Nitrit, mindre än 24 timmar efter vattenbyte ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    Nitrit, mindre än 24 timmar efter vattenbyte ?

    Jag gjorde ett större vattenbyte i mitt stora kar igår hade tänkt göra ett 50-60% VB, men det blev nånstans kring 75-80%.

    Jag har fått tag på jättesnygga, stora Mopanarötter för en mycket billig peng från en av djuraffärena här som hade utförsäljning pga. konkurs. Den ena roten var 58cm och den andra 55cm. Dessa ville jag ha i mitt stora kar, så jag skulle ta bort en del av de mindre rötterna som var i akvariumet innan.

    Jag lyfte ut rötterna som var i karet, och det var otroligt mycket boss under , det virvlade runt i hela karet, och det virvlades upp ännu mer när jag skulle försöka få bort allt som låg ovanpå sanden, så jag gick ganska djupt för att vara säker på att få bort allt.

    När det var fixat och de nya rötterna var på plats och jag hade flyttat runt lite på den övriga inredningen, kramade jag ur filtermaterialet i innerfiltrena i akvarievatten, hängde dem på plats och började fylla på vatten, jag var väldigt noga med att se till att vattenstrålen inte gick rakt ner i bottensubstratet, utan jag höll slangen över en rot under fyllningen.

    När akvariumet var fylld, så använde jag Happy-Life evolution.Flytande filtermedia med vårdande tonikum . Sedan släckte jag ner akvariumet, så fiskarna skulle stressa av, för de blev lite stressade under VB. Vattnet blev ju naturligtvis grumlad (mjölkvitt) av beredningsmedlet, men det är ju normalt så jag funderade inte så mycket mer över det.

    Nu , när lampan tändes, hade det klarnat upp något, men vattnet var fortfarande mjölkigt, Men jag kände en mysko lukt från akvariumet, det är svårt att beskriva lukten, men jag skulle vilja jämföra lukten med unken sumplukt, eller stillastående vatten från gölar. Jag kollade pumparna, men de pumpade som de skulle med bra flås. Kollade om jag hade missat nån död fisk eller växtdelar som låg och ruttnade, men inte heller det hittade jag.

    Det var då jag kände att jag måste kolla vattenvärdena. Alla värden var bra, förutom Nitriten som låg på kring 0.1-0.3 i värde, jag blev alldeles paff, kan man få nitrit i karet inte mindre än 24 timmar efter VB ? Jag vet ju att man kan få en spik i vattnet, men det brukar väl inte komma förans efter 1-2 veckor, eller är jag helt ute och cyklar nu ?

    Kan de nya Mopanarötterna ge nitrit ?

    Jag behandlade med Nitrivec direkt, men jag gjorde ingen ytterligare VB, eftersom det var så kort tid sedan jag hade gjort det. Skall kolla värdena imorron igen, och är det fortfarande , om så bara en antydan, så kommer jag att behandla ytterligare med nitrivec, tills det är helt borta.

    En fundering till som jag har kring detta är, skall jag göra dagliga VB i karet några dagar framöver, trots att såpass mycket är utbytt redan? Om jag skall det, hur mycket vatten skall jag byta isf.? Eller skall jag bara använda mig av Nitrivec eller Easy-/ Happy life ( Har alla tre sorterna hemma) utan att göra ytterligare vattenbyten ?

    Mycket tacksam för svar.
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Vad har du mätt nitriten med?

    Dom där rötterna har jag också testat i ett akvarium en gång och dom verkar inte funka så bra. Dom blir mjuka och släpper ifrån sig skit. Dom passar nog bäst i ett terrarium.

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • september 2008
      • 506

      #3
      Jag har mätt nitriten med Seras dropptest. Har även tetras hemma om det kanske är bättre

      Rötterna är helt nya, jag har "skrubbat av" dem med en svamp som jag endast använder i aklvariumet, men kan de ställa till med nitrit i vattnet ? Jag har en halvstor Mopanarot i ett av de andra akvariumen, ochden har jag haft länge, och där har det inte varit några problem
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Du kanske hade nitrit innan du la ner rötterna? Testa med den andra testen, Det skulle du ha gjort direkt efter att du testad med Seras test
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Ciklidtok
          Användare
          • september 2008
          • 506

          #5
          Jag testar vattnet mot nitrit ca. 1 ggr. i veckan, och jag hade testat 2 dagar före mot nitrit, och då var det på 0.
          På förmiddagen när jag testade nitriten igen, använde jag faktsikt båda testen. Jag använde Seras först, och sedan efter några minuter så använde jag Tetras. Bägge testen visar på samma värde 0,1-0,3, så det är inte mycket nitrit i vattnet, alla fiskar är helt opåverkade.

