Hyllsystem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    Hyllsystem?

    Hej!

    Tänkte bygga en hylla med tre akvarier i höjd. Jag tänker mig att det finns färdiga hyllsystem som klarar de påfrestningar som blir av några ordentliga akvarier, men har inte hittat något än. Planen är tre hyllplan, drygt 200kg/hyllplan, ca 90-100cm långa hyllor. Varje gavel måste alltså ta upp ca 300kg. Några förslag på hyllsystem som kan funka? "Hyllorna" kan ju lika gärna bestå av en balk i framkant och en i bakkant, som i pallager.

    Mvh,

    /Fredrik
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag har precis gjort färdigt en "hylla" för 2st 105L akvarium. Jag har använt 2" 4 reglar och byggt den i delar. Det nedre akvariet står ca 30cm ovan golv på en ram gjord av reglar och vinkeljärn. Denne är sedan fastmonterad i en modell som går utanför och är till för det andra akvariet som står ovanför. På detta sätt så får jag enskilda belastningar och inte båda akvariernas tyngd på samma hyllben.

    Detta kanske inte är funktionellt med de akvarier du skall ha, men för mina är det bra. Jag har spånskiva och liggunderlag som de står på.

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #3
      Intressant!

      Hur tömmer du vatten ur det lägre akvariet - svårt med hävert?

      Har du reglarna på höjden, eller tål de belastningen på andra ledden?

      /Fredrik
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #4
        Det går fint att tömma kar som står på golvet med hävert. Jag har två stycken. Det enda som krävs är att utloppet är lägre än insuget. Det räcker med ett par centimeter.

        mvh,
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • klassisk ära
          Användare
          • juli 2003
          • 139

          #5
          "Några förslag på hyllsystem som kan funka?"

          Har själv två "Sten"(?)-hyllor från Ikea hemma. Varje hyllplan sägs hålla för 500 kg. Jag har dock bara 3*100 liter som mest i varje. De är inte särskilt snygga och ska snart bytas ut mot bättre grejer. Däremot är de billiga som tusan.

          Annars tar ju den klassiska aluminiumprofilen minst 200 liter per plan om man har tre kar. Detta blir nog bäst. Särskilt om karen är lika stora.

          Mikael

          Kommentar

          • Björn
            Användare
            • april 2002
            • 787

            #6
            Hej!

            Jag har byggt en ställning av benen på en gammal lagerhylla. De gamla benen fungerar nu som både ben och hyllplan, och bör hålla för en herrans massa. Det låter kanske lite kluddigt, och det är inte så lätt att förklara heller, men ni kanske fattar ändå? (eller så kanske nån annan gjort likadant och är bättre på att förklara).

            Mvh
            Björn
            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Det nedre karet står med exakt 42cm ovan golv och jag har det stående i hallen i min lägenhet. Jag tar en vanlig tryckluftsslang och suger kvickt så det blir tryck...sedan lägger jag ned den vid utloppet under badkaret på toan.

              Jag valde att ha den lägre delen upphöjd med 30cm (+regel på höjd och spånskiva) för vattenbytets skull och för förvaringsyta under med plastbox för de mindre ynglen om de skulle vara för små för att komma i någon av de 2 105L.

              Jag har tagit tips från diskussion här på nätet. Kollar du in denna sajt på den nedre hyllbyggnationen så ser du ganska exakt vad jag byggt och vad jag menar. Kolla till vänster nere vid foten på ställningen där det tydligt visar extra regel som stöd för nedre hyllplanen.

              Byggt av Tony Lejvell: http://warehouse.filetap.com/stallningar

              Ämnet som detta diskuterades finns här:

              Kommentar

              • Rigan

                #8
                Kolla in hos hjortgatans zoo..www.hjortgatanszoo.se...de har hyllsystem att sälja...du anger bara längderna på profilerna o hur många kors du behöver...kanske inte världens billigaste idé, men hållbart o snyggt.

                Rigan

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Anledningen till att jag gillar "Gör det själv" är pga att de flesta alternativ blir för kostsamt (Har en ekonomiskt medveten fru). Gör man en trämöbel så blir det lite snyggare tycker jag. Frugan påpekade att det ser ut som på en zooaffär i hallen...jag vet inte om det var beröm eller kritik...och jag frågade inte vilket utan nöjde mig med det svaret.*S*

                  Å andra sidan så kommenterade hon också mitt inköp av vuxna delfinciklider med att säga "Varför köper du fisk som ser ut som du?"...så jag vette attan om man ska ta denna dam på orden *ASG*. Jag är iallafall jättenöjd med ställningen!

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8598

                    #10
                    Hej
                    Jag använder ett par lagerhyllor, modell pallställ, för 2 st 630 liters burkar. Pallställ bär upp till 1.000 kg per balk, så de är ett bra alternativ för dem som vill ha lite kraftigare grejer. Se t.ex. http://www.gemo.se/ och klicka på Produkter, Pallställ och Sprängskiss så får Du en uppfattning. (Det finns säkert flera märken att surfa fram.)

                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...