540 Liter SA Rovciklider V.2.o

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • westafrica
    Användare
    • mars 2014
    • 320

    #46
    Synd att mina gamla påffar inte höll den färgen de hade, men de är ganska fina ändå tycker jag

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #47
      Ursprungligen postat av {_AquA_}
      Grattis! Härliga foton! Hur stor är softboxen? Vad gav du för dina jordätare? VF? ... Dina Oscar är dock ff favoriter med den röda färgen.. Vilken kamera fotar du med?
      Tackar! Kent hade köpt in dom som VF S. Mapiritensis men när dom växte på sig visade de sig att de är Lecosticta.

      Ibland färgar dom ut något fruktansvärt fint och jag tror dom här har grym potensial!

      Priset vågar jag knappt tala om, men kom undan BILLIGT.

      Har en Nikon D5100 med "standard objektivet" och använde en Nikon Speed lite 700 när jag fotade.

      Ursprungligen postat av liv
      Flotte bilder,fin tråd og følge.Har i mitt kar på 530 liter en Eheim 2260 og en eheim 2075 ca.23 liter
      filtermasse,det og 70% vannskifte pr.uke holder greit til 5 hoplarcus psittacus og 3 store gjedder.
      Tack! Jag försöker byta 50% två ggr/vecka eller ungefär var tionde dag.

      Akvariet är just nu väldigt belastat... Men jag ska sälja två stycken c. Sveni och minska på Satanoperca gruppen när jag fått ut par.

      Letar efter en eheim 2250 som komplettering till fx6an!

      Ursprungligen postat av westafrica
      Synd att mina gamla påffar inte höll den färgen de hade, men de är ganska fina ändå tycker jag
      Ja de är nog "standard" Oscars, men mer gröna än många man sett som drar mer åt grått. Jag är skit nöjd med dom!

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #48
        Hur många satanoperca är det i gruppen? De är ju lite av en gruppfisk, och parbildningen kan vara lite löst sammanhållen. Ibland byter de. Minst sex tycker jag man ska ha och de skapar en slags hierarki inom gruppen em de gått tillsamman ett tag. Kan vara synd att splitta.

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #49
          Ursprungligen postat av Pabbe
          Hur många satanoperca är det i gruppen? De är ju lite av en gruppfisk, och parbildningen kan vara lite löst sammanhållen. Ibland byter de. Minst sex tycker jag man ska ha och de skapar en slags hierarki inom gruppen em de gått tillsamman ett tag. Kan vara synd att splitta.
          Det är 6 stycken och de verkar vara en sammansvetsad grupp redan med tydliga hierarkier. Dom har gått hos Kent sedan dom var 4-5 cm bara.

          Då behåller jag allihop då

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #50
            Det skulle jag absolut göra! De känner sig också mer trygga så, för de är ju inte fiskar som tar för sig så mycket, och påfåglarna kan nog vara lite skrämmande ibland.

            Kommentar

            • {_AquA_}
              Användare
              • februari 2013
              • 1299

              #51
              Om det är VF så har jag sett priser på 1000+kr per styck...
              Behåll jordätare gruppen det kmr bli bra. Se till och tillsätt lite tanniner i vattnet så kommer de färga ut och trivas ännu mer. Mina VF Altifrons Xingu har färgat ut mycket mer än när de var i butiken
              // Nasser H

              Följ mina projekt:

              Tråd 1:
              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

              Finns mer gott på följande sida!
              Min Zoon:
              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #52
                Skulle gärna vilja ha en bild på Lecosticta.
                till Kalendern
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #53
                  Ursprungligen postat av Pabbe
                  Det skulle jag absolut göra! De känner sig också mer trygga så, för de är ju inte fiskar som tar för sig så mycket, och påfåglarna kan nog vara lite skrämmande ibland.
                  Hehe ja dom simmar med FÖRSIKTIGHET runt påffarna när dom är på besök. Påffarna vill ju bara leka som de hundvalpar dom är...

                  Ursprungligen postat av {_AquA_}
                  Om det är VF så har jag sett priser på 1000+kr per styck...
                  Behåll jordätare gruppen det kmr bli bra. Se till och tillsätt lite tanniner i vattnet så kommer de färga ut och trivas ännu mer. Mina VF Altifrons Xingu har färgat ut mycket mer än när de var i butiken
                  Köpte på mig sådana där catappa blad idag! De ska nog göra susen!

                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Skulle gärna vilja ha en bild på Lecosticta.
                  till Kalendern
                  De grejar jag gärna, vill bara vara 110% på att de är Leucosticta först!

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #54
                    I ciklidbladet nr 2/2008 finns en utmärkt artikel av Radek Bednarczuk om Jurupari och Leucosticta.
                    Finns att söka i Ciklidbladet online. Säkraste sättet att bestämma lär vara vid lek. Juruparin är ovofil munruvare , leucostictan, larvofil. Dina ser allt ut som leucosticta med det karaktäristiska pärlemormönstret på gällocken.

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #55

                      Kommentar

                      • Big_Sal
                        Användare
                        • maj 2010
                        • 315

                        #56
                        Spontant tycker jag inte de liknar vad jag personligen anser vara leucosticta. Tror mer på pärlcikliden vad den nu hette. Men är inte expert och finns antagligen en hel del "arter" och varianter beroende på var de fångas som inte är beskrivna.

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #57
                          Tack artikeln Pabbe! Grymt läsvärd! Känner igen mina fiskar på beskrivningen av Leucosticta mycket väl! Ska ha i lite catappa löv snart så får
                          Vi ses om dom används vid leken!

                          Här kommer en youtube video på karet.

                          Sorry för ljusreflexen och bebispratandet

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            #58
                            Skön film. Den lyfter fram karet. Kanske är det aningen överbelastat om man ser till storleken på fiskarna, men det ser harmoniskt och balanserat ut ändå. Satanopercorna har bottenyta där de får husera lite ifred, då övriga gillar att simma i mellanskiktet. Det enda problemet jag kan se är väl att du måste mata ordentligt, så att satanopercorna hinner med, så inte påfåglarna och de andra tar tar allt innan maten hunnit sjunka till botten.

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #59
                              Ursprungligen postat av Pabbe
                              Skön film. Den lyfter fram karet. Kanske är det aningen överbelastat om man ser till storleken på fiskarna, men det ser harmoniskt och balanserat ut ändå. Satanopercorna har bottenyta där de får husera lite ifred, då övriga gillar att simma i mellanskiktet. Det enda problemet jag kan se är väl att du måste mata ordentligt, så att satanopercorna hinner med, så inte påfåglarna och de andra tar tar allt innan maten hunnit sjunka till botten.
                              Ja jag vet att de är tung belastning på karet. Men de är välfiltrerat och jag byter 50 % vatten 2ggr/vecka.

                              Matar i flera hörn av karet samtidigt, och satanopercorna är förnånsvärt pigga vid matning.

                              Ja de är en "lyckad" sammansättning i karet. Studerade länge gäddorna och påfåglarna och kom fram till att de var värt att pröva med jordätarna, alla har det dom behöver typ...

                              Time Will tell!

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                #60
                                Inatt lade dom en rejäl romkaka. Verkar vakta på ett helt annat sätt med än senast.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...