          Min make hade en fundering, som jag nu vill föra vidare till er. Jag har ju ett ytterfilter och ett innerfilter i akvariumet, jag upptäckte när jag skulle göra vattenbytet att lådan som ytterfiltret står i, var vattenfylld så jag stängde av det filtret och satte in ett större innerfilter till i akvariumet istället. Jag flyttade dock inte slangarna från ytterfiltret ut ur akvariumet, och då funderade maken om det kunde vara så att, även fast ytterfiltret är avstängd, så kan det blir baksug i slangarna, vattnet i filtret kan ju faktiskt surna om filtret står stilla, kan detta survatten ha runnit ut i akvariumet genom baksug i slangarna, och att vattnet på så vis har blivit förorenad och det slår ut på nitrittestet ?

          Jag har nu lyft ut slangarna ur akvariumet, och skall göra ett nytt nitrittest imorron bitti.men min nitrivec är slut, kan jag använda Easy-life (som jag har hemma) istället för Nitrivec, om det fortfarande skulle vara nitritantydan i akvariumet ? Är det lika effektivt, eller är det ett måste att jag använder Nitrivec, eftersom jag har behandlat med det 2 dagar ?
          www.ciklidtok.weebly.com
          *720 liter
          *375 liter
          *300 liter
          *275 liter
          *112 liter

          Kommentar

          • {_AquA_}
            Användare
            • februari 2013
            • 1299

            #6
            Slang rymmer inte så himla mycket vatten så att det ska få nitrit. Själv brukar jag stänga av mitt filter och rengöra det grundligt invändigt och alla korgar osv... Filtret brukar vara avstängd minst 1 timme.. Brukar du slamsuga sanden och få bort all skit? Sätt in lite växter så kan de binda upp det skadliga.
            // Nasser H

            Följ mina projekt:

            Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

            Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

            Kommentar

            • Ciklidtok
              Användare
              • september 2008
              • 506

              #7
              Jag lämnade filterslangarna i akvariumet över natten, jag var klar med battenbytet krin 01 på natten och jag kollade nitriten i akvariumet på förmiddagen efter, kring 11, och då hade jhag antydan till nitrit i vattnet. Det har inte blivit mer nitrit, och det ligger kvar på ungefär samma värde, något lägre (testet är gulare idag, med bara en svag antydan till rött. Fiskarna är fortfarande helt opåverkade.

              Jag slamsög sanden ytterst noga nu, jag rotade runt ganska mycket för att vara säker på att få upp allt. Tog även det jag såg när jag gjorde vattenbyte igår, och tänker göra samma sak vid vattenbyte idag.

              Jag har en hel del växter i karet redan innan och satte ner några till nu i samband med vattenbytet. Jag skall göra vattenbyte nu, menkan jag använda Easy-life som jag har hemma, eller skall jag vänta tillsdjuraffären öppnar och köpa mer nitrivec innan jag häller i medlet ?

              Klicka på bilden för större version

Namn: 10627675_317869728393810_2065490457_o.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,4 KB
ID: 691165 Så här ser akvariumet ut.

              Klicka på bilden för större version

Namn: 10622192_318205551693561_400670807_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,5 KB
ID: 691166Nitrit testet nu på morronen.
              www.ciklidtok.weebly.com
              *720 liter
              *375 liter
              *300 liter
              *275 liter
              *112 liter

              Kommentar

              • Ducce
                Användare
                • november 2009
                • 360

                #8
                Förmodligen har du haft mycket bös i botten och ingen cirkulation, vilket ger nitrit under nedbrytningen, ytterigare tecken på detta är att det inte luktar trevligt direkt, Detta har frigorts ner du rört runt i bottesedimentet. Byta vatten några gånger ocg håll bra syresättning så blir det bra. Viktigr att tänka på om man har lite tjockare bottenmaterial utan cirkulation.

