Tropheus beteende efter flytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viikiita
    Användare
    • juli 2014
    • 13

    Tropheus beteende efter flytt

    Hej alla!
    I söndags köpte vi en grupp av tropheus bulu point. Eftersom jag är nybörjare i tropheus världen så har jag några saker som jag undrar över.
    Så här gick det:

    Söndag hade jag flyttat gruppen till akvariet och jag märkte direkt att en dominat hane börjar jaga bort andra hanar från den stora sten som jag hade i akvariet. Han ville nog ta över stället och försökte leka med honorna. Jag tog bort den stora sten eftersom jag ville inte att andra fiskar ska bli stressad och jagat. "Chefens" beteende blev bättre efteråt. Han är inte lika aggresiv längre. Jag har hört att tropeheus brukar vara lite aggresiva men vad gör man om han blir för aggresiv?
    Sen idag på morgonen märkte jag att hela gruppen simmar bara i hörnet. Vad kan det bero på?
    Jag har inte matat gruppen än och undrar om jag ska vänta med det och avvakta?
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Ursprungligen postat av viikiita
    Hej alla!
    I söndags köpte vi en grupp av tropheus bulu point. Eftersom jag är nybörjare i tropheus världen så har jag några saker som jag undrar över.
    Så här gick det:

    Söndag hade jag flyttat gruppen till akvariet och jag märkte direkt att en dominat hane börjar jaga bort andra hanar från den stora sten som jag hade i akvariet. Han ville nog ta över stället och försökte leka med honorna. Jag tog bort den stora sten eftersom jag ville inte att andra fiskar ska bli stressad och jagat. "Chefens" beteende blev bättre efteråt. Han är inte lika aggresiv längre. Jag har hört att tropeheus brukar vara lite aggresiva men vad gör man om han blir för aggresiv?
    Sen idag på morgonen märkte jag att hela gruppen simmar bara i hörnet. Vad kan det bero på?
    Jag har inte matat gruppen än och undrar om jag ska vänta med det och avvakta?
    Hejsan
    Här behövs lite mer bakgrundsinfo:
    Hur stort akvarium?
    Hur många troffar?
    Är de fullvuxna eller tonåringar?
    Andra fiskar i akvariet?
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • viikiita
      Användare
      • juli 2014
      • 13

      #3
      Ursprungligen postat av Mikael W
      Hejsan
      Här behövs lite mer bakgrundsinfo:
      Hur stort akvarium?
      Hur många troffar?
      Är de fullvuxna eller tonåringar?
      Andra fiskar i akvariet?
      Hej!
      Akvarium är 600lt men jag har en backgrund (hemma gjort) som sitter i karet. Totalt 21 fullvuxna troffar.
      Andra fiskar i akvarium är 2st malawi som är 2-4cm stor.

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        #4
        Hej

        Det låter som om du har alltför få troffar i relation till vattenvolymen. Särskilt som dina hör till arten Tropheus sp. black, som räknas till de mer aggressiva. (De 2 små malawicikliderna i akvariet gör nog varken till eller från i detta.)

        Det är tydligt att den stora hannen lugnat sig efter att du tog bort stenen som han hade tänkt ha som sitt revir. Bra så, men du får hålla ögonen på gruppen och se om han väljer något annat ställe.

        Det är inte fel att låta bli att mata de 2-4 första dygnen, fullvuxna fiskar lider ingen skada av det.

        Jag vet inte varför de "simmar i hörnen". Simmar de omkring normalt och använder alla hörnen är det väl ingen fara. Eller står de uppjagade och trycker i hörnen? I så fall får du titta efter vem det är som jagar dit dem. Följ i alla fall med noga, och om hannen börjar ha ihjäl andra troffar får du överväga att skaffa 15-20 till.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av viikiita
          Hej alla!
          I söndags köpte vi en grupp av tropheus bulu point. Eftersom jag är nybörjare i tropheus världen så har jag några saker som jag undrar över.
          Så här gick det:

          Söndag hade jag flyttat gruppen till akvariet och jag märkte direkt att en dominat hane börjar jaga bort andra hanar från den stora sten som jag hade i akvariet. Han ville nog ta över stället och försökte leka med honorna. Jag tog bort den stora sten eftersom jag ville inte att andra fiskar ska bli stressad och jagat. "Chefens" beteende blev bättre efteråt. Han är inte lika aggresiv längre. Jag har hört att tropeheus brukar vara lite aggresiva men vad gör man om han blir för aggresiv?
          Sen idag på morgonen märkte jag att hela gruppen simmar bara i hörnet. Vad kan det bero på?
          Jag har inte matat gruppen än och undrar om jag ska vänta med det och avvakta?
          Är det fortfarande samma sak att alla utom en står i uppe i ett hörn och hänger?
          Har du börjat och mata, om så äter alla?
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • viikiita
            Användare
            • juli 2014
            • 13

            #6
            Ursprungligen postat av Johan F
            Är det fortfarande samma sak att alla utom en står i uppe i ett hörn och hänger?
            Har du börjat och mata, om så äter alla?

            Hej Johan. Nej, nu simmar fiskar i grupp men hannen jagar förtfarande andra hannar men det kanske är vanligt med tropheus? Sen märkte jag att han försökte och leka med en hona men jag tror inte att de lyckades vid första försök.Jag har lyckats filma dem i action och kan lägga ut video senare.
            Jag har matat dem 2gånger om dag och alla åt men igår märkte jag att den honan som hannen försökte leka med tidigare tuggar så hon åt inget igår. Nu på morgonen försöker hon gömmer sig. Frågan är om jag ska tömma henne? Jag har eggtumbler hemma och en akvarium till där jag kan ha yngel i.
            Jag trodde att det kommer ta lite tid innan de börjar leka igen efter flytt? Är det normalt?

            Kommentar

            • Bosse G
              NCS Medlem
              • november 2013
              • 235

              #7
              Hon kommer att tugga bra länge så låt henne vara ifred. Dom kommer att leka konstant så du behöver inte stressa med det

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #8
                Visst är det ganska normalt att de leker direkt efter en flytt. All förändring kan trigga till lek.
                Kul med leken! Om hon går hela vägen så kommer hon tugga åtminstone 25 dgr. Att tömma henne skulle inte jag rekommendera, utan se till att ha ett litet stenrös och/eller någon växtparti så har hon någon stans att släppa ut dem små när hon är redo.
                Det som talar för dig att tömma henne och dra upp lite yngel i ett annat kar är att det är lite för få troffar i den stora burken. Det kan gå bra med så få men det skulle absolut inte vara något negativt om gruppen är totalt 35-40 stycken.
                Senast redigerad av Johan F; 24 augusti 2014, 07:09.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  #9
                  Ett alternativ för att maximera antalet yngel som överlever är att flytta honan till ett spottakvarium efter cirka tre veckor och låta henne spotta där. (På detta sätt fick jag snabbt ihop tre kullar = 15 yngel till en grupp som jag tyckte att var alltför liten.)

                  Låt henne sedan gärna vara tillsammans med ynglen så länge hon sköter dem. Detta växlar individuellt, vissa honor sköter sina små i över en vecka efter att hon släppt ut dem första gången.

                  Då du byter vatten är det bra att ta det nya vattnet från akvariet där gruppen går, detta för att honan ska lukta bekant när du flyttar tillbaka henne.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...