Frakta hem 720l akvarie?-----Håller mitt betong golv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vattengris
    Användare
    • augusti 2014
    • 31

    Frakta hem 720l akvarie?-----Håller mitt betong golv?

    Hej nyligen beställt et sprillans nytt 720l från min närmsta djuraffär och har lite frågor angående att frakta hem det.
    Tänkte hyra ett släp på preem tror ni det funkar eller bör man kanske gå all in och hyra en hel mini lastbil? Ska köra det 5 mil och antar att det ligger förpackat i någon form av frigolit. Men man vill ju inte riskera att knäcka karet!


    Sen tänkte jag också fråga om jag bör vara orolig för att mitt golv ska hålla i lägenheten.Jag bor på första våningen och det är parkettgolv och under det ett betong golv. Står ingenting i hyresavtalet om att man inte skulle få ha tex tunga akvarier i lägenheten. Känner att jag inte vill ringa o fråga hyresvärden då jag kan gissa på att dom egentligen inte är så pigga på att folk har akvarier av dessa storlekar.. tillägger att jag köpt en akvarie bänk från djuraffären som det ska stå på det är en som är gjord i trä och alltså inte en vanlig aluminium ställning.


    Tack på förhand och hoppas att jag kanske kan få lite klarhet

    Mvh Emil
  • GraTis
    Användare
    • januari 2013
    • 414

    #2
    Sist jag köpte ett 720 så kom det stående på högkant på lastpall, några varv plast runt. Om du hyr ett släp med kåpa så är det lugnt, skönt att slippa stenskott i akvariet.
    Ett 720 akvarium räknas knappast som tungt för ett normalbyggt svenskt golv.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Välkommen till NCS!

      Ta med något att ställa akvariumet på samt något att lägga mellan akvarium och bänk/sidor på släp/bil så att det inte kan skadas under transporten.

      När det gäller ditt golv så kan du ställa bänken/möbeln på något så att inte hela vikten hamnar på fötterna (som brukar vara rätt små) på ställningen/möbeln. Det går t ex att lägga under tillkapade bitar av parkettgolv, plexi eller annat lämpligt material som gör att vikten fördelas på en lite större yta.

      Du vet väl att som medlem i föreningen så får du 10% rabatt i många akvariebutiker. Du får dessutom vår egna tidning ciklidbladet fyra gånger per år + lite annat smått och gott. Pris per år är 295:-, det tjänar du igen rätt snabbt om du ska handla prylar till din nya burk.

      Vad blir det för fisk då?

      Kommentar

      • GraTis
        Användare
        • januari 2013
        • 414

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        När det gäller ditt golv så kan du ställa bänken/möbeln på något så att inte hela vikten hamnar på fötterna (som brukar vara rätt små) på ställningen/möbeln. Det går t ex att lägga under tillkapade bitar av parkettgolv, plexi eller annat lämpligt material som gör att vikten fördelas på en lite större yta.
        Hellre små fula märken än stora fula märken i golvet.
        Akvariebänkar brukar vara anpassade för ändamålet och ger oftast inga märken.

        Kommentar

        • vattengris
          Användare
          • augusti 2014
          • 31

          #5
          Tack för svaren det känns ju lugnande!! Tror inte akvarie bänken står på 4 ben som vanliga ställningar brukar göra så blir nog inte så farligt med märken då trycket delas ut mera! Kanske skulle gå med i ncs då Vilka djuraffärer är det det gäller? Köper mitt från djurmagazinet kan ej se medlems förmånerna då jag bara får error när jag trycker på den fliken... konstigt.. får error på ganska många flikar på denna sida.

          Det kommer bli malawi ciklider och mest mbunas kanske eventuellt kastar några Tanganyika ciklider också
          Lite deppig över att gubben som hade ett helt garage med malawi ciklider och sålde dom ruskigt billigt har lagt ner.
          Ingen som vet någon som säljer Malawi/Tanganyika ciklider i jönköpings trakten eller eventuellt halmstad/norrköping?

          Kommentar

          • {_AquA_}
            Användare
            • februari 2013
            • 1299

            #6
            Ursprungligen postat av vattengris
            Tack för svaren det känns ju lugnande!! Tror inte akvarie bänken står på 4 ben som vanliga ställningar brukar göra så blir nog inte så farligt med märken då trycket delas ut mera! Kanske skulle gå med i ncs då Vilka djuraffärer är det det gäller? Köper mitt från djurmagazinet kan ej se medlems förmånerna då jag bara får error när jag trycker på den fliken... konstigt.. får error på ganska många flikar på denna sida.

            Det kommer bli malawi ciklider och mest mbunas kanske eventuellt kastar några Tanganyika ciklider också
            Lite deppig över att gubben som hade ett helt garage med malawi ciklider och sålde dom ruskigt billigt har lagt ner.
            Ingen som vet någon som säljer Malawi/Tanganyika ciklider i jönköpings trakten eller eventuellt halmstad/norrköping?
            Många funktioner är enbart för medlemmar. Handlar du mycket så tjänar du att vara medlem. Ganska kul att få hem tidningar och kunna delta i tävlingar.

            Jag hyrde en liten skåpbil när jag hämtade mitt akvarium. 6 mil ifrån Malmö var det. Jag la handduk under och tjocka frigolitbitar på sidorna för att hindra den att röra på sig.

            Jag har haft akvarium på första våningen utan några problem. Det som kan hända är att det sjunker ner i parketten lite..

            Jag har ett 720 på andra våningen i en lägenhet från 70 talet
            // Nasser H

            Följ mina projekt:

            Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

            Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

            Kommentar

            • Bosse G
              NCS Medlem
              • november 2013
              • 235

              #7
              Lägg en ishockeypuck under varje ben så slipper du märken

              Kommentar

              • riktlinjer
                Användare
                • augusti 2013
                • 335

                #8
                Ursprungligen postat av Bosse G
                Lägg en ishockeypuck under varje ben så slipper du märken
                puckar kan med tiden avge färg etc.

                En liten bit parkett och tex låta ett snickeri såga/fräsa fram runda bitar vore nog bättre.

                Ursprungligen postat av Bosse G
                Lägg en ishockeypuck under varje ben så slipper du märken
                puckar kan med tiden avge färg etc.

                En liten bit parkett och tex låta ett snickeri såga/fräsa fram runda bitar vore nog bättre.

                Kommentar

                Arbetssätt...