att jag behöver? Dessutom undrar jag var du rekommenderar att jag placerar streamern och vilket håll jag skall rikta utblåset?

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Jag har mycket dåliga erfarenheter av Hydors streampumpar. Av fem pumpar jag använt så fungerar numera bara en, Mina två Tunze rullar däremot på bra och är dessutom tysta. Många saltvattensakvarister använder streampumpar från Fishstreet. Ex denna:

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Jag kör själv med Tunze 6025 i mitt 840 L och det ger bra ytrörelse. Jag har även två powerheads i den burken så jag ville bara komplettera lite för att få rörelse på hela ytan. Skulle jag köpa idag så hade jag nog valt 6045 istället och fått lite mer tryck.

          Kolla lite här så ser du olika modeller, filmer och instruktioner: http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C...-infoxunter052

          Passa på och bli medlem i NCS så får du 10% i våra rabattbutiker, Ciklidbladet 4 ggr/år samt tillgång till vår sjukt bra app som ger dig tillgång till hela vårt artregister i din telefon. Rätt bra när man står i butiken och vill veta mer om en firre

          Kommentar

          • XlntMan
            Användare
            • augusti 2014
            • 12

            #6
            Får nog allt ta och bli medlem, känns som om intresset vaknat till liv ordentligt nu igen på sistone.

            Har hört gott om tunze pumparna så får nog bli en sån. Läste lite om 6045:an och enligt tunzes hemsida skall man kunna reglera flödet mellan 1500-4500l/h men om jag läser på pwss.se hemsida så står det att inte flödet går att reglera, man borde väl kunna lita på tunzes hemsida eller?

            Om det är reglerbart flöde kan man ju köpa två st 6045 till priset av en 6055(som dock är elektroniskt styrd vad det nu innebär).

            Får nog allt ta och bli medlem, känns som om intresset vaknat till liv ordentligt nu igen på sistone.

            Har hört gott om tunze pumparna så får nog bli en sån. Läste lite om 6045:an och enligt tunzes hemsida skall man kunna reglera flödet mellan 1500-4500l/h men om jag läser på pwss.se hemsida så står det att inte flödet går att reglera, man borde väl kunna lita på tunzes hemsida eller?

            Om det är reglerbart flöde kan man ju köpa två st 6045 till priset av en 6055(som dock är elektroniskt styrd vad det nu innebär).

            Kommentar

            • XlntMan
              Användare
              • augusti 2014
              • 12

              #7
              När jag kollar på följande hemsida blir jag ju än mer konfunderad: http://www.tritonakvarium.se/tunze-6...ostream/2579-0

              Där står det ju att det passar att ha två stycken 6045 i ett 400l kar vilket isf inte borde vara tillräckligt för mitt. Fast iofs så har jag ju två stora ytterfilter som blåser på lite dom med.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Ja dina ytterfilter hjälper ju till och sen är det ju lite skillnad på söt och salt också vad man rekomenderar.

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 514

                  #9
                  Ursprungligen postat av XlntMan
                  När jag kollar på följande hemsida blir jag ju än mer konfunderad: http://www.tritonakvarium.se/tunze-6...ostream/2579-0

                  Där står det ju att det passar att ha två stycken 6045 i ett 400l kar vilket isf inte borde vara tillräckligt för mitt. Fast iofs så har jag ju två stora ytterfilter som blåser på lite dom med.
                  I saltvatten är det betydligt högre krav på cirkulationen bland annat på grund av att koraller och andra fastsittande ryggradslösa djur är beroende av cirkulationen för att bli av med avfallsprodukter och ta upp näring ur vattnet.

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Jag har en Hydor koralia 4 i mitt 400 l med måtten 150x40x67. Stor bottenyta. Där sitter den ca 10 cm under ytan riktad lite diagonalt uppåt från ett hörn på gaveln. Den sprider och krusar ytan till halva karet kanske. Tunze är säkert bättre. 6055 verkar ju bra, då den är reglerbar upp till 5000 l.

                    Kommentar

                    • chelmon
                      NCS Medlem
                      • mars 2007
                      • 45

                      #11
                      större pumpar bättre

                      Hej fördelen att köpa ställbara streamer med större kapacitet är att du inte behöver köra dom på max,lägre hastighet=tystare pump

                      Kommentar

                      • GraTis
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 414

                        #12
                        Ursprungligen postat av chelmon
                        Hej fördelen att köpa ställbara streamer med större kapacitet är att du inte behöver köra dom på max,lägre hastighet=tystare pump
                        Nackdelen är väl att priset är flera gånger så högt och att dom drar mer ström än nödvändigt.

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 1157

                          #13
                          Efter att lekt med salt en del också så kan jag säga direkt att köpa de elektroniskt styrbara till sötvatten är att kasta pengar i sjön. Fördelen med dessa till salt är att man kan ställa program och köra vågor osv för korallernas skull som pratades om tidigare i tråden. Men vågor är bara dåligt för fiskar för de får slösa massor av energi i onödan när styrkan växlar. Sedan lever pumparna om när de varvar upp och ner hela tiden.

                          Har själv haft 2st tunze 6045 i ett 380L med tangyanika och det fungerade utmärkt på fullt flås. Men även haft en nerställd och kört i 60L. Fördelen är gummi upphängningen som gör dem i stort sett helt tysta.
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • GraTis
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 414

                            #14
                            Skulle jag sätta upp ett nytt 720 så skulle jag bestycka det med 2 st Eheim Compact 2000l. en i vart hörn i varsin hörnmodul som får funka som filter.

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              #15
                              Stoppa tunze 6045 i modulerna i stället skulle jag säga, bättre spridning på dem.
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...