Handmata ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mony
    Användare
    • december 2013
    • 187

    Handmata ciklider

    Nu äter nästan alla mina ciklider ur handen! Min röd zebra hanne tycker även mycket om att bli kliad på sidorna. Känns jättekul!
  • andreastell
    Användare
    • juli 2014
    • 32

    #2
    Vad och hur matar du dom för att kunna klia han. Har själv rödzebra och min hanne e ganska rolig på sina vis men jag har inte handmatat eller kliat han. Men kidz gör han f.n hela tiden fick ha honorna i ett annat kar nu för annars tror jag att fiskbeståndet växer i en fart jag inte hinner med

    Kommentar

    • Mony
      Användare
      • december 2013
      • 187

      #3
      Fiskarna måste vänja sig vid händerna. Men självklart först och främst måste de vänja sig vid att man står vid akvariet. Mina malawisar är jämt hungriga så detta var inget problem för mig.

      Börja med att ha kvar handen runt fiskarna när man matar. Funkar både på flytande och sjunkade mat. När de verkar ha vant sig vid handen, så börja först röra lite förstiktigt på fingrarna nere bland maten, sen lite mera och sen vispa lite med hela handen runt fiskarna.

      Är fiskarna vid ytan ska du ha handen där och är de djupare ner får du stoppa ner handen.

      När de sedan har vant sig vid handen är det dax att ta någon mat som du kan hålla i med fingrarna. Det går säkert med en räka eller nått om ens fiskar gillar det - jag körde pellet eller en maltablett.

      Håll handen med maten stilla tills någon vågar sig fram. Ofta har man en eller två modiga som visar vägen för de andra.

      När de sedan vant sig vid mat från fingrarna kan man passa på att röra vid fisken samtidigt som den äter. Efter ett tag brukar de tycka det är skönt och de kommer fram och vill bli kliade även om man inte har mat.

      I ute-dammen har jag supertama Koi-fiskar. Min ena simmar in i handen och vi kan med lätthet ta upp honom eller vända på honom. Han älskar att åka igenom handen där fingrarna är lite uppåt mot hans mage så att man kliar honom under magen. Stoppar man ner huvudet mot vattenytan kommer han upp och pussar en.

      Kommentar

      Arbetssätt...