Massdöd efter vattenbyte.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    Massdöd efter vattenbyte.

    Efter helgens vattenbyte i 5 av mina kar så inträffade massdöd dagen efter. Byter inte vatten i alla mina kar samma dag, utan det blir ungefär en tredjedel.
    Massor av fin fisk låg döda och jag kunde inte hitta orsaken. Det måste ju bero på vattenbytet då inga fiskar i de andra karen var döda. Meddelade vattenverket och har fortfarande inte fått svar om de gjort något med vattnet.
    Köpte ett kolfilter och bytte genast vatten i de drabbade karen. Men i morse så fann jag 4 döda prinsessor. Kanske var de redan halvdöda efter helgens vattenbyte,
    En massa Tanganyika gick förlorade, samt ett antal diskus, altum, skalarer, malar, tetror, apistogrammor, endlers och m.flera.
    Som tur var så bytte jag inte hos mina 30 praktbotior, hade nog inte klarat av en tredje massdöd i det karet.
    Det räcker med förlust av fisk för åtskilliga tusenlappar.
    Avvaktar nu med ytterligare vattenbyte,
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se
  • Christer5
    Användare
    • december 2012
    • 155

    #2
    Det var mycket tråkigt,undrar vad det kan vara måste vara fel på vattnet,hoppas att du snart får besked från vattenverket och att det inte får hända igen.

    Fruktansvärt med så många fina döda arter.

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Efter helgens vattenbyte i 5 av mina kar så inträffade massdöd dagen efter. Byter inte vatten i alla mina kar samma dag, utan det blir ungefär en tredjedel.
      Massor av fin fisk låg döda och jag kunde inte hitta orsaken. Det måste ju bero på vattenbytet då inga fiskar i de andra karen var döda. Meddelade vattenverket och har fortfarande inte fått svar om de gjort något med vattnet.
      Köpte ett kolfilter och bytte genast vatten i de drabbade karen. Men i morse så fann jag 4 döda prinsessor. Kanske var de redan halvdöda efter helgens vattenbyte,
      En massa Tanganyika gick förlorade, samt ett antal diskus, altum, skalarer, malar, tetror, apistogrammor, endlers och m.flera.
      Som tur var så bytte jag inte hos mina 30 praktbotior, hade nog inte klarat av en tredje massdöd i det karet.
      Det räcker med förlust av fisk för åtskilliga tusenlappar.
      Avvaktar nu med ytterligare vattenbyte,
      Undrar vilket ansvar vattenverket kan avkrävas. Annars borde det gå på hemförsäkringen. Dokumentera all död fisk och kräv ersättning enl. akvarielagrets fisksöklista.

      mvh

      Olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Trist!! Och något som är svårt att göra något åt/kolla innan. Kanske är bäst att köra med kolfilter vid vb, om nu det hjälper.

        Kommentar

        • PiaJo
          • januari 2011
          • 1744

          #5
          Usch så tråkigt att höra!
          ----------------------------------
          /PIA

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            #6
            Usch så tråkigt! Tack för att du varnar oss andra i alla fall, jag tänkte byta idag men tror jag lugnar mig en dag till då.

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              #7
              Tråkigt som tusan när sådant här händer.
              Att vattenverket skulle ta något som helst ansvar ser jag inte som troligt.
              Deras primära uppgift är att producera humantjänligt vatten och inte bra akvarievatten.
              Nu vet jag inte om ni haft mycket skyfall precis innan helgen men detta påverkar vattnet negativt.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Boko
                Användare
                • november 2009
                • 50

                #8
                Trist! Bytte vatten igår Måndag, gick bra. Dock har jag ju kolfilter.

                Men det känns som vattnet i Linköping är under all kritik, aldrig haft så mycket problem med slumpmässiga panikrusningar osv sen jag flytta hit för 4 år sen

                Ursprungligen postat av Anders i Askim
                Tråkigt som tusan när sådant här händer.
                Att vattenverket skulle ta något som helst ansvar ser jag inte som troligt.
                Deras primära uppgift är att producera humantjänligt vatten och inte bra akvarievatten.
                Nu vet jag inte om ni haft mycket skyfall precis innan helgen men detta påverkar vattnet negativt.
                Intressant! Har regnat till och från under några dagar nu

                Kommentar

                • GraTis
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 414

                  #9
                  Säkert någon sommarjobbare som ställt till det.

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Lider med dig. Någonting måste ju skett. Det har ju varit flera händelser på olika orter senaste åren där avloppsvatten etc läckt in i dricksvatten. Hoppas du får svar. Någon ersättning från något håll borde gå att få.

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Använder du vattenberedningsmedel? Det brukar vara en billig livförsäkring för fiskarna. Köper man dunk av något drygt fabrikat kommer man undan med 4-500 kr och då räcker det till 20-25 m² vatten

                      Kommentar

                      Arbetssätt...