Akvarium 320cm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScreamingBroccoli
    Användare
    • mars 2013
    • 231

    #61
    Skönt att du låter det vara så glest med fisk. Önskar att jag kunde göra likadant, men hittills har det slutat med att jag inte kunnat motstå något köp, överfyllt karen och varit TVUNGEN att skaffa ett kar till för att glesa ut lite.

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #62
      Ursprungligen postat av ulf
      hej

      [ATTACH=CONFIG]53055[/ATTACH]

      helkarsbild....syns dock inte så mycket av fiskarna

      nu är det bara omfattningen runt karet kvar, återkommer med lite bilder på detta såsmåningom...



      Med vänlig hälsning Ulf
      Nä fast de var precis det där jag ville se! Man kan uppskatta längden på karet mycket bättre!

      Kan tänka mig de blir häftigt revir beteende med ett så långt kar med jagande fram och tillbaka?

      Fattas någon tjusig Julle också!

      Kommentar

      • olaw
        NCS Medlem
        • juli 2006
        • 470

        #63
        Imponerande akvarium måste jag säga och vilka mått. En liten fråga: Hur gick du till väga när du monterade dit bottenmodulerna? Limmade du stenar under modulerna först som du visade på bilderna och silikonade sedan fast modulerna på bottenglaset? Eller räckte det med stenarna som tyngd för att hålla modulerna sänkta på botten?

        Kommentar

        • ulf
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 124

          #64
          Ursprungligen postat av olaw
          Imponerande akvarium måste jag säga och vilka mått. En liten fråga: Hur gick du till väga när du monterade dit bottenmodulerna? Limmade du stenar under modulerna först som du visade på bilderna och silikonade sedan fast modulerna på bottenglaset? Eller räckte det med stenarna som tyngd för att hålla modulerna sänkta på botten?
          hej

          det var inte i närheten att räcka det du ser på bilderna, jag fick i princip fylla dem med sten och silicon för att de skulle sjunka, men det tror jag det är värt i längden när man vill flytta runt lite och göra rent osv.

          Ulf

          Kommentar

          • ulf
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 124

            #65
            Ursprungligen postat av Punkfredd
            Nä fast de var precis det där jag ville se! Man kan uppskatta längden på karet mycket bättre!

            Kan tänka mig de blir häftigt revir beteende med ett så långt kar med jagande fram och tillbaka?

            Fattas någon tjusig Julle också!
            hejsan

            det funkar faktiskt över förvänta, de störst leptosoma hannarna har tagit sina revir och 3 honor har lekt, dock bara en som har kvar, plockade upp henne igår efter 10dagar, skulle vara trevligt om man kunde driva upp ett gäng så det kan bli ett rejält stim såsmåningom...

            sibwesan är fortfarande rätt små (ca 10cm), en hanne har ett bo, kan se två hannar till, ser fram emot att även dessa skall börja färga. Hoppas och tror att det kan bli en del intressanta revirstrider framöver...

            Ulf

            Kommentar

            • olaw
              NCS Medlem
              • juli 2006
              • 470

              #66
              Tack för ditt svar Ulf. Mycket intressant lösning.

              Kommentar

              • ulf
                NCS Medlem
                • september 2002
                • 124

                #67
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0686.JPG
Visningar: 1
Storlek: 560,1 KB
ID: 691348Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0685.JPG
Visningar: 1
Storlek: 503,9 KB
ID: 691349


                första leptosoma kullen
                det blev totalt 7st, varav 3st albino.
                första gången nånsin jag har fått albinoyngel från någon art.
                någon som vet om det är vanligt med albinovarianter av leptosoma jumbo kitumba, eller någon som kanske har samma erfarenhet?
                syns inte på de kassa bilderna men de har även röda ögon...
                översta bilden:albino
                undre bilden:"vanlig"

                ulf

                Kommentar

                • Pettap
                  NCS Medlem
                  • januari 2005
                  • 1385

                  #68
                  Det är nog inte jätte vanligt att det bara dyker upp albino ungar från vanliga föräldrar. Jag har fött upp några hundra kitumbor och har inte lyckats med det. Vart har du köpt föräldrarna?
                  //Peter
                  4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                  900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                  Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                  Kommentar

                  • ulf
                    NCS Medlem
                    • september 2002
                    • 124

                    #69
                    Ursprungligen postat av Pettap
                    Det är nog inte jätte vanligt att det bara dyker upp albino ungar från vanliga föräldrar. Jag har fött upp några hundra kitumbor och har inte lyckats med det. Vart har du köpt föräldrarna?
                    //Peter

                    Hej

                    jag köpte föräldrarna i Nol för snart ett år sedan.
                    bifogar några bilder på några av hannarna, den översta bilden kanske är "boven" i dramat..
                    det är totalt 8st hannar och alla andra är blå och gula denna är beige
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Pettap
                      NCS Medlem
                      • januari 2005
                      • 1385

                      #70
                      Då har vi säkert samma stam. Jag köpte mina i Nol för 4 år sedan och jag har sålt en del ungar tillbaka till Nol. Den gul beiga kan vara far men det har inget med hans färg att göra. Han kommer bli gulare med tiden. Jag har alla möjliga färger beige, gula, gul med blått i, lila med gula fenor, hel lila osv. Då finns ju chansen hos mig med att få fram albino. Det gäller väl bara att hitta rätt kombination av föräldrar som bär på genen. Om du vill ha flera albino tror jag du ska para tillbaka ungarna med någon av föräldrarna för att få fler. Vill du inte behålla dina albino står jag först i kö.
                      //Peter
                      Senast redigerad av Pettap; 07 oktober 2014, 06:44.
                      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                      Kommentar

                      • ulf
                        NCS Medlem
                        • september 2002
                        • 124

                        #71
                        Ursprungligen postat av Pettap
                        Då har vi säkert samma stam. Jag köpte mina i Nol för 4 år sedan och jag har sålt en del ungar tillbaka till Nol. Den gul beiga kan vara far men det har inget med hans färg att göra. Han kommer bli gulare med tiden. Jag har alla möjliga färger beige, gula, gul med blått i, lila med gula fenor, hel lila osv. Då finns ju chansen hos mig med att få fram albino. Det gäller väl bara att hitta rätt kombination av föräldrar som bär på genen. Om du vill ha flera albino tror jag du ska para tillbaka ungarna med någon av föräldrarna för att få fler. Vill du inte behålla dina albino står jag först i kö.
                        //Peter

                        hej

                        tyvärr dog alla tre albino ynglen efter några veckor och det överlevde endast 3st vanliga. dessa växer väldigt dåligt så det är ingen större succé. Brukar leptosoma yngel växa sakta?
                        Har dock en ny hona med yngel på gång, hoppas på bättre resultat med denna.

                        Med vänlig hälsning Ulf

                        Kommentar

                        • ulf
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 124

                          #72
                          Har kommit igång med omfattningen runt akvariet tillslut.
                          Det blev 20mm vitlackerade MDF skivor med lite "spegel" urfräsningar i nedre skivan.
                          Skivan under akvariet är fastsatt med kardborreband så den är lätt att ta bort.
                          ovanför blir det 4mm ekfanerskivor (återkommer med lite bilder på detta när det är klart)





                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0948.jpg
Visningar: 1
Storlek: 456,9 KB
ID: 691865Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0952.jpg
Visningar: 1
Storlek: 558,9 KB
ID: 691866

                          Kommentar

                          • ulf
                            NCS Medlem
                            • september 2002
                            • 124

                            #73
                            så tar vi lite bilder på Foae.
                            dessa börjar färga betydligt bättre nu (man kan se "boet" på föregående inlägg)
                            det är två hannar som är väldigt jämnstarka och har byggt sina kratrar precis intill varandra trots att det finns gott om andra ytor..och en tredje hanne börjar komma igång nu också. (fördelningen verkar bli 3 hannar och 6 honor)



                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1001.JPG
Visningar: 1
Storlek: 748,7 KB
ID: 691867Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0985.JPG
Visningar: 1
Storlek: 446,1 KB
ID: 691868

                            Kommentar

                            • Pettap
                              NCS Medlem
                              • januari 2005
                              • 1385

                              #74
                              Ursprungligen postat av ulf
                              hej

                              tyvärr dog alla tre albino ynglen efter några veckor och det överlevde endast 3st vanliga. dessa växer väldigt dåligt så det är ingen större succé. Brukar leptosoma yngel växa sakta?
                              Har dock en ny hona med yngel på gång, hoppas på bättre resultat med denna.

                              Med vänlig hälsning Ulf
                              Tråkigt. I bland får jag kullar där vissa ungar e väldigt dåliga på att äta och växa. De brukar magra av och dö tillslut. De behöver mycket mat nästan hela tiden. Ny kläckt artemia är nästan ett måste om man ska få en bra tillväxt i början.
                              //Peter
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                              Kommentar

                              • {_AquA_}
                                Användare
                                • februari 2013
                                • 1299

                                #75
                                Ursprungligen postat av ulf
                                [ATTACH=CONFIG]53979[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53980[/ATTACH]
                                Det blev väldigt snyggt måste jag erkänna. Det är fint med spegel på dörrar och möbler.
                                Ett tips till dig är att köpa sockel lik det du har på huset/lägenheten och sätta det längst ner på akvariet MDF skivor. Man får en känsla av att det är ett med rummet då, men även samtidigt så täcker det mellanrummet som uppstått längst ner.. Om du förstår hur jag menar.

                                Edit: Såhär. Sedan kan du ha kvartstav vid sidorna så att de täcker mellanrummet mellan vägg och skiva.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0948.jpg
Visningar: 1
Storlek: 860,1 KB
ID: 691869
                                Senast redigerad av {_AquA_}; 07 december 2014, 20:39.
                                // Nasser H

                                Följ mina projekt:

                                Tråd 1:
                                https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                                Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                                Finns mer gott på följande sida!
                                Min Zoon:
                                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                                Kommentar

                                Arbetssätt...