                Kommentar

                • {_AquA_}
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 1299

                  #9
                  Investera i några snabbväxande växter så som cabomba... om dessa inte blir mat i ditt akvarium
                  Du kan ha easy-life ... brukar bli grumligt tills alla skadliga ämnen är borta..
                  // Nasser H

                  Följ mina projekt:

                  Tråd 1:
                  https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                  Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                  Finns mer gott på följande sida!
                  Min Zoon:
                  http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                  Kommentar

                  • Classemann
                    Användare
                    • augusti 2014
                    • 59

                    #10
                    Eller testa att ha Hornsärv, Ceratophyllum demersum, kan vara svår att få fatt på men vilka vatten renande egenskaper den har !!!
                    Har kört det själv flytandes på ytan bland både Malawi och Tangaynika och det var klockrent !
                    Sedan kan du alltid testa att köra med en oxydator, den har inte vunnit mark i Sverige tyvärr men funkar kanon.
                    Kör med en själv och jag är väldigt nöjd, det är en Söchting.

                    Kommentar

                    • Andreas W
                      Användare
                      • januari 2014
                      • 20

                      #11
                      Skulle nog hålla med Erik Österlund... Prova ta ur rötterna och gör ett präktigt vattenbyte så ska du se att nitriten försvinner!

                      Kommentar

                      • Boko
                        Användare
                        • november 2009
                        • 50

                        #12
                        Men vänta nu, har jag läst fel eller rengjorde inte Ciklidtok alla sina filter på sammagång?

                        Om så är fallet är det inte konstigt att du fått nitrit om du matat på som vanligt. Även om du sköljer ur i akvarievatten så försvinner
                        nästan alla goda bakterier. Den mjölkiga dimman är ju bakterieblomning som ofta kommer efter man rengjort sina filter. Mata så lite som möjligt så är dimman borta inom några dygn.

                        Kommentar

                        • Ciklidtok
                          Användare
                          • september 2008
                          • 506

                          #13
                          Ducce: Jo, jag hade mycket bös under rötterna som virvlade omkribg i akvariumet när jag rörde riunt i sanden. Men cirkulation har jag haft, när jag stängde ner ytterfiltret så startade jag istället upp stödpumpen ( ett innerfilter som drar 1800l/t, samt att det vanliga innerfiltret, som har gått parallellt med ytterfiltret, var igång. Så jag har haft cirkulation i karet, men lukten som du beskriver var där, det var den jag först reagerade på

                          {Aqua} : Det är ju lite det som är problemet i just det här akvariumet De slaktar och massakerar både Hornsärv, vattenpest och Cabomba, jag har alla sorterna i de andra akvariumen, och jag försökte faktiskt att sätta några i det här efter vattenbytet, men det var dömt att misslyckas, det var massakerat eller uppätet efter 2 timmar

                          Classeman: som jag skrev ovan, så har jag Hornsärv i de andra akvariumen, men det funkar inte riktigt med fiskarna jag har i det här karet

                          Andreas W: Jag var inne på den tanklen, men eftersom nitrithalten var såpass låg och fiskarna helt opåverkade, så ville jag avvakta till dagen efter, hade det ökat då, så hade jag plockat ut dem, men det hade minskat, så de fick vara kvar. Och nu i morse var nitriten på 0 och jag blev överlycklig. Inga fiskar visade på förgiftningssymtom och det gick smidigt att få bort nitriten, ungefär en vecka med vattenbyten och Easy-life fixade den saken, och i morron skall de även få lite mat

                          Boko: Jag vred ur filtrena i akvarievatten från ett av de andra karen,. där jag har mycket bra balans i vattenkvaliten, och jag har inte matat en flinga sedan vattenbytet. Idag är Nitriten borta, så de skall få lite mat imorron
                          www.ciklidtok.weebly.com
                          *720 liter
                          *375 liter
                          *300 liter
                          *275 liter
                          *112 liter

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Skönt att det löste sig!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...