Rengöra sten från naturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreastell
    Användare
    • juli 2014
    • 32

    Rengöra sten från naturen

    Hämtat sten från ven för typ 10 år sen sen har den legat i trädgården i 5 sen i förrådet. Räcker det med o skrubba den o koka den innan man lägger ner den tacksam för svar
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Du behöver inte koka. Spola av smuts och eventuellt skrubba lite sen bara att lägga i.

    Kommentar

    • FLAVUS
      Användare
      • mars 2014
      • 122

      #3
      Skulle nog göra som du beskrev !
      För att vara på den säkra sidan så skulle jag nog hälla på kokt vatten och skrubba med typ nagelborste eller liknande (som inte används för personlig hygien)både före och efter kokande vatten.
      Varför chansa och snåla med den lilla tiden det tar extra ?

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Håller med Erik, har plockat väldigt mycket sten i naturen och endast spolat av dem och eventuellt skrubbat lite. Kan tyckas slött att "chansa" men som jag ser det är ingen chansning.

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          #5
          Även stenarna på sjöbotten är från naturen, helt okokta.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ja, de blir ju inte mjukare av att kokas!
            Har aldrig kokat sten, grus eller rötter. Bara spolat av med vatten. Smutsiga stenar eller rötter spolar jag av med högtryckstvätten!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • andreastell
              Användare
              • juli 2014
              • 32

              #7
              Tack för svar ska börja skrubba nu

              Kommentar

              • jozi81
                Användare
                • november 2011
                • 56

                #8
                Tänk såhär: det som lever ovan ytan, dör under den!
                Det närmaste ciklider jag har är datnoides, men det är ändå kul att vara här!

                Kommentar

                • Rasmus E
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 68

                  #9
                  Jag har kokat sten som jag hämtat vid havet för att få bort salt. Stenar från sjö låter jag bara torka. De kan ju ha alla möjliga parasiter på sig.
                  Sen vill jag slå ett slag för att använda vattenmättat trä som ligger på sjöbotten. Man kan hitta riktigt snyggt akvariematerial på så vis. Dem har jag dränkt i kokhett vatten.

                  Kommentar

                  • andreastell
                    Användare
                    • juli 2014
                    • 32

                    #10
                    Det låter trevligt med trä från botten men även svårt att hitta men tips e alltid välkomna

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      Användare
                      • september 2006
                      • 796

                      #11
                      Trevliga rötter, grenar, etc. låter jag torka (upphöjt) några år i trädgården och sedan direkt i akvariet om dom inte ör väldigt smutsiga. Det enda skäl för kokning är att det kan vara en snabbare väg att få stora grejer att sjunka. (att använda stora stenar som tyngder i akvariet kan medföra både krossad glasbotten och krossat täckglas om man har otur och är klantig i kombination

                      Syren blir dekorativt, liksom gammal klätterhortensia. Även barrträd går att använda men då får man vara lite mer försiktig.

                      Tänk på att man kan buffra pH:t (uppåt eller nedåt) med både trä och sten samt att framför allt malmer kan innehålla giftiga ämnen.

                      EDIT Färska Barrträd kan vara rejält giftiga för fisk, men helt genomdöda (5-50 år) går att använda, men man får testa på lite dafnier att inga gifter finns kvar. Idegran skulle jag vara extra försiktig med - har inte testat - än...
                      Senast redigerad av Erik Åhlander; 04 augusti 2014, 11:55. Anledning: komplettering

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Om man vill sänka en rot som flyter kan man knyta fast påsar med sand, då slipper man riskerna som stenar för med sig.

                        Kommentar

                        • andreastell
                          Användare
                          • juli 2014
                          • 32

                          #13
                          Tack för tips nu har man nog för mycket ideer i huvudet. Men för övrigt underbart forum kul att det finns människor som vill hjälpa till

                          Kommentar

                          • Mony
                            Användare
                            • december 2013
                            • 187

                            #14
                            Påsar gör du lätt av gamla (el nya) nylonstrumpor

                            Kommentar

                            • Rasmus E
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 68

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Om man vill sänka en rot som flyter kan man knyta fast påsar med sand, då slipper man riskerna som stenar för med sig.
                              Precis så har jag löst problem med för evigt flytande grenar. Jag har fyllt påsar med lagom mycket sand eller grus och bundit fast dem i träet med ståltråd. Påsarna har jag sedan dolt under bottensubstrat eller med små träbitar så de inte syns.

                              Det hade varit praktiskt att känna någon som jobbar i storkök. Då skulle man kunna koka ur syret ur träet i en jättegryta. Ett annat minst lika krångligt sätt jag läst om på nått akvarieforum var att någon hade satt tyngder på en stor gren, åkt ut med båt på en djup sjö och sänkt ner grenen med hjälp av ett rep. Jag tror att det var 20 meter ner träet behövde komma för att vattentrycket skulle bli tillräckligt stort för att pressa det mesta av syret ur grenen.

                              Kruxet med syre inuti trä är förutom att det flyter också att träet kan avge vita svamp-/mögellika beläggningar. Jag tror att det består av någon form av stärkelse. Det försvinner med tiden och för mig har det inte alls varit skadligt för mina fiskar. De har till och med ätit upp det och behållit hälsan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...