Malawi ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RickardK
    Användare
    • augusti 2013
    • 148

    #61
    Tack för tipsen Erik.

    Kommentar

    • RickardK
      Användare
      • augusti 2013
      • 148

      #62
      En skiss över hur jag ska lösa filter frågan. Det som ska användas är en skiva ppi 60•45•7,5. Som delas i två skivor en längre som hålls på plats av glasbitar som ska silikonas dit.sen blir det ett mellanrum på ca 7cm där ev tänkte fulla med nått annat filtermatrial kanske biobollar men spånar mest på det och sen skiva till ppi. I utrymmet som blir kvar ska powerheaden sitta och på den ett elrör med massa hål och som är pluggat i ändan. Tanken med det är att få pumpen att dra vattnet genom hela filter ytan. Planen är oxå att doppvärmaren ska sitta i samma utrymme som pumpen. Har fler tankar på detta men detta är en av dom.Finns det risk att detta blir för det tätt?

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #63
        Tänk på att inte borra för små hål för dom sätter igen.
        Ha pumpen helt under vatten annars finns det risk för att den låter.
        Hur ska du få biobollarna att ligga kvar?
        Senast redigerad av Erik Österlund; 25 september 2014, 20:25.

        Kommentar

        • RickardK
          Användare
          • augusti 2013
          • 148

          #64
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Tänk på att inte borra för små hål för dom sätter igen.
          Ha pumpen helt under vatten annars finns det risk för att den låter.
          Hur ska du få biobollarna att ligga kvar?
          Tanken med bollarna ska ligga mellan ppi skivorna. Lr så kör jag med bara ppi.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #65
            Skippa bollarna

            Kommentar

            • RickardK
              Användare
              • augusti 2013
              • 148

              #66
              Som det är tänkt kommer jag ha dubbla ppi så det blir 15cm tjockt. Kan det bli för tätt sa att vattennivån bli lägre bakom filtret.

              Kommentar

              • RickardK
                Användare
                • augusti 2013
                • 148

                #67
                Vad är det bästa vatten beredningsmedlet?

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 514

                  #68
                  Jag tvivlar på att du behöver något vattenberedningsmedel. Om vattnet i Skellefteås vattenledningar liknar det vi har i Piteå så är det inget problem att köra utan. Jag har gjort det sedan 1980 utan problem
                  Fast i och för sig... Enda risken är väl om Skellefteå använder kloraminer i vattenhanteringen med tanke på utbrottet av Cryptosporidium härom året. Kloramin är nämligen lite bökigare att hantera och då kan nog vattenberedningsmedel vara bra. Kolla med vattenverket om de använder kloraminer - i annat fall skippa vattenberedningsmedlet helt.

                  Kommentar

                  • RickardK
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 148

                    #69
                    Mäter man bredden på ett akvarium med välvd ruta på mitten lr på gavlarna?

                    Mäter man bredden på ett akvarium med välvd ruta på mitten lr på gavlarna?

                    Kommentar

                    • Ducce
                      Användare
                      • november 2009
                      • 360

                      #70
                      Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.


                      http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/

                      Kommentar

                      • Ducce
                        Användare
                        • november 2009
                        • 360

                        #71
                        Ursprungligen postat av RickardK
                        Vad är det bästa vatten beredningsmedlet?
                        Aktivt kolfilter tar det mesta, finns många trådar om detta.

                        Kommentar

                        • RickardK
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 148

                          #72
                          Har suttit och kollat http://eketjall.se/akvariekalkylatorn/ och kommit fram till att när jag har fyllt mitt akvarium med vatten typ 5cm från kanten har jag ca 220l vatten i. Jag kommer ha mycket sten i karet ca 20l minst och sand på det. Det kan i slut ändan var under 200liter rent vatten volym i karet. Påverkar det storlek på pump och filter. Skulle det räcka med en 1000liters pump eller ska man satts på bättre filtrering eftersom det mer belastning i karet eftersom det faktiska mängden vatten är lägre.
                          Svårt att tro att jag har hållit på med Malawi tidigare med tanke på mina dumma frågor. Men på den tiden gick jag bara jag bara på vad de lokala zoohandlarens råd. Under fem år tid dog bara en eller två av dom 20talet Malawis jag hade så helt fel kan jag inte gjort men det där med ph och sånt hade jag inte koll på de ända jag gick på att det var att vattnet i kranen var så kalkhaltigt så vattenkokaren gröta ihop förjämnan och det blev typ kalk beläggningar på allt. Körde med Åleds bottenfilter och ett ytterfilter.Bottenfiltret fick vara kvar eftersom att röret från botten filtret gick in bakom en spegel och pumpen bakom där så det fick snurra på istället för att tas bort. Det jag försöker säga med detta svammel är att den här gången skall med hjälp av min egna erfarenheter och råd här göra så att allt blir rätt denna gång.

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #73
                            Det är inte så mycket du behöver tänka på, det är bara att köra igång!

                            Det här är ingen vetenskap, det som funkar för en kanske inte funkar för någon annan.

                            Några viktiga punkter så funkar det:
                            Vatten
                            Mat
                            Vattenbyten

                            Kommentar

                            • RickardK
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 148

                              #74
                              är Propenplast giftigt?

                              Kommentar

                              • RickardK
                                Användare
                                • augusti 2013
                                • 148

                                #75
                                Nu har det gått en tid sedan jag uppdaterade här i tråden. Jag började med att söka reda på saker jag hade för att starta upp burken jag hade en liten pump på 400l/h liggande så jag fyllde karet med blästersand hade i ett gäng palettciklid yngel och några ansistrus malar och 5st kongo tetror hade tänkt köra västafrikanskt med växter och där av inte så stort filter. Märkte ganska snart att filtret inte räckte till och uppdaterade till ett turbo 1000. Jag uppdaterade med ny doppvärmare när den gamla som igentligen var för liten gav upp. samtidigt som jag med ljus och lyckta sökte beg grejer. Hittade i annons på fb ett eheim 2252 filter för en mycket billig pening. Sen var jag tvungen att stänga ner mitt kar för en mindre rep och stoppade då över min paletter kongotetror i 18l kar för kortvarig förvaring. Omedelbart dom landa där lekte palett lekparet innan jag blev klar med den andra balja och efter att ynglen va frisimmande han palett paret jagat ihjäl sina art fränder. stax efter det hoppade hane ur så det var bara en palett hon och 5st kongotetror kvar. Kände att jag ville köra malawi så jag sålde kongotetrorna. Sen hade jag ett kar med uppdaterad filtrering och ett gäng ancistrus malar. Så efter allt svammel om vad som hänt i mitt akvarium sen senast blir det makawi igen. På tisdag kväll ska jag inhandla min första grupp malawi på 10år, så jag kan jag bara säga att just nu känns allt så bra!!!!!!!!!!!!
                                Senast redigerad av RickardK; 19 juli 2015, 14:12.